Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Juster til korrekt grunnladetrykk, når du napper ut sikringen til magnetventilen så skal det være 0,4 bar ved fullt pådrag ved 3000 rpm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Okei, så jeg trenger ikke bytte magnetventilen? Er det vanlig at turbotrykket kan variere med en margin på 0.1 bar ved fullt pådrag?( f.eks 3 gir får jeg 0.8-0.9, ligger å veksler frem å tilbake)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Når grunnlaget for reguleringen er feil, så blir det gjerne vanskelig for styresystemet å regulere som tiltenkt. Så du bør
1) justere til korrekt grunntrykk
2) sjekke om bilen da går som den skal med MV innkoblet
Gjør den ikke det, så kan du begynne å tenke på videre feilsøking.
1) justere til korrekt grunntrykk
2) sjekke om bilen da går som den skal med MV innkoblet
Gjør den ikke det, så kan du begynne å tenke på videre feilsøking.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Takk for svar
Gjorde et lite eksperiment etter tips fra en fra det firmaet som chippet bilen min.
Tok ut slangen som går fra APC til wastegaten, slik at den(som jeg har forstått) får fritt ladetrykk. Tok en rolig tur og prøvde meg forsiktig frem, men bilen oppførte seg forbausende likt som den pleier. 2 giret får jeg maks 0.6 bar, 3 giret veksler den mellom 0.8-0.9, og 4 gir oppnådde jeg 1.1 bar ved fullt gasspådrag i slak nedoverbakke. Prøvde det samme også med APC sikringen frakoplet.
Dette eksperimentet mener jeg han sa var en måte å sjekke at turboen fungerte som den skulle.
Noen Innspill?
Gjorde et lite eksperiment etter tips fra en fra det firmaet som chippet bilen min.
Tok ut slangen som går fra APC til wastegaten, slik at den(som jeg har forstått) får fritt ladetrykk. Tok en rolig tur og prøvde meg forsiktig frem, men bilen oppførte seg forbausende likt som den pleier. 2 giret får jeg maks 0.6 bar, 3 giret veksler den mellom 0.8-0.9, og 4 gir oppnådde jeg 1.1 bar ved fullt gasspådrag i slak nedoverbakke. Prøvde det samme også med APC sikringen frakoplet.
Dette eksperimentet mener jeg han sa var en måte å sjekke at turboen fungerte som den skulle.
Noen Innspill?
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Mener i teorien at da skal man ha fullt ladetrykk, i og med wastegate mangler vakum. 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Lekkasje en plass da kanskje, eller defekt avlastningsventil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Hm, nå har ikke jeg noe spesiell peiling da men hvordan kan ødelagt dump ha noe med turbofunksjonen å gjøre? Er det ikke mer sannsynlig at turboen holder på å ta kvelden, eller at det kansje er noe løse slanger ved intercooler?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Avlastningsventilene bruker jo å slites de også, har man kjørt med litt ladetrykk så er det mer eller mindre en slitedel gitt, og gummipakningene på IC kan morkne og gi lekkasje over tid.. Er avlastningsventilen gåen, så får den ikke til å holde på trykket og den vil gi ifra seg luften før den skal slippe opp. Avlastningsventilen kan man like greit bytte med en gang, koster ikke mange kronene. Kan jo ta av gummien over IC og innsug bl.a. for å se om de er hele og fine, bend gjerne litt på de for å se bedre om det er sprekker.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
takk for fin respons, dumpventilen min tror jeg ikke det er noe i veien med, den kjøpte jeg ny for noen måneder siden, HKS SSQV Black edition. Da er det vel bare å få sjekket intercooler i første omgang iaf 

- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Noen I fra Bergen/Hordalandsområdet som har lyst å låne meg en magnetventil, så jeg hvertfall kan eliminere den fra feilsøkingen?
Eventuelt noen som kunne tatt en kikk på bilen i samme slengen å kansje kommet med noen innspill på hva som kan være galt? =)
Og en ting til: Jeg mener han fra Nordic tuning sa orginalt ladetrykk før chip/trim vae 0.6 bar. Skal jeg justere det opp fra 0.2 til 0.6, eller er det 0.45 som er korrekt trykk for min type bil?

Og en ting til: Jeg mener han fra Nordic tuning sa orginalt ladetrykk før chip/trim vae 0.6 bar. Skal jeg justere det opp fra 0.2 til 0.6, eller er det 0.45 som er korrekt trykk for min type bil?
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
hvis du leser noen innlegg lenger opp så har du fått svar på dette.. grunnladetrykk og maks ladetrykk er ikke det samme...xeonze skrev:
Og en ting til: Jeg mener han fra Nordic tuning sa orginalt ladetrykk før chip/trim vae 0.6 bar. Skal jeg justere det opp fra 0.2 til 0.6, eller er det 0.45 som er korrekt trykk for min type bil?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Ja det er greit nok, men hva skal bilen lade når Apc er koplet fra, han fra nordic sa 0.6, her sies det 0.4
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Hvis IngvarN629 sier det skal være 0,4, så har han nok rettxeonze skrev:Ja det er greit nok, men hva skal bilen lade når Apc er koplet fra, han fra nordic sa 0.6, her sies det 0.4

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Hvis Nordic har byttet trykklokke til en som skal gi 0,6 bar, og kalibrert software for det, så er det det den må ha for at det skal fungere. Det høres jo rimelig søkt ut for et stakkars steg 2, men Nordic har vist før at de er troende til litt av hvert, så hvem vet. Original, som rekker til godt og vel din effekt, og som seriøse trimmere bruker for mindre effektuttak for å beholde full sikkerhetsfunksjon, er 0,4 bar.
Uansett så må du nok feilsøke dette her, hvis du ikke har byttet eksos, kat osv, andre steder enn mutteren på wastegatestaget. Er klokka tett? Har du prøvd en original avlastningsventil? Har du sjekket for lekkasjer? Lader den mer hvis du napper ut slangen til wastegateklokka? Osv. Ved feil på en av de forannevnte ting spår jeg snarlig turbohavari...
Det er ikke noe poeng å feilsøke MV hvis GLT ikke stemmer med det systemet er kalibrert for.
Uansett så må du nok feilsøke dette her, hvis du ikke har byttet eksos, kat osv, andre steder enn mutteren på wastegatestaget. Er klokka tett? Har du prøvd en original avlastningsventil? Har du sjekket for lekkasjer? Lader den mer hvis du napper ut slangen til wastegateklokka? Osv. Ved feil på en av de forannevnte ting spår jeg snarlig turbohavari...
Det er ikke noe poeng å feilsøke MV hvis GLT ikke stemmer med det systemet er kalibrert for.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan