Tørst 9-3 Aero
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 13 jan 2011, 19:16
Tørst 9-3 Aero
Hei. Har en 05 mod 9-3 aero som jeg kjøpte ca en måned før nyttår. Da jeg kjørte på tur fra Halden til Hemsedal i vinter, gikk den på 0,76l/mil ved 140km/t på cruisekontrollen, og 4 personer med bagasje, i bilen. I det siste har den ligget på ca 1.9l/mil i gjennomsnitt.. Har byttet tennplugger, olje og labdasonde. Prøvd å blåse luffilteret rent for å sjekke at den ikke fikk for lite luft, men den brukte like mye. T.o.m prøvd å kjøre et par kilometer uten filter i boksen, men til ingen nytte.
Hadde bilen på diagnose, men kom ikke opp en eneste feil. Noen som veit hva dette kan komme av? Rimelig lei av å ikke rekke mer enn 25-30 mil på en tank.
På forhånd takk for svar!
- saab9-3aero
Hadde bilen på diagnose, men kom ikke opp en eneste feil. Noen som veit hva dette kan komme av? Rimelig lei av å ikke rekke mer enn 25-30 mil på en tank.
På forhånd takk for svar!
- saab9-3aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Tørst 9-3 Aero
På verkstedet bør de kunne lese ut med Tech II hva motoren styrer med.
De burde fort se om den ber om ekstra mye luft eller ekstra mye bensin, og hvorfor.
Går bilen som normalt? kjennes det ut som alle hestene er til stedet?
Viser temperaturnåla til kjølevannet at alt er gull og grønne skoger?
Har du en du kjenner med tilsvarende bil, prøvebytt luftmengemåleren, det er grei skruing og se hvordan det går.
Hvordan plugger byttet du til?
Er bilen trimmet?
De burde fort se om den ber om ekstra mye luft eller ekstra mye bensin, og hvorfor.
Går bilen som normalt? kjennes det ut som alle hestene er til stedet?
Viser temperaturnåla til kjølevannet at alt er gull og grønne skoger?
Har du en du kjenner med tilsvarende bil, prøvebytt luftmengemåleren, det er grei skruing og se hvordan det går.
Hvordan plugger byttet du til?
Er bilen trimmet?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 13 jan 2011, 19:16
Re: Tørst 9-3 Aero
Bilen går så og si som normalt. Den fusker kanskje bittelitt akkurat idet jeg trykker til gassen litt, men ellers er alt bra. Temperaturen er bare bra.. Kjenner desverre ingen som har samme type bil. Byttet til samme, originale plugger. Kostet 220 kr/stk, så håper virkelig de er bra nok:p
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 13 jan 2011, 19:16
Re: Tørst 9-3 Aero
Bilen er original, forresten.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Tørst 9-3 Aero
Tøv, du skulle kjøpt NGK BCPR7ES11, de koster 200 kr. for fire plugger. De er krute gode for din bil.
Samme plugger som står i BioEtanolbilene til Saab fra fabrikk.
Det trenger ikke å være en Aero, så lenge det er en 9-3ss eller sc med bensinmotor/Trionic 8 motorstyring har (og her er jeg 99% sikker, men ikke skryt meg om noen retter meg) dere samme luftmengemåler.
Samme plugger som står i BioEtanolbilene til Saab fra fabrikk.
Det trenger ikke å være en Aero, så lenge det er en 9-3ss eller sc med bensinmotor/Trionic 8 motorstyring har (og her er jeg 99% sikker, men ikke skryt meg om noen retter meg) dere samme luftmengemåler.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 13 jan 2011, 19:16
Re: Tørst 9-3 Aero
Gjort er gjort. Går ut ifra at disse pluggene er minst like bra.
Men ja, jeg får forhøre meg litt rundt.
Veldig kjedelig med det bensinforbruket når jeg er så fornøyd med bilen ellers..
Men ja, jeg får forhøre meg litt rundt.
Veldig kjedelig med det bensinforbruket når jeg er så fornøyd med bilen ellers..
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Tørst 9-3 Aero
Hvorfor i allverden prøvde du å kjøre uten luftfilter ? 

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 13 jan 2011, 19:16
Re: Tørst 9-3 Aero
KUN for å sjekke om den fikk for mye/lite luft.
Men er det ingen her inne som veit noe om hva det kan være? Drukner i bensinutgifter!
Men er det ingen her inne som veit noe om hva det kan være? Drukner i bensinutgifter!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tørst 9-3 Aero
Få den feilsøkt med tech2 diagnoseutstyr. Å sjekke for feilkoder er ingen vits, det må gjøres grundigere. Hvilken farge var det på de gamle pluggene? Disse bilene er forresten sære på plugger, de må være av rett sort da de har flere oppgaver enn å lage gnist.
Å kjøre uten luftfilter gjør ikke at den får mer eller mindre luft .
Å kjøre uten luftfilter gjør ikke at den får mer eller mindre luft .
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Naits
- 1.2 bar
- Innlegg: 234
- Registrert: 20 jan 2009, 22:17
- Medlemsnummer: 1606
- Navn: Stian
- Bil: 9-3 ss Aero
- Sted: Bergen
Re: Tørst 9-3 Aero
Eg hadde samme fenomen på min 9-3 2004 Aero
da den brukte en del mere en normalt....
Eg viste jo hva som jorde det da det lakk eksos på flensen mellom turbo/downpipe så eksosen lakk ut før lamdaen fikk målt avgassene og da brukte bilen en del mere bensin...
lå på 1.2-1.3 på milen da men min bil er jo trimmet til 285 hk så den bruker nokk litt mere en orginalt uansett
Kjører på 0.8-0.9 på mila nå på blandet kjøring når alt er i orden 

Eg viste jo hva som jorde det da det lakk eksos på flensen mellom turbo/downpipe så eksosen lakk ut før lamdaen fikk målt avgassene og da brukte bilen en del mere bensin...
lå på 1.2-1.3 på milen da men min bil er jo trimmet til 285 hk så den bruker nokk litt mere en orginalt uansett


2004 Saab 9-3 Aero 300hk 410nm "Maptun Performance" http://www.garaget.org/?car=142140
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken
http://www.maptun.se/customers.php?car=4&cid=664
1999 Saab 9-3 SE 2.0T 154hk 210nm "Bruksracer" http://www.garaget.org/?car=249769
2007 GSX-R 750
Bedre med bensin på tanken en penger i banken

-
- Innlegg: 6
- Registrert: 13 jan 2011, 19:16
Re: Tørst 9-3 Aero
Da skal jeg få dette gjort så fort som mulig! Pluggene var en anelse sotet, så det tyder jo på for mye bensin.
De pluggene jeg kjøpte, var de som kom opp da de la inn regnr mitt i systemet. Husker ikke hva de het i farten, men det var platina-plugger.
-----------------------
Skjønner! Kjenner folk på verksteder, så bilen blir nok mest sannsynlig satt et sted i morgen. Orker ikke styre med så mye elektronikk selv med tanke på at jeg er elektriker. Hehe.
Men tusen takk for svar fra alle sammen!
- saab9-3aero
De pluggene jeg kjøpte, var de som kom opp da de la inn regnr mitt i systemet. Husker ikke hva de het i farten, men det var platina-plugger.
-----------------------
Skjønner! Kjenner folk på verksteder, så bilen blir nok mest sannsynlig satt et sted i morgen. Orker ikke styre med så mye elektronikk selv med tanke på at jeg er elektriker. Hehe.
Men tusen takk for svar fra alle sammen!
- saab9-3aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Tørst 9-3 Aero
Om du vil fortelel oss hvor i verden du bor så finnes det mange kompetente sjæler på forumet her som kan snike seg innom med både det ene og det andre og hjelpe 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero