Bytte blokk og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Bytte blokk og900

Legg inn av HansWF N416 » 25 mai 2011, 08:26

Jeg har kommet over ei blokk med stempler fra en 1991 900 i16, som kun har gått 300 mil. Jeg vurderer å ta denne blokka, å sette over turbostemplene jeg har fra en annen T16motor .

Hva bør man gjøre i forbindelse med dette? Bør man hone opp sylinderene? Kan man ta stempelringene fra i innsprøytningblokka å sette over på turbostemplene?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte blokk og900

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mai 2011, 08:31

Hon med børste og bytt ringer, det koster da ikke mye. Ser virkelig ikke poenget med å la være å gjøre det ordentlig når alt likevel skal i smådeler, pass også på å måle klaringa mellom stempel og sylinderløp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Bytte blokk og900

Legg inn av HansWF N416 » 25 mai 2011, 08:46

Ja, like greit å gjøre det skikkelig. Tenkte bare at så lenge blokk og stempelringer bare hadde gått noen få mil, så hadde man slippet en honing da ringene å blokka "passet" sammen.

Angående klaring mellom stempel og sylinderløp, kan man risikere at det er så stor forskjell at turbostemplene ikke vil passe?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte blokk og900

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mai 2011, 09:08

Så ikke "300 mil", så ja... det går vel greit å flytte over ringene.

Kan være forskjellig klassing på blokkene, så klaringa bør du måle. Mener også å huske det er forskjellig klaring på turbo og suger, på grunn av at turbostemplene blir varmere og at de da må ha mer plass til varmeutvidelse. Men den forskjellen kan like gjerne ligge i stemplene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Bytte blokk og900

Legg inn av HansWF N416 » 25 mai 2011, 10:46

Takk for svar. Da får jeg måle litt før det settes sammen.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Bytte blokk og900

Legg inn av Johan N828 » 25 mai 2011, 13:10

Mener også at nye rådelagre, bærelagte og aksiallagre er et must ;)

//Johan

Svar