Innkjøp av Saab 900 turbo.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
nightrider
Innlegg: 6
Registrert: 05 jun 2011, 10:53

Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av nightrider » 05 jun 2011, 21:43

Hva bør man være på utkikk etter ved innkjøp av en saab 900 turbo? Det er da høytrykksturboutgaven med 185hk (karrosseriet frem til 9-3 kom, ikke de eldre 900) jeg da tenker på i hovedsak. Er girkassen en svakhet på også disse? Hvor ofte skal turbo normalt skiftes ut på disse?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av Rambraut N1491 » 05 jun 2011, 22:56

Rust i nedkant av dører, skjermer, fjærben foran, clutchwire kan være veldig treg/hard, oljesvetting i fra motor.

Girkassene holder lenge ved normal bruk.

Turbo byttes når den er sliten.

Har vært mange tråder ang. kjøp av ng900, den som søker den finner. :D
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

nightrider
Innlegg: 6
Registrert: 05 jun 2011, 10:53

Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av nightrider » 06 jun 2011, 10:51

Ok. Takker! Noen formening om denne?:

http://saab-900-coupe.autobazar.eu/uk/2 ... 47747.html

Google-Translate av beskrivelse:
Service book, Imported, TOP condition! Control originality
Notes:
Saab is in excellent condition it was imports from DE, the car was old, nonsmoker, modified shock absorbers + reduced blades, turbo hose, agreement possible! Call on Tel: 0907 228 715

Leste noe om at det har vært en del problemer med toppene på disse motorene?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 jun 2011, 15:10

Topp er ukjent for meg gitt, heller det at de svetter olje fra toppdeksel og toppakning, men ikke selve toppen. Helt sikkert noen andre her inne som kan svare mer nøyaktig på det ang. toppen. :D

Merkelig at han har sladdet over datoen på et av bildene, og den girkula var jo direkte stygg. Men ellers så ser det jo ut som en pen bil.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2011, 08:17

Toppene skal det ikke være noe problem med, men som Martin skriver så er toppakninga stort sett moden for utskifting etter en del km.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av bullit87 » 08 jun 2011, 10:49

fine biler Når det gjelder 3dørs varianten 8)
pleier og være rust Skjermbue bak. Bagasjen rommet!!. skjekk nøye under tank påfylling siden.
under detailer listene, bakluke, dørene nederst generelt.antenne hullet.undersiden på panseret mot fronten. også skjekk rundt vindur.
der også kan det skjule seg rust.
ett tips Bytt til 9-3 dører også eventuelt 9-3 bakluke.
ellers så vil jeg si att du burde få med deg alt som heter kvittering og historikk på den bil du eventuelt skal kjøpe.
Lettere og finne ut når du skal ta for eksempel register kjede bytte osv
jeg har akuratt tatt rusten på min ng900.... Fant bare mere og mere rust. gå nøye over.
men snakker utifra mine egne erfaringer. Men Skjekk over det du kan skjekke når du finner deg ditt eksemplar :D
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av Rambraut N1491 » 08 jun 2011, 14:56

bullit87 skrev: Lettere og finne ut når du skal ta for eksempel register kjede bytte osv
Det er ikke intervall på bytting av registerkjede på de der. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Innkjøp av Saab 900 turbo.

Legg inn av bullit87 » 10 jun 2011, 08:16

Rambraut N1491 skrev:
bullit87 skrev: Lettere og finne ut når du skal ta for eksempel register kjede bytte osv
Det er ikke intervall på bytting av registerkjede på de der. :)
tenkte ikke sånn. Men da har man km på alt som er gjort. lettere og finne ut Når alt MÅ byttes osv..
så jeg tenker litt i den banen da
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Svar