Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Hvis Nordic har byttet trykklokke til en som skal gi 0,6 bar, og kalibrert software for det, så er det det den må ha for at det skal fungere. Det høres jo rimelig søkt ut for et stakkars steg 2, men Nordic har vist før at de er troende til litt av hvert, så hvem vet. Original, som rekker til godt og vel din effekt, og som seriøse trimmere bruker for mindre effektuttak for å beholde full sikkerhetsfunksjon, er 0,4 bar.
Uansett så må du nok feilsøke dette her, hvis du ikke har byttet eksos, kat osv, andre steder enn mutteren på wastegatestaget. Er klokka tett? Har du prøvd en original avlastningsventil? Har du sjekket for lekkasjer? Lader den mer hvis du napper ut slangen til wastegateklokka? Osv. Ved feil på en av de forannevnte ting spår jeg snarlig turbohavari...
Det er ikke noe poeng å feilsøke MV hvis GLT ikke stemmer med det systemet er kalibrert for.
Uansett så må du nok feilsøke dette her, hvis du ikke har byttet eksos, kat osv, andre steder enn mutteren på wastegatestaget. Er klokka tett? Har du prøvd en original avlastningsventil? Har du sjekket for lekkasjer? Lader den mer hvis du napper ut slangen til wastegateklokka? Osv. Ved feil på en av de forannevnte ting spår jeg snarlig turbohavari...
Det er ikke noe poeng å feilsøke MV hvis GLT ikke stemmer med det systemet er kalibrert for.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Nei, det eneste jeg veit er at turboen er blitt byttet i senere tid, dvs rundt 3 år siden. Eksos var med som en del av pakka fra Nordic, så her har ikke jeg modifisert noe i etterkant. Lekkasjer har jeg sett etter, byttet noen vakuumslanger, og ny pakning for manifold, Den lyder tett å fin. jeg har ikke prøvd å svitsje tilbake til orginal avlastningsventil, kan det ha noe for seg? Den jeg har skal være tett, men kansje bilen ikke godtar den eller?
Om klokka er tett, tenker du da på wastegate klokka? Hvordan feilsøkes den i såfall?
Jeg har allerede nappet ut slangen fra MV til wastegate, knapt noen forskjell.
Bilen er jo chippet, så det er jo mulig det skal være GLT på 0.6, jeg kan høre med de en gang til.
Fikk høre tidligere at intercooleren kansje synger på siste vers å, den har jeg ikke sjekka grundig enda.
Om klokka er tett, tenker du da på wastegate klokka? Hvordan feilsøkes den i såfall?
Jeg har allerede nappet ut slangen fra MV til wastegate, knapt noen forskjell.
Bilen er jo chippet, så det er jo mulig det skal være GLT på 0.6, jeg kan høre med de en gang til.
Fikk høre tidligere at intercooleren kansje synger på siste vers å, den har jeg ikke sjekka grundig enda.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Plugg og trykksett systemet ditt med trykkluft, så finner du ut om det er tett. Du kan også sjekke trykklokka til wastegaten med trykkluft, men om det ikke er noen forskjell dersom du napper slangen så er det nok ikke der problemet ligger. Enten blir trykket fra kompressoren borte, eller så har turbinen dårlige arbeidsforhold (tett eksos), men det er jo ikke så veldig vanlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Ok, så det er mest sannsynlig turbohavari på gang?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Det var ikke det jeg mente nei, uten å utelukke det helt, men dersom du har lekkasje til friluft eller gjennom avlastningsventil så kan jeg garantere deg turbohavari hvis du ikke gjør noe med det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Oki, jeg får en Saab kyndig til å se på den neste uke, kan komme med feedback når han finner ut av det, så andre også kansje kan dra nytte av det 

- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Forresten, er det noen som vet om bilen min har LMM (luftmengdemåler)? Jeg har nemlig åpen dump på den.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Nei. Trionic 5, som ng900T har, har ikke LMM.xeonze skrev:Forresten, er det noen som vet om bilen min har LMM (luftmengdemåler)? Jeg har nemlig åpen dump på den.
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Okei, Thanks 

- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
Turboen var syndere, visstnok bakdekselet på selve turboen som måtte byttes, eller deler av innmaten. Dette kunne ikke fåes kjøpt løst, men skal få tak i et brukt bakdeksel som erstatning!
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...
EDIT: skal gå til anskaffelse av ny turbo, hvilken anbefales, vanlig T25?
På sikt har jeg planer om nytt intercooler kit, noe som anbefales mer enn andre?
På sikt har jeg planer om nytt intercooler kit, noe som anbefales mer enn andre?