Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jørgen
Innlegg: 9
Registrert: 27 feb 2011, 10:47
Bil: 2001 Saab 9-5 Aero Estate
Sted: Melhus

Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av Jørgen » 05 mai 2011, 21:00

Hei! Har rakling i registeret på Aero'n, og nå er det snart på tide å ta tak i problemet :)
Er det noen som vet hvilke deler som byttes? Byttes kun kjedene og ei skinne? Eller byttes de hydrauliske strammerene også?
Cylmo i Trondheim hadde register og balansekjede samt ei skinne på lager, dette hadde de solgt en del av.
Er det som regel bare ei skinne som ryker?
Fint om noen har ei liste over hva som trengs :)

Gjelder forresten en 2001 9-5 Aero Estate.

Mvh Jørgen
Mine biler : Fiat 126,131,132,Croma, Autobianchi A112, VW Transporter T2, VW 1300, Renault 10, Saab og900, Range Rover Classic, Audi A8, MB W211, MB W108, Ford Mondeo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mai 2011, 21:15

Stikk på Din Bil og kjøp komplett sats, den inneholder alt du trenger. Koster ikke stort og du får STCN-rabatt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av little_e » 16 mai 2011, 19:24

Et spørsmål som bare har surret rundt i hodet mitt...
Registerkjedet blir jo ofte utslitt fordi man har skiftet oljen for sent, kanskje ikke i forhold til oppgitt intervall av fabrikant, men i forhold til at kjøremønsteret man har gjør at man burde kortet inn intervallen.

Dersom man bare skifter registerkjedet, vil den ikke feile forholdsvis fort igjen da årsaken til at den feiler er fordi oljekanalene i blokken er delvis tette av gammel olje (sludge), noe som igjen fører til at kjedet ikke får oljemengden som er tiltenkt?
Sist redigert av little_e den 16 mai 2011, 23:54, redigert 1 gang totalt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mai 2011, 22:44

Helt korrekt. Tidlig registerskift er et faresignal for resten av motoren, uten at det er noen garanti for at den er på tur ut. i forbindelse med registerskift så er det jo også vanlig at man tar ned bunnpanna og rengjør den samt oljesila, så det kan jo være nok til å redde resten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av little_e » 16 mai 2011, 23:55

Som jeg tenkte. Hvor lenge bør et slikt kjede vare?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2011, 08:42

Det kommer vel an på hvordan bilen brukes, mye langkjøring er bra, småkjøring der motoren aldri når arbeidstemperatur er selvsagt mindre bra. Jeg har også inntrykk av at kjedene slites raskere på biler med automat, mer turtallsvariasjon kan kanskje være grunnen?

200 000 bør vel kjedene holde dersom man passer på oljeskiftene, men holder man seg til oljeskiftintervallene i serviceheftet så er jo det langt fra virkeligheten på motorene med oilsludgeproblem. Mellom 100 og 150k km er nok desverre ganske vanlig. Men har også sett slike motorer hvor kjedet ikke har vært nødvendig å bytte før nærmere 300k.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av Paul N1176 » 18 mai 2011, 06:49

Min sedan gikk over 250 k før jeg byttet register,men da var det bare ett hakk igjen på strammeren så skulle nok vært gjort litt før:) den hadde også gammel veivhusvent frem til litt over 200k, uten att det har blitt sludge av den grunn..
På estasten min ser det desverre anderledes ut, bilen er gått ca 170, og registeret skulle vært byttet for en stund siden, det er også ny veivhus vent på den.. og masse gris inni motoren :oops:

så det er stor forskjell på hvordan motorene klarer seg desverre..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av little_e » 18 mai 2011, 15:38

Hvor ofte har du skiftet olje? Jeg demonterte jo toppdekselet på bilen til moren min i forbindelse med en annen feil (se tråd om oljelekkasje på 2002 9-5 automat), og jeg la ut bilder av hvordan det så ut etter 205k km. Jeg syntes det så veldig rent og pent ut.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Deleliste registerkjedejobb 9-5?

Legg inn av Paul N1176 » 19 mai 2011, 06:05

little_e skrev:Hvor ofte har du skiftet olje? Jeg demonterte jo toppdekselet på bilen til moren min i forbindelse med en annen feil (se tråd om oljelekkasje på 2002 9-5 automat), og jeg la ut bilder av hvordan det så ut etter 205k km. Jeg syntes det så veldig rent og pent ut.
jeg kjører MAKS 10k på olja, men skadene som er estaten har ikke skjedd i mitt eie, kjøpte bilen i januar..
sedanen har gått mye langkjøring før jeg kjøpte den...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Svar