Hei!
Har fått et Check Engine lys som kommer og går på min Saab 900i 16Valve (1992 modell). Vært innom Saab verksted og fått lest av feilkodene, og det ga følgende:
-Driving mixture incorrect (Kode: 22492)
-Injector or injector circuit (Kode: 38371)
Noen her inne som vet hva som skal til for å rette på disse problemene, så vil jeg være evig takknemlig : )
Check Engine, SAAB 900i 1992
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Check Engine, SAAB 900i 1992
Sikker på at det var 22492? Den koden står i allefall ikke i den boka jeg har liggende her hjemme.. Men andre koder som begynner med 224 sier noe om blandingen (for fet/mager etc)
38371: insprutningsventiler, felaktig funktion. Periodisk feil, hadde koden vært 58371 så hadde det vært en konstant feil.
38371: insprutningsventiler, felaktig funktion. Periodisk feil, hadde koden vært 58371 så hadde det vært en konstant feil.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ja, det som står på skrivet jeg fikk fra Saab-verkstedet iallefall. Søkte litt på nettet og fant igjen koden på et forum, hvor det stod at den kom pga "Driving mixture incorrect".
Vet du noe om hvordan man fikser dette?
I skrivet fra Saab står det også at det var funnet feil på dyse nummer 4, men den har jeg allerede prøvd å bytte, uten at Check Engine lyset forsvinner.
Hva er det isåfall som regulerer om blandinga blir for fet/mager?
Vet du noe om hvordan man fikser dette?
I skrivet fra Saab står det også at det var funnet feil på dyse nummer 4, men den har jeg allerede prøvd å bytte, uten at Check Engine lyset forsvinner.
Hva er det isåfall som regulerer om blandinga blir for fet/mager?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
22492: Bränsle-luftblandningen felaktig under körning (tilfeldig). Er feilkoden konstant har den 42492
Han sa ingenting om det var for mager eller feit blanding då?
Uansett,
sjekk at du har batterispenning i kontaktstykket til lambdasonda, sjekk motstand på lambdasonda (4-8ohm).
Sjekk etter luftlekasjer.
Sjekk bensintrykket.
Måle om lambdasonda får signal ifrå LH-boksa. Dette finn du ut med å la motor stå på tomgong, måle mellom pinne 24 på boksa og et bra jordpunkt. Signalet skal pendle mellom 0-0,4V (mager) respektiv 0.6-1V (feit) ved varm motor. Om du ikkje har det signalet er det mest sansynlig dårlig kontakt brudd melom LH-boksa og lambdasonda.
Evt kan du gjere det enkelt med å prøvebytte enten lambdasonde eller LH-boks.
Han sa ingenting om det var for mager eller feit blanding då?
Uansett,
sjekk at du har batterispenning i kontaktstykket til lambdasonda, sjekk motstand på lambdasonda (4-8ohm).
Sjekk etter luftlekasjer.
Sjekk bensintrykket.
Måle om lambdasonda får signal ifrå LH-boksa. Dette finn du ut med å la motor stå på tomgong, måle mellom pinne 24 på boksa og et bra jordpunkt. Signalet skal pendle mellom 0-0,4V (mager) respektiv 0.6-1V (feit) ved varm motor. Om du ikkje har det signalet er det mest sansynlig dårlig kontakt brudd melom LH-boksa og lambdasonda.
Evt kan du gjere det enkelt med å prøvebytte enten lambdasonde eller LH-boks.