Magnetventil og turbo
Moderator: Moderatorer
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Magnetventil og turbo
Hei alle sammen.
turboen på min saab 9000 2.0 turbo 96 model tok kvelden, så jeg bestemte meg for å kjøpe ny. Det jeg ser nå er at den nye turboen bare har en slangeinngang på turboen fra APC, mens den gamle går det 2 slanger inn. Den nye har altså bare inngang til wastegaten. Hva er den andre slangen til? I alt går det altså 3 slanger fra apc. Kan noen hjelpe meg med dette? Turboen er en universal type, det kreves vel ikke spesialturbo for APC systemet vel?
Mvh
turboen på min saab 9000 2.0 turbo 96 model tok kvelden, så jeg bestemte meg for å kjøpe ny. Det jeg ser nå er at den nye turboen bare har en slangeinngang på turboen fra APC, mens den gamle går det 2 slanger inn. Den nye har altså bare inngang til wastegaten. Hva er den andre slangen til? I alt går det altså 3 slanger fra apc. Kan noen hjelpe meg med dette? Turboen er en universal type, det kreves vel ikke spesialturbo for APC systemet vel?
Mvh
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Magnetventil og turbo
Selve apc eller rettere sagt Trionicsystemet krever i seg selv ingen spesialturbo nei men du må jo ha en turbo som har samme karakteristikk som den orginale, hvis ikke så må du mappe bilen din på nytt eller evt kjøpe et ferdig trimprogram som passer den snurra du har kjøpt.xeonze skrev: Turboen er en universal type, det kreves vel ikke spesialturbo for APC systemet vel?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Magnetventil og turbo
Bilen er chippet med steg 2 fra Nordic Tuning, og turboen er i samme klasse som den som stod i fra før. Tydligvis så er ikke denne nippelen på kompressorhuset tilstede på den nye turboen, som forøvrig er en T25 china turbo, billig sak jeg kjøpte på ebay. Er det mulig å gjøre noe modifisering slik at denne slangen kan kobles på?
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Magnetventil og turbo
Skjønner, ut i fra erfaring fra en kompis så holder disse turboene hvertfall 3 år med blandet kjøring, så for en tusenlapp synes jeg det var verdt forsøket
Hvor viktig er det egentlig at denne slangen kommer på plass? det er ikke noen mulighet å lure systemet på en måte, hvis boring av kompressorhus skulle by på problemer?

Hvor viktig er det egentlig at denne slangen kommer på plass? det er ikke noen mulighet å lure systemet på en måte, hvis boring av kompressorhus skulle by på problemer?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Magnetventil og turbo
Altså... en T25-turbo er ikke nødvendigvis lik en annen t25-turbo... T25 er bare monteringsflensen.
Den snurra du nå har kjøpt kan ha en helt annen karakteristikk enn den du hadde fra før og som softwaren var beregnet for, da kan det gå ILLE!!
Om kompressormappen er lik så bør den kunne fungere men da må du først virkelig sjekke at dataene er lik.
Den snurra du nå har kjøpt kan ha en helt annen karakteristikk enn den du hadde fra før og som softwaren var beregnet for, da kan det gå ILLE!!
Om kompressormappen er lik så bør den kunne fungere men da må du først virkelig sjekke at dataene er lik.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Magnetventil og turbo
Setter pris på alle svar 
Gravde frem litt specs fra turboen jeg har gått til innkjøp av, så får dere kjennere tolke dette videre
Compressor Specs:
Compressor Trim: 40
.42 A. R.
Inducer: 37.8
Exducer 59.7
Inlet: 2"
Turbine Specs:
Turbine Housing Flange: T25
5 bolt downpipe flange
Turbine= .86 A.R.
Turbine wheel: 52.9 mm / 45.47 mm

Gravde frem litt specs fra turboen jeg har gått til innkjøp av, så får dere kjennere tolke dette videre

Compressor Specs:
Compressor Trim: 40
.42 A. R.
Inducer: 37.8
Exducer 59.7
Inlet: 2"
Turbine Specs:
Turbine Housing Flange: T25
5 bolt downpipe flange
Turbine= .86 A.R.
Turbine wheel: 52.9 mm / 45.47 mm
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Magnetventil og turbo
Her er garret infoen:
Garrett T25 (TB2569) specifications
Weight: 7,5kg
Compressor diameter: 60mm
Turbine diameter: 65mm and 59mm
Bearing span: 37,8mm
Moment of inertia: 5,4x10-5 kg/m2
Oil flow: 1,7L/min / SAE30 / 90C / 2,75bar
Compressor wheel: 54mm 60 trim, A/R 48
Turbine wheel: 53mm 62 trim, A/R 49
ikke gå for turboen din!
Garrett T25 (TB2569) specifications
Weight: 7,5kg
Compressor diameter: 60mm
Turbine diameter: 65mm and 59mm
Bearing span: 37,8mm
Moment of inertia: 5,4x10-5 kg/m2
Oil flow: 1,7L/min / SAE30 / 90C / 2,75bar
Compressor wheel: 54mm 60 trim, A/R 48
Turbine wheel: 53mm 62 trim, A/R 49
ikke gå for turboen din!
lawicel CanUsb, og Tech2!
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Magnetventil og turbo
Turboen passet ikke uansett, er en kina turbo, så alt var omvendt, og wategateklokken tok borti motorblokka... pluss den manglet denne ene nippelen på turbohuset.
Har Biltema en turbo som kan være egnet? Tenker å ta turen bort dit i morra, prisene var ikke så gale heller. I følge speedparts sin side så heter turboen min Garret TB2532!
Har Biltema en turbo som kan være egnet? Tenker å ta turen bort dit i morra, prisene var ikke så gale heller. I følge speedparts sin side så heter turboen min Garret TB2532!
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Magnetventil og turbo
Bump bump, trenger svar asap hvor jeg kan få tak i en turbo kvikt, den står på verksted nå, så timene går
Er Biltema noe alternativ? isåfall kan jeg jo kjøpe over disk der

- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Magnetventil og turbo
Har de turbo som er ment for din bil så kan du det, hvis ikke så får du høre med Speedparts om de har på lager i Norge. Biltema sine turboer er vel Garret kopier såvidt jeg vet..xeonze skrev:Bump bump, trenger svar asap hvor jeg kan få tak i en turbo kvikt, den står på verksted nå, så timene gårEr Biltema noe alternativ? isåfall kan jeg jo kjøpe over disk der
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Magnetventil og turbo
Både Speedparts og Biltema har kopier, men de skal passe din bil begge to.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Magnetventil og turbo
Tok en telefon til biltema i dag, de sa de hadde til 9-3 og 9-5, men ante ikke om denne passet til 9000. Noen som vet?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Magnetventil og turbo
Beklager, hadde det for meg at det var 9-5 du hadde. Da passer ikke turboene til Biltema.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 20 sep 2010, 23:10
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Magnetventil og turbo
Det går fint, hvor anbefaler du å få tak i en grei turbo for en billig penge? Og dette med størrelse, er det veldig viktig at mål/data på turbo er lik den orginale for å unngå ny software/mapping?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Magnetventil og turbo
Målene i seg selv sier ikke all verden, du må ha et kompressormap for å se hva den leverer. Kjøp en som er lik den du har, for å unngå å måtte endre i sw. Ta en telefon til GIK turbo 32 76 70 00, www.gikturbo.no. De kan helt sikkert levere en ny turbo til deg, evt bytteturbo. Da må du levere inn den havarerte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan