Innkjøp av Saab 900 turbo.
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 05 jun 2011, 10:53
Innkjøp av Saab 900 turbo.
Hva bør man være på utkikk etter ved innkjøp av en saab 900 turbo? Det er da høytrykksturboutgaven med 185hk (karrosseriet frem til 9-3 kom, ikke de eldre 900) jeg da tenker på i hovedsak. Er girkassen en svakhet på også disse? Hvor ofte skal turbo normalt skiftes ut på disse?
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.
Rust i nedkant av dører, skjermer, fjærben foran, clutchwire kan være veldig treg/hard, oljesvetting i fra motor.
Girkassene holder lenge ved normal bruk.
Turbo byttes når den er sliten.
Har vært mange tråder ang. kjøp av ng900, den som søker den finner.
Girkassene holder lenge ved normal bruk.
Turbo byttes når den er sliten.
Har vært mange tråder ang. kjøp av ng900, den som søker den finner.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 05 jun 2011, 10:53
Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.
Ok. Takker! Noen formening om denne?:
http://saab-900-coupe.autobazar.eu/uk/2 ... 47747.html
Google-Translate av beskrivelse:
Service book, Imported, TOP condition! Control originality
Notes:
Saab is in excellent condition it was imports from DE, the car was old, nonsmoker, modified shock absorbers + reduced blades, turbo hose, agreement possible! Call on Tel: 0907 228 715
Leste noe om at det har vært en del problemer med toppene på disse motorene?
http://saab-900-coupe.autobazar.eu/uk/2 ... 47747.html
Google-Translate av beskrivelse:
Service book, Imported, TOP condition! Control originality
Notes:
Saab is in excellent condition it was imports from DE, the car was old, nonsmoker, modified shock absorbers + reduced blades, turbo hose, agreement possible! Call on Tel: 0907 228 715
Leste noe om at det har vært en del problemer med toppene på disse motorene?
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.
Topp er ukjent for meg gitt, heller det at de svetter olje fra toppdeksel og toppakning, men ikke selve toppen. Helt sikkert noen andre her inne som kan svare mer nøyaktig på det ang. toppen.
Merkelig at han har sladdet over datoen på et av bildene, og den girkula var jo direkte stygg. Men ellers så ser det jo ut som en pen bil.

Merkelig at han har sladdet over datoen på et av bildene, og den girkula var jo direkte stygg. Men ellers så ser det jo ut som en pen bil.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.
Toppene skal det ikke være noe problem med, men som Martin skriver så er toppakninga stort sett moden for utskifting etter en del km.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- bullit87
- 2.0 bar
- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.
fine biler Når det gjelder 3dørs varianten
pleier og være rust Skjermbue bak. Bagasjen rommet!!. skjekk nøye under tank påfylling siden.
under detailer listene, bakluke, dørene nederst generelt.antenne hullet.undersiden på panseret mot fronten. også skjekk rundt vindur.
der også kan det skjule seg rust.
ett tips Bytt til 9-3 dører også eventuelt 9-3 bakluke.
ellers så vil jeg si att du burde få med deg alt som heter kvittering og historikk på den bil du eventuelt skal kjøpe.
Lettere og finne ut når du skal ta for eksempel register kjede bytte osv
jeg har akuratt tatt rusten på min ng900.... Fant bare mere og mere rust. gå nøye over.
men snakker utifra mine egne erfaringer. Men Skjekk over det du kan skjekke når du finner deg ditt eksemplar

pleier og være rust Skjermbue bak. Bagasjen rommet!!. skjekk nøye under tank påfylling siden.
under detailer listene, bakluke, dørene nederst generelt.antenne hullet.undersiden på panseret mot fronten. også skjekk rundt vindur.
der også kan det skjule seg rust.
ett tips Bytt til 9-3 dører også eventuelt 9-3 bakluke.
ellers så vil jeg si att du burde få med deg alt som heter kvittering og historikk på den bil du eventuelt skal kjøpe.
Lettere og finne ut når du skal ta for eksempel register kjede bytte osv
jeg har akuratt tatt rusten på min ng900.... Fant bare mere og mere rust. gå nøye over.
men snakker utifra mine egne erfaringer. Men Skjekk over det du kan skjekke når du finner deg ditt eksemplar

- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.
Det er ikke intervall på bytting av registerkjede på de der.bullit87 skrev: Lettere og finne ut når du skal ta for eksempel register kjede bytte osv

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- bullit87
- 2.0 bar
- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.
tenkte ikke sånn. Men da har man km på alt som er gjort. lettere og finne ut Når alt MÅ byttes osv..Rambraut N1491 skrev:Det er ikke intervall på bytting av registerkjede på de der.bullit87 skrev: Lettere og finne ut når du skal ta for eksempel register kjede bytte osv
så jeg tenker litt i den banen da