Hei!
Har en 9-5 2.3 t 1998. Den har gått 110 000.
Var ute å kjørte nå, og bilen begynte å nappe litt. Stoppet med en gang og så at det kom røyk ut fra toppen. En slange hadde løsnet fra motorblokka, og det var der oljen og røyken kom i fra.
Det er den tykke slangen som går inn på motorblokka rett under SAAB logoen på motorblokka. (se linken under - ikke min motor)
Neon som vet om den kan ha løsnet av en grunn? For dålig ventilasjon el.l? Eller er det bare å få byttet slangen, og kjøre av gårde igjen?
http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 80&bih=680
Oljelekkasje fra slange på motorblokk
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljelekkasje fra slange på motorblokk
Hei!
Det er ikke blokka, men dekselet på toppen den slangen går til. Den hører til veivhusventilasjonen, og kan ha blitt blåst ut pga trykk i veivhuset, eller den kan ha løsnet pga at o-ringen som sitter i toppdekselet er ødelagt.
Er det o-ringen; bytt o-ring, sett ting på plass og tut og kjør.
Er det trykk som er problemet så kan du ha et dyrt problem (sprekk i stempel eller ferdige stempelringer), eller det kan være at oljefella eller noe annet i veivhusventilasjonssystemet er tett.
Det er ikke blokka, men dekselet på toppen den slangen går til. Den hører til veivhusventilasjonen, og kan ha blitt blåst ut pga trykk i veivhuset, eller den kan ha løsnet pga at o-ringen som sitter i toppdekselet er ødelagt.
Er det o-ringen; bytt o-ring, sett ting på plass og tut og kjør.
Er det trykk som er problemet så kan du ha et dyrt problem (sprekk i stempel eller ferdige stempelringer), eller det kan være at oljefella eller noe annet i veivhusventilasjonssystemet er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Oljelekkasje fra slange på motorblokk
Aha! Takk for hjelpen.
Slangen sitter ihvertfall helt løst, og motoren begynte som sagt å fuske litt da jeg stoppet og oppdaget dette. Det er kanskje et dårlig tegn? Kjørte et lite stykke etter at den hadde stått rolig en liten stund. Motoren gikk ihvertfall fint da.
Slangen sitter ihvertfall helt løst, og motoren begynte som sagt å fuske litt da jeg stoppet og oppdaget dette. Det er kanskje et dårlig tegn? Kjørte et lite stykke etter at den hadde stått rolig en liten stund. Motoren gikk ihvertfall fint da.