2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mai 2011, 12:32

little_e skrev:Ok.
Hvilket moment skal tennkassetten og toppdekselet skrus til med?
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Har skrudd mye bil, sågar avanserte biler som Audi V8, men aldri Saab :mrgreen:
Tennkassetten skrud du til med håndmakt, ville ikke strulet med noe moment der ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 15 mai 2011, 13:49

Hva med toppdekselet? 10 nm? 15 nm?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mai 2011, 13:59

15 mener jeg å huske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 15 mai 2011, 14:31

Ah. Takk for god støtte. Da får jeg finne frem verktøyet og skru fra hverandre bilen til moren min i morgen.

Hyggelig at dere er så hjelpsomme mot et ikke-medlem =o)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 16 mai 2011, 16:18

Nå har jeg skrudd, og foretatt en lettere motorvask. Resultatet er at det renner olje på samme sted som før.
Siden moren min ikke har særlig peiling på bil, får jeg nok innhente et par prisoverslag fra merkeverksted i Norge og utlandet før bilen blir reparert.

Positivt er derimot er hvordan det så ut under toppdekselet etter 205 998 km.

http://little-e.com/saab/topp1.JPG

http://little-e.com/saab/topp2.JPG
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av little_e » 09 okt 2011, 12:08

Moren min fikk skiftet toppakning på bilen sin da verkstedet (Saab-verksted) mente at toppakningen var defekt. Dette ble gjort for flere mnd siden, og bilen lekker like forbannet. Regningen er selvfølgelig ikke betalt.
Etter en kjøretur hvor oljen blir skikkelig varm kommer det en større og en mindre oljedråpe på høyre side under motoren.
Alle tetninger i forbindelse med oljepumpe, registerkjedestrammer etc er skiftet. Det har også blitt byttet registerkjedestrammer.

Hva annet kan lekke? Pakningen til registerdekselet? :shock:
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Pål N526 » 09 okt 2011, 15:19

Du kan ha tett veivhus vent. Dette kan skape trykk i motor hus og presse olje ut tetninger ol.

Olje trykk bryter kan også lekke. Spyl reint og lokaliser lekasjen..

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Paul N1176 » 10 okt 2011, 10:37

o-ringene til slangene til oljekjøler kan også lekke litt hvis de ikke sitter riktig..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Terra N837 » 10 okt 2011, 19:52

little_e skrev:Moren min fikk skiftet toppakning på bilen sin da verkstedet (Saab-verksted) mente at toppakningen var defekt. Dette ble gjort for flere mnd siden, og bilen lekker like forbannet. Regningen er selvfølgelig ikke betalt.
Etter en kjøretur hvor oljen blir skikkelig varm kommer det en større og en mindre oljedråpe på høyre side under motoren.
Alle tetninger i forbindelse med oljepumpe, registerkjedestrammer etc er skiftet. Det har også blitt byttet registerkjedestrammer.

Hva annet kan lekke? Pakningen til registerdekselet? :shock:
På 9-5^en jeg hadde ble registret byttet. Året etter hadde jeg bilen inne til turbosjekk for å se om den var i orden. Da sa verksmesteren at jeg hadde en større oljelekkasje fra dekslet til registret. Jeg var og klar over at det kom olje fra høyresiden av motoren, men klarte ikke å lokalisere det selv.
Men for å få bytta pakningen til dekslet måtte toppen av og ergo toppakningen og byttes.
Det var bare å bla opp av feriepengene da...
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2011, 07:23

Toppen må ikke av for å demontere og montere registerdekselet, iallfall ikke om mekanikeren vet hva han eller hun gjør. Dekselet kan fint tas av og på med både topp og bunnpanne på plass, legger man dekselet i fryseren så krymper det nok til at det er "god" klaring, har gjort dette flere ganger. Å gjøre det med motor i bil derimot, er TRANGT.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Pål N526 » 11 okt 2011, 08:29

Ingvar N629 skrev:Toppen må ikke av for å demontere og montere registerdekselet, iallfall ikke om mekanikeren vet hva han eller hun gjør. Dekselet kan fint tas av og på med både topp og bunnpanne på plass, legger man dekselet i fryseren så krymper det nok til at det er "god" klaring, har gjort dette flere ganger. Å gjøre det med motor i bil derimot, er TRANGT.
+1

Gjorde dette i sommer ved bytte av lager. Hadde da av bunnpanna, men toppen stod påmontert.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje

Legg inn av Terra N837 » 11 okt 2011, 12:43

Så med andre ord hadde jeg sluppet å betale 15k for jobben hvis mekanikeren hadde kunnet jobben sin? :cry:
Mazda 6
VW Polo

Svar