EGR-ventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Re: EGR-ventil

Legg inn av Ronald » 02 jun 2011, 18:35

Tror helt ærlig du kan glemme å argumentere for rek.rett på 5 år med 300.000 på telleren [-X

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Legg inn av skognils » 12 jun 2011, 17:10

da var pakningen montert! teknisk prøvetur gjennomført og ... tja... kan ikke si noe annet enn at det funker! og at min ERG ventil nok var i grei stand fra før av slik at forskjellen ikke er umiddelbart merkbart.

håper imidlertid at dette skal holde EGR ventilen i shape fremover.

på min bil 120hk ble det satt inn helt ny EGR ventil i april 2011 og det ble samtidig lastet inn ny motorstyringsporgramvare(forbedret mht EGR problematikk ifølge Auto Elite).

så nå med Fiat pakningen i tillegg håper jeg at jeg aldri får noe mer tull med EGR.

lover å poste hvordan ståa er om noen tusen km, men det kan bli en stund til da jeg har gips på høyrefoten for tiden( = tung gassfot?)

N

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Legg inn av untouch4ble N1021 » 13 jun 2011, 15:00

Har fortsatt ikke hatt problemer med bilen min, bank i bordet. Men kanskje det er smart og ta den ut å sjekke forholdene og rengjøre den likevell? Men er det enkelt? Er ikke akkurat den store bilmekanikeren akkurat :)
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

skognils
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av skognils » 13 jun 2011, 19:40

trenger ikke være rakkettforsker for å skru av EGR ventilen....

ganske så rett fram ja..

ta av plastdekselet og du ser EGR ventilen bak motoren mot torpedoveggen... på 120hk(8ventiler) så sitter den fast med 3 skruer mot motoren samt at det er 2skruer på røret/slangen som går fra EGR til innsuget og 2 skruer på røret/slangen som kommer fra eksosen (litt trangt å komme til eksos skruene da de er under ventilen).

finnes flere "bruksanvisninger" på nett.. her er en http://www.fiatforum.com/grande-punto-g ... valve.html

N

mbarsnes
Medlemsnummer: N2356
Bil: Saab 9-3 SC 2008 modell
Sted: Oslo

Legg inn av mbarsnes » 20 jun 2011, 14:42

Hei alle!!

Lurer på om det er EGR-ventilen som lager trøbbel for meg også. Kjøpte bilen (9-3, 2008 mod) i fjor sommer, da med 120.000 på telleren. Jeg liker å vite hva jeg kjører, så noe av det første jeg gjorde var å oppsøke verkstedet som hadde hatt servicene på den og fikk skrevet ut papir på alt som var gjort. (For øvrig Auto Elite i Ski).

Stusset på 1 punkt, nemlig regenerering av partikkelfilter da bilen hadde passert 100.000.

Tenkte ikke noe mer over det, før jeg for 1 måned siden fikk feilmeldingen (Limited performence) og måtte ringe NAF. Heldigvis var det en kompis av meg som var på vakt, og etter sjekk av feilmeldinger var det tett partikkelfilter som dukket opp. Fikk dette regenerert på stedet og kunne glad og fornøyd kjøre tilbake til Oslo.

Så stusset jeg litt, bilen hadde da gått 35.000 siden sist det ble regenerert... Har vært en del småkjøring i vinter, og det kan jo forsåvidt forklare akkurat dette tilfellet... Derimot stusser jeg mer på at det skulle skje når bilen ble kjørt 60.000km i året, kan dette regnes som småkjøring?

Forsøkte å ringe til Auto Elite og klage, men fikk til svar at dette kommer til å fortsette å skje. Ringte Thrane-Steen på Billingstad og fikk tips på å kjøpe middel jeg skulle tilsette dieselsen. Sjekket instruksboken, og der er det spesifisert at MAN IKKE SKAL TILSETTE MIDDEL I DRIVSTOFFET!!!

Bilen nærmer seg sakte med sikkert 5 år, og jeg er redd for at EGR-ventilen er den som får mitt partikkelfilter til å gå tett hele tiden.

Noen som har forslag på hvordan jeg skal gå frem for å få tatt sjekken om det er den som problemet på reklamasjon??

Er for øvrig meget fornøyd med kjøpet (førstegangs SAAB-eier)

skognils
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av skognils » 20 jun 2011, 22:39

det som skjer med EGR ventilene når de ikke fungerer er at de blir full av sot og partikler som gjør at de ikke beveger seg lenger(ventilen skal lukke når du har full gass f.eks. og ellers variere åpningen etter noen parametere som jeg ikke er ekspert på).

jeg har etter litt søking på nettet funnet ut at dersom en blokkerer EGR ventilen(setter inn en blikkplate som er tetter og blokkerer luftstrømmen gjennom ventilen helt) så vil en få motorlampe og feilmeldning på bilen. det finnes vistnok enkelte som driver med chiptrimming som kan programmere bort dette(er vistnok endel folk i UK som har gjort dette på opel vectra som har samme 150hk dieselmotor og som mener det fungerer fint fint.. selv er jeg skeptisk til det da temperatur på ting og tang vil bli høyere.

men til spørsmålet ditt..
om ventilen din har satt seg fast så vil du få betydelig mer partikler bakover til partikkelfilteret og det risikerer å gå tett.

regenerering av filteret gjøres automatisk men krever at bilen er varm og kjøres på en litt lengre tur(husker ikke hva det står i instruksjonsboken men mener å huske at det var minst 20min tur og at det måtte kjøres fortere enn 25km/t.)

såvidt jeg vet er det ingen enkel måte å teste om ventilen fungerer.. dersom en ikke har fått feilmelding ved blokkering av ventilen så har jo det vært en enkel måte å teste på... montere inn en plate som stenger lufttilførselen og ta en prøvetur for å se om det er noe forskjell i ytelse.

det som ble gjort på min var bytte til en helt ny EGR ventil samtidig som de la inn nyeste sorfware til motorstyring(som skulle være forbedret mht EGR).

min bil fikk motorlampe etter en stund hvor det var kaldt i vinter og jeg kun hadde kjørt småkjøring...

det å la motoren ha 3000 omdreininger i 10-20min på motorvei en gang i blandt vil nok sørge for at partikkelfilteret får regenerert seg(med det turtallet sendes masse varm eksos til filteret og det får temperatur nok til å regenerere skikkelig) samtidig vil det å ha slikt turtall føre til at en har en vesentlig høyere luftgjennomstrøming(unnskyld.. eksos skal det være) gjennom EGR ventilen.. og en kan nok merke at ting "løsner" slik jeg har merket med min bil.

jeg har også sett at det står ettertrykkelig i instruksjonsboken at en ikke skal bruke noe tilsetning i dieselen.
når de byttet ventil hos meg hadde autoelite oppi en boks vindundermiddel av typen Tunap, og sa at det var greit og kjekt å bruke en gang iblant. de anbefalte vel en type som heter omega.

dersom du søker litt på nettet vil du se at mange kommuner i norge sliter med toyota urban cruiser med diesel og 4x4. disse bilene brukes av hjemmehjelp osv og kjøres kun korte distanser hele tiden med start og stopp.. noe som viser seg å gå dårlig sammen med moderne høyteknologiske dieselmotorer... partikkelfiltre går tett...

enkleste måte å sjekke om ERG funker hos deg er å bytte ventilen din ut med en ny som fungerer å så prøvekjøre bilen.
N

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 48956

Legg inn av Macisen85 » 23 jun 2011, 21:27

skognils skrev:det som skjer med EGR ventilene når de ikke fungerer er at de blir full av sot og partikler som gjør at de ikke beveger seg lenger(ventilen skal lukke når du har full gass f.eks. og ellers variere åpningen etter noen parametere som jeg ikke er ekspert på).

jeg har etter litt søking på nettet funnet ut at dersom en blokkerer EGR ventilen(setter inn en blikkplate som er tetter og blokkerer luftstrømmen gjennom ventilen helt) så vil en få motorlampe og feilmeldning på bilen. det finnes vistnok enkelte som driver med chiptrimming som kan programmere bort dette(er vistnok endel folk i UK som har gjort dette på opel vectra som har samme 150hk dieselmotor og som mener det fungerer fint fint.. selv er jeg skeptisk til det da temperatur på ting og tang vil bli høyere.

men til spørsmålet ditt..
om ventilen din har satt seg fast så vil du få betydelig mer partikler bakover til partikkelfilteret og det risikerer å gå tett.

regenerering av filteret gjøres automatisk men krever at bilen er varm og kjøres på en litt lengre tur(husker ikke hva det står i instruksjonsboken men mener å huske at det var minst 20min tur og at det måtte kjøres fortere enn 25km/t.)

såvidt jeg vet er det ingen enkel måte å teste om ventilen fungerer.. dersom en ikke har fått feilmelding ved blokkering av ventilen så har jo det vært en enkel måte å teste på... montere inn en plate som stenger lufttilførselen og ta en prøvetur for å se om det er noe forskjell i ytelse.

det som ble gjort på min var bytte til en helt ny EGR ventil samtidig som de la inn nyeste sorfware til motorstyring(som skulle være forbedret mht EGR).

min bil fikk motorlampe etter en stund hvor det var kaldt i vinter og jeg kun hadde kjørt småkjøring...

det å la motoren ha 3000 omdreininger i 10-20min på motorvei en gang i blandt vil nok sørge for at partikkelfilteret får regenerert seg(med det turtallet sendes masse varm eksos til filteret og det får temperatur nok til å regenerere skikkelig) samtidig vil det å ha slikt turtall føre til at en har en vesentlig høyere luftgjennomstrøming(unnskyld.. eksos skal det være) gjennom EGR ventilen.. og en kan nok merke at ting "løsner" slik jeg har merket med min bil.

jeg har også sett at det står ettertrykkelig i instruksjonsboken at en ikke skal bruke noe tilsetning i dieselen.
når de byttet ventil hos meg hadde autoelite oppi en boks vindundermiddel av typen Tunap, og sa at det var greit og kjekt å bruke en gang iblant. de anbefalte vel en type som heter omega.

dersom du søker litt på nettet vil du se at mange kommuner i norge sliter med toyota urban cruiser med diesel og 4x4. disse bilene brukes av hjemmehjelp osv og kjøres kun korte distanser hele tiden med start og stopp.. noe som viser seg å gå dårlig sammen med moderne høyteknologiske dieselmotorer... partikkelfiltre går tett...

enkleste måte å sjekke om ERG funker hos deg er å bytte ventilen din ut med en ny som fungerer å så prøvekjøre bilen.
N

Veldg mye brainfo her.

Det som er hovedproblemet til disel er hvordan kunden bruker bilen.

Det førte enselger skulle spurt bilkjøpere om er hvordan de skal bruke bilen enkelt å greit.
Kjører de 10 min til jobb så samm vei hjem igjen så soter det seg Godt til.

Nå vet jeg ike hvor kjnt fokl er hre men hvertfal hadde en ordre på jobben her om dagen. (self en disel jeg snakker om)
Kunden klagde på at bilen trakk dårlig på 4 giret opp fana fjellet. (fana fjllet er en smal vei med mye svinger og bratt vei)
Og da spør jeg meg selv Hva i H****** som skjer?

Selff har ikke dene kunden fått nok info om hvordan bilen skal kjøres.
men er ikke om å få bilen til hoste seg oppover en bake i 4 gir.

Da vil dette sote ned alt sammen og skap problemer.

Det smo også er et stort prolem er at alt sotes til du kjører f.e.k i 20 min så skal 5 injectoren sprøyte disel i partikel filteret for å brenne seg rein.
Det som skjer er faktisk at kanalen til 5 injectoren kan gå tett og dermed blir det ingen brennig så det bare hoper seg opp med sot og BANG et heliskens stort utleg i verksteds timer o deler som må byttes.

Anbefaler ikke disel til noen som helst pluss har du disel bil og ikke har garanti. SELG den :wink:

Vet det kommer til å hagle argumenter her. Dette er min mening om disel og kommer altid til å være det. EGR blir skiftet og innsug blir rengjort hver dag på jobb.

Hovedproblemet er utslippet EU reglene sier utslippet må ned, Det greir inge å gjører noe med så kort fortalt Eu Regler + Disel = Et H******. :mrgreen:
Mvh Macisen85

permo
Bil: Saab 93 SC 1.9 TID 2008

Legg inn av permo » 28 jun 2011, 19:27

EGR- ventil lyser konstant men alle system verkar. For ei veke sidan var bilen inne til feilsøking og etter råd frå Teknisk i Trollhattan så vart alle system reprogrammert og lyset forsvant og var borte i ei veke. No er det tilbake men bilen er "krute god" på alle måtar. Det vart også lagt inn ein "Fiat Restrictor" men denne verkar vel greit sjølv om CE- lyset lyser.

Det er kanskje ikkje så rart at feilen er umogleg å finne i og med at alt verkar på bilen...................................

I morgon reiser vi på ferie med Saaben og vi kryssar fingrane for at alt verkar til vi kjem heim....................

God sumar alle Saab- entusiastar.

Svar