Atzz N1868 skrev:Jeg begynner å forstå hvorfor enkelte gir opp K-jet...
Jeg har et problem som jeg ikke helt finner ut av, det lyder sånn her:
Når jeg parkerer varm bil og lar den stå en halvtimestid eller mer, så nøler motoren veldig samt at den skyter i innsug.
Jeg har kommer frem til tre ting som kan gjøre dette (foreløbig):
1: Det er feil med styretrykkregulator
2: Grunnstilling (CO) er feil justert
3: Lamdareguleringen er i Closed loop fra start til lamdaen er varm.
Skal utdype nr.3 litt:'
På blokka er den et tempraturbryter som signaliserer til "motorsyring" om at motoren (og lambdasonden) er kald, og så styringen til å kjøre i åpen loop. Denne bryteren åpner ved ca 25 degC. Når denne bryteren åpner går styring over til closed loop. Dette er ikke noe problem ved kaldstart. Men når motoren har stått en halvtime eller så, så kjøles labdaen, men ikke motoren, så bryteren signaliserer til syringen at den skal gå i closed loop FØR lamda gir signal. Da blir styringen liggende å variere blandingforhold fra alt for rikt til alt for tynn blanding.
Nr3. Svarer ganske bra med at symtomene er helt borte etter 3-4 min. Men de to andre kan det også være, i og med at lamdareg. vil rette på eventuelle avvik her....
Skal vi se, nr 3. er det ikke, da jeg har prøvd å tvinge den over i open loop når problemet oppstår...
Jeg har laga meg et duty-cycle meter ved hjelp av en arduino og noe mer mikkmakk, og i den sammenheng fant jeg ut at
a) Ser ut til at grunnstilling (CO) var feil justert, rettet på nå, virker som om at bilen er mye bedre, må teste litt mer før jeg kan si noe sikkert.
b) Labdareg. går ikke over i open loop ved fult gasspådrag slik det skal... tror i alle fall at dette skal skje...