Det knuste stempelet stod helt til høyre i motoren, og hadde lagd hull i blokka og bunnpanna.
Søndag 10. juii i år skjedde det samme igjen! Stempelet lengst til høyre har most tennpluggen og lagd et digert hull i blokka rett bak der lambda-sensoren står.
Forrige gang trodde jeg at motoren havarerte pga dårlig olje eller toppakning, og det at jeg ikke fulgte med på temp-målerne. Rett etter det første havariet, så stod det damp ut fra ekspansjonstanken, og målerne viste farlig høye temperaturer. Denne gangen derimot, så var temperaturen på både vann og olje ca 110 grader C, og olje og kjølevæske var nettopp byttet.
Den motoren som raste nå hadde en km. stand på ca 180.000, og før den ble montert så fikk den:
-ny, forsterket toppakning
-ny registerkjedesats
-fjernet balanseakselkjede
-nye pakninger til manifolder og turbo
-fire liter Castrol Edge 10w60
kan jo nevne at jeg ikke byttet oljepumpe og vannpumpe, vet ikke om det har noe å si.
Dagen før jeg dro på Gatebil så byttet jeg:
-girkasse, girolje og mellomaksel (forsterket)
-motorolje og filter
-kjølevæske, bruker den røde typen fra Biltema, blandet 50/50 med vann/kjølevæske.
-luftfilter ble renset og oljet
Planen nå er å kjøre til Sverige og hente en billig motor (3.000-4.000), bytte toppakning og registerkjede igjen, og montere i bilen.
Problemet er at jeg tror ikke jeg tør å bruke bilen igjen, før jeg vet hva som har forårsaket TO motorras. Litt kjipt å rase motor nr. TRE også

Så: HVA GJØR JEG FEIL?
Motoroppsett/trim:
-TD04HL-15T turbo
-3" eksos med race-cat
-Speedparts intercooler
-Maptun steg 3 software (290 hk)
-BSR åpent luftfilter
-girkasse fra 9000 med B204E motor
-massevis av Samco-slanger