Magnetventil og turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 12 jun 2011, 12:46

Hei alle sammen.
turboen på min saab 9000 2.0 turbo 96 model tok kvelden, så jeg bestemte meg for å kjøpe ny. Det jeg ser nå er at den nye turboen bare har en slangeinngang på turboen fra APC, mens den gamle går det 2 slanger inn. Den nye har altså bare inngang til wastegaten. Hva er den andre slangen til? I alt går det altså 3 slanger fra apc. Kan noen hjelpe meg med dette? Turboen er en universal type, det kreves vel ikke spesialturbo for APC systemet vel?

Mvh

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av Tor N12 » 12 jun 2011, 14:01

xeonze skrev: Turboen er en universal type, det kreves vel ikke spesialturbo for APC systemet vel?
Selve apc eller rettere sagt Trionicsystemet krever i seg selv ingen spesialturbo nei men du må jo ha en turbo som har samme karakteristikk som den orginale, hvis ikke så må du mappe bilen din på nytt eller evt kjøpe et ferdig trimprogram som passer den snurra du har kjøpt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 12 jun 2011, 14:38

Bilen er chippet med steg 2 fra Nordic Tuning, og turboen er i samme klasse som den som stod i fra før. Tydligvis så er ikke denne nippelen på kompressorhuset tilstede på den nye turboen, som forøvrig er en T25 china turbo, billig sak jeg kjøpte på ebay. Er det mulig å gjøre noe modifisering slik at denne slangen kan kobles på?

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 12 jun 2011, 14:59

Skjønner, ut i fra erfaring fra en kompis så holder disse turboene hvertfall 3 år med blandet kjøring, så for en tusenlapp synes jeg det var verdt forsøket ;)
Hvor viktig er det egentlig at denne slangen kommer på plass? det er ikke noen mulighet å lure systemet på en måte, hvis boring av kompressorhus skulle by på problemer?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av Tor N12 » 12 jun 2011, 15:08

Altså... en T25-turbo er ikke nødvendigvis lik en annen t25-turbo... T25 er bare monteringsflensen.
Den snurra du nå har kjøpt kan ha en helt annen karakteristikk enn den du hadde fra før og som softwaren var beregnet for, da kan det gå ILLE!!
Om kompressormappen er lik så bør den kunne fungere men da må du først virkelig sjekke at dataene er lik.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 12 jun 2011, 15:34

Setter pris på alle svar :)

Gravde frem litt specs fra turboen jeg har gått til innkjøp av, så får dere kjennere tolke dette videre :D
Compressor Specs:

Compressor Trim: 40
.42 A. R.
Inducer: 37.8
Exducer 59.7
Inlet: 2"
Turbine Specs:

Turbine Housing Flange: T25
5 bolt downpipe flange
Turbine= .86 A.R.
Turbine wheel: 52.9 mm / 45.47 mm

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av john n04 » 13 jun 2011, 08:05

Her er garret infoen:


Garrett T25 (TB2569) specifications
Weight: 7,5kg
Compressor diameter: 60mm
Turbine diameter: 65mm and 59mm
Bearing span: 37,8mm
Moment of inertia: 5,4x10-5 kg/m2
Oil flow: 1,7L/min / SAE30 / 90C / 2,75bar
Compressor wheel: 54mm 60 trim, A/R 48
Turbine wheel: 53mm 62 trim, A/R 49


ikke gå for turboen din!
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 13 jun 2011, 15:55

Turboen passet ikke uansett, er en kina turbo, så alt var omvendt, og wategateklokken tok borti motorblokka... pluss den manglet denne ene nippelen på turbohuset.
Har Biltema en turbo som kan være egnet? Tenker å ta turen bort dit i morra, prisene var ikke så gale heller. I følge speedparts sin side så heter turboen min Garret TB2532!

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 13 jun 2011, 19:12

Bump bump, trenger svar asap hvor jeg kan få tak i en turbo kvikt, den står på verksted nå, så timene går :P Er Biltema noe alternativ? isåfall kan jeg jo kjøpe over disk der

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av Rambraut N1491 » 13 jun 2011, 19:38

xeonze skrev:Bump bump, trenger svar asap hvor jeg kan få tak i en turbo kvikt, den står på verksted nå, så timene går :P Er Biltema noe alternativ? isåfall kan jeg jo kjøpe over disk der
Har de turbo som er ment for din bil så kan du det, hvis ikke så får du høre med Speedparts om de har på lager i Norge. Biltema sine turboer er vel Garret kopier såvidt jeg vet..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jun 2011, 08:56

Både Speedparts og Biltema har kopier, men de skal passe din bil begge to.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 14 jun 2011, 08:59

Tok en telefon til biltema i dag, de sa de hadde til 9-3 og 9-5, men ante ikke om denne passet til 9000. Noen som vet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jun 2011, 09:03

Beklager, hadde det for meg at det var 9-5 du hadde. Da passer ikke turboene til Biltema.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av xeonze » 14 jun 2011, 10:15

Det går fint, hvor anbefaler du å få tak i en grei turbo for en billig penge? Og dette med størrelse, er det veldig viktig at mål/data på turbo er lik den orginale for å unngå ny software/mapping?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Magnetventil og turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jun 2011, 10:20

Målene i seg selv sier ikke all verden, du må ha et kompressormap for å se hva den leverer. Kjøp en som er lik den du har, for å unngå å måtte endre i sw. Ta en telefon til GIK turbo 32 76 70 00, www.gikturbo.no. De kan helt sikkert levere en ny turbo til deg, evt bytteturbo. Da må du levere inn den havarerte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar