Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Jeg bare gjetter nå, men sporene etter pipe rundt boltene KAN tyde på at det har blitt brukt muttertrekker på full pinne på dem. Strammer man for hardt risikerer man at det blir spenninger i metallet, og det kan sprekke ved høy belastning. Som sagt bare gjetter jeg, men overstrammede bolter er i alle fall et mulig svar. For øvrig, når det først har kommet en sprekk så tar det ikke lang tid før neste dukker opp. Den første sprekken gjør at det blir kast i "skiven", og belastningen på den øker.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Tenkte ikke mye på dette før jeg skrudde av, så sporene etter muttertrekker er nok der fordi jeg brukte muttertrekker for å få det av. Men noe må det jo være som har fått laget en liten sprekk ett sted.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Utmatting, kommer gjerne av en initiell skade som ikke behøver å være så stor, kan ha kommet da du fikk byttet motor. Vibrasjoner og sykliske belastninger gir "fretting" og sprekken vil vokse. Har du først en sprekk så kommer gjerne en til, da vibeasjonene øker. Sprekkene ser ut til å starte der belastningen er størst, langt inn der armen er lang og i overgangen der hullene starter, der får du typisk en spenningstopp. Det trenger ikke å ha vært en initiell skade som har forårsaket det, det kan også komme av kraftigere vibrasjoner eller vibrasjoner i annen frekvens enn designgrensen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Godt å høre, har tenkt at det kan jo ha kommet da jeg hadde motorhavari. da ble det jo en del uheldig virbrasjon.
Eller som du sier det kan ha vært ett lite uhell med svinghjulet når det ble demontert og montert under motorbyttet.
Har sendt forespørsel på medbringer til Norrbottens... men ingen svar.
Må nok prøve flere steder.
Eller som du sier det kan ha vært ett lite uhell med svinghjulet når det ble demontert og montert under motorbyttet.
Har sendt forespørsel på medbringer til Norrbottens... men ingen svar.
Må nok prøve flere steder.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Du kan kanskje bare bytte ut den delen med sprekker, selve startkransen er vel sveist tildenne, og senteret er det vel også mulig å flytte over. Delen blir nok for tynn til å kunne dreies, men den kan skjæres med lader, da slår det seg ikke heller. Får du den skåret ut uten hullene som er originalt, så er du garantert at det ikke sprekker igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Jeg har bestilt tel fra norrbottens. Var bare min feil som ikke hadde fått forespørselen igjennom. Ligger an til å komme på 946 SEK i Postkassa hos meg.
Startkransen er nok sveist, men antagelig bare ved å sette strøm på de to forskjellige dela, er ingen fuge.
Hullene hvorfor er de der tro?, på de eldre modellene med den gamle kassa er de jo ikke der, der er det bare en hel plate.
Startkransen er nok sveist, men antagelig bare ved å sette strøm på de to forskjellige dela, er ingen fuge.
Hullene hvorfor er de der tro?, på de eldre modellene med den gamle kassa er de jo ikke der, der er det bare en hel plate.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
OK så er det et faktum på nytt, Medbringeren er sprukket på nytt, noen som klarer å komme opp med noen teorier om hvorfor dette skjer på nytt etter tja 30000km?
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
Re: Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Kjøpte du ny eller brukt?Gunnar N1413 skrev:OK så er det et faktum på nytt, Medbringeren er sprukket på nytt, noen som klarer å komme opp med noen teorier om hvorfor dette skjer på nytt etter tja 30000km?
Dro du til med rett moment?
Sitter skjoldet på plass?
Du trenger forresten ikke å ta ut motor for bytte den. Jekk opp bilen. Skru av subframe. Fest girkassen i talje eller elefant. Skru løs girkassen og slipp den ned. Er du effektiv klarer du hele jobben på 5-6 timer.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Heisann, takk for svar.
Kjøpte brukt, sjekket den grundig, sandblåste den med fin sand og pusset alle skarpe kanter, for å unngå at det skulle være grunnen. Sprayet den så med alu lakk for å unngå rust og lettere kunne se om det skulle oppstå på nytt.
Derfor var det lett å se denne gangen.
Det interessante er at lyden er helt forskjellig fra forrige gang, sist bare "klakket" det, denne gangen romler det som om hele veiva skulle hatt slark, ille, tips for andre med samme problem så, høres dette best fra utsiden av bilen og mest under bilen og imellom girkasse og motor, og ikke så mye på register siden...
Det var oppløftende at jeg ikke trenger ut med motoren, gikk jo greit men litt mye jobb er det, samtidig kan det være en fordel å få tatt ned subframe'n siden jeg burde ha byttet foringer på denne.
Hva løsnet du? i grove trekk?
subframe
batterikasse
akslingene
eksosanlegg
Jeg ble frarådet å ta ut konverteren fra girkassa, pga lufting av denne, gikk det bra å ta den ut?
Har du funnet årsaken til at den røyk?
Kjøpte brukt, sjekket den grundig, sandblåste den med fin sand og pusset alle skarpe kanter, for å unngå at det skulle være grunnen. Sprayet den så med alu lakk for å unngå rust og lettere kunne se om det skulle oppstå på nytt.
Derfor var det lett å se denne gangen.
Det interessante er at lyden er helt forskjellig fra forrige gang, sist bare "klakket" det, denne gangen romler det som om hele veiva skulle hatt slark, ille, tips for andre med samme problem så, høres dette best fra utsiden av bilen og mest under bilen og imellom girkasse og motor, og ikke så mye på register siden...
Det var oppløftende at jeg ikke trenger ut med motoren, gikk jo greit men litt mye jobb er det, samtidig kan det være en fordel å få tatt ned subframe'n siden jeg burde ha byttet foringer på denne.
Hva løsnet du? i grove trekk?
subframe
batterikasse
akslingene
eksosanlegg
Jeg ble frarådet å ta ut konverteren fra girkassa, pga lufting av denne, gikk det bra å ta den ut?
Har du funnet årsaken til at den røyk?
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Ingvar N629 skrev:Du kan kanskje bare bytte ut den delen med sprekker, selve startkransen er vel sveist tildenne, og senteret er det vel også mulig å flytte over. Delen blir nok for tynn til å kunne dreies, men den kan skjæres med lader, da slår det seg ikke heller. Får du den skåret ut uten hullene som er originalt, så er du garantert at det ikke sprekker igjen.
Den er dessverre presset orginalt slik at den blir litt buet der hvor startkransen er festet.
Jeg har den gamle hengendes på veggen ennå så jeg får se litt på den om det skulle gå an å fikse noe, alt er mulig men er det verdt det??
Har dere tatt inn noen med automat? Hadde vært interessant å vite om det går an å bruke den typen som bare har små hull istedenfor den typen med med store "u hull"
Noen som har en slik løs?
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Ja dro selvsagt til ihht verkstedmanualen... eeeh Haynes, kanskje det står feil...
Ja dekselet sitter selvsagt på plass.
Ja dekselet sitter selvsagt på plass.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95. Motor er ute. Bilder.
Neppe noe stress å knekke den profilen? Kan vel dra til og få skåret ut en del i litt tykkere gods?Gunnar N1413 skrev: Den er dessverre presset orginalt slik at den blir litt buet der hvor startkransen er festet.
Men rart at disse skal ryke hos deg. På bil så er det jo aldri snakk om oppretting og shimsing mot aksler og gir, slik som på fast monterte anlegg på land og i båt. Men kan det være mulig at noe enten har ørlite kast eller er bittelitt off-senter? Skal fryktelig lite til når det blir så mange omdreininger, blir fort utmatting av det. Er veiva helt rett? Er det mulig at konverteren steller til problemet? Vanskelig å treffe bolthullene på konverteren? Har du målt aksiallagrene, at ikke veiva kan bevege seg for mye sideveis?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Jeg har tenkt på litt av hvert jeg også.. og dette med opprettingen er en mulighet, men det må være VELDIG lite, samtidig som det er litt vrient å få målt eksakt.
Uanset ikke noe problem å få entret skruene. Jeg skal sjekke for kast når jeg har det frahverandre.
Jeg vil påstå at jeg er VELDIG var når det gjelder ulyder og vibrasjoner som kommer fra drivverk hjuloppheng og motor, og har ikke lagt merke til noe spesielt før dette skjedde igjen.
Jeg har tenkt på om opplagringen til Konverteren er dårlig, har jo gått 250000 snart, men skulle tro det ville vært merkbart..
Hvis jeg skulle fått laget en ny så måtte jeg eventuelt ha borret ut punktene på de to "skivene" som er monteringsflaten mot veiva, og fått satt disse over på ei ny laserskåret plate, og så fått sveist startkransen til denne nye plata. Den knekkinga ser ikke jeg for meg hvordan skulle kunne gjøres men forslag er velkomne, men det er ikke sikkert det er nødvendig om den sveises...
Uanset ikke noe problem å få entret skruene. Jeg skal sjekke for kast når jeg har det frahverandre.
Jeg vil påstå at jeg er VELDIG var når det gjelder ulyder og vibrasjoner som kommer fra drivverk hjuloppheng og motor, og har ikke lagt merke til noe spesielt før dette skjedde igjen.
Jeg har tenkt på om opplagringen til Konverteren er dårlig, har jo gått 250000 snart, men skulle tro det ville vært merkbart..
Hvis jeg skulle fått laget en ny så måtte jeg eventuelt ha borret ut punktene på de to "skivene" som er monteringsflaten mot veiva, og fått satt disse over på ei ny laserskåret plate, og så fått sveist startkransen til denne nye plata. Den knekkinga ser ikke jeg for meg hvordan skulle kunne gjøres men forslag er velkomne, men det er ikke sikkert det er nødvendig om den sveises...
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
Re: Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Du bør kjøpe ny. Det er ikke ukjent at disse ryker på 9-5. Har hørt om flere. Den du satte på kan ha hatt en usynlig skade.Gunnar N1413 skrev:Heisann, takk for svar.
Kjøpte brukt....
Hva løsnet du? i grove trekk?
subframe
batterikasse
akslingene
eksosanlegg
Jeg ble frarådet å ta ut konverteren fra girkassa, pga lufting av denne, gikk det bra å ta den ut?
Har du funnet årsaken til at den røyk?
Jeg har bare byttet på en bil. Og det var ikke den på bildene. Den fikk ny girkasse. Den jeg byttet hadde ikke sprekker. Den hadde rett og slett løsnet i midten. Og laget en skikkelig høy bankelyd i girkassen.
Jeg tok ned subframe sammen med tannstag, forstilling og drivakslinger.
Fjernet batterikasse. Eksosanlegget rørte jeg ikke.
Den største utfordringen var å få subframen på plass igjen. Jeg drev på alene, men hvis du får med deg en kompis er det veldig enkelt.
Jeg har tatt ut konverteren på mange girkasser. Og aldri opplevd problemer. Men hvis du ikke trenger å ta den ut så la den sitte.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klakkelyd i 95. Medbringeren er sprukket på nytt!
Knekkinga gjør du vel bare i ei vanlig presse, drei ut profiler som passer med radien på knekken, spenn det opp og dra på. Hvis vi snakker om samme knekk nå, da..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan