Har resatt klimaanlegget i min 9-5, 2,3 2001 flere ganger, men nå hjelper det ikke lenger, det blåser varmt fra høyresida uansett!
Hva må jeg gjøre? Har forstått at det sannsynligvis er noe galt med spjeld, spjeldmotor ev. stagene som opererer/opereres av disse.
Fikk feilkode #10
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... hoger.html
Er det noen som som har oppskrift på hvordan man skifter disse, ev. linker til "how to do" sider?
Kranglete klimaanlegg 9-5
Moderator: Moderatorer
Re: Kranglete klimaanlegg 9-5
#10 Stepping motor, air-mixing flap, RH Jammed flap B2296
Skru ut hanskerommet, så kommer du til. Du må nesten se hva som har skjedd, om det er motor, eller selveste spjeldet som er defekter på.
Søker du på nettet(google) så finner du sikkert noen som har dokumentert med bilder/tekst.
http://blog.saab9-5.com/?p=26
/ Pål
Skru ut hanskerommet, så kommer du til. Du må nesten se hva som har skjedd, om det er motor, eller selveste spjeldet som er defekter på.
Søker du på nettet(google) så finner du sikkert noen som har dokumentert med bilder/tekst.
http://blog.saab9-5.com/?p=26
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 23 feb 2010, 13:25
- Navn: Terje Dahl
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.
Re: Kranglete klimaanlegg 9-5
Utelukker dette at det er den berømte armen som er gåen? Kode #10 skulle tilsi at selve klaffen har låst seg eller er sperret seg på en eller annen måte, men det er kode #8 som skal tilsi at armen er ødelagt. Vil kanskje tro at disse to kodene beskriver så like tilstander at det kan dreie seg om en ødelagt arm her også?
Det står i beskrivelsen til kode #10 at denne feilen også kan komme hvis klima ikke er kalibrert "May set if not calibrated" Hva menes med dette? Betyr kalibrering å resette ved å trykke på auto/off, eller er det en annen prosedyre også?
I linken som du sendte(PålN526) fant jeg en ny link til en flott side med bilder, som beskriver hvordan armen skiftes. Kjempeflott, takk skal du ha!
Det står i beskrivelsen til kode #10 at denne feilen også kan komme hvis klima ikke er kalibrert "May set if not calibrated" Hva menes med dette? Betyr kalibrering å resette ved å trykke på auto/off, eller er det en annen prosedyre også?
I linken som du sendte(PålN526) fant jeg en ny link til en flott side med bilder, som beskriver hvordan armen skiftes. Kjempeflott, takk skal du ha!
Re: Kranglete klimaanlegg 9-5
Kalibreringa er auto off. Problemene kan løses slik av og til. Men her ser det ut som du bare må skru ut handskerommet og se. Det er 6 skruer+lyset+ac slangen. De to sistnevnte sitter på venstre side. Dekselet under må også av, men det greier du ut av:) husk å koble av batteri. Du kan også bytte cupe filteret, da dette sitter på samme plass.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 73
- Registrert: 23 feb 2010, 13:25
- Navn: Terje Dahl
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2001 mod.
Re: Kranglete klimaanlegg 9-5
Har skrudd opp høyre side på bilen og funnet feilen! Det var rett og slett plastakselen som går inn til "blend door" som hadde feilen. Enden av plastakselen har noen spor innvendig der stepmotor-akselen går inn i og disse sporene gjør at plastaksen følger med når motoren roterer. Disse sporene i plastakselen er borte, slik at motoren roterer uten å dra med seg plastakselen. http://www.econmancer.com/?p=98 (akselen er gul på disse bildene, min er blå)
Jeg har kjøp rep.settet fra Speedparts av aluminium og må montere denne nye akselen med arm. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... hoger.html
Er det noen som har en beskrivelse av hvordan jeg får løsnet lokket over "blend door"?
Edit: repsettet er laget for knekt spjeldaksel så jeg tror jeg rett og slett stikker et baufilblad opp i luftåpningen og kutter akslingen, så slipper jeg å demontere noe mer!
Jeg har kjøp rep.settet fra Speedparts av aluminium og må montere denne nye akselen med arm. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... hoger.html
Er det noen som har en beskrivelse av hvordan jeg får løsnet lokket over "blend door"?
Edit: repsettet er laget for knekt spjeldaksel så jeg tror jeg rett og slett stikker et baufilblad opp i luftåpningen og kutter akslingen, så slipper jeg å demontere noe mer!
Re: Kranglete klimaanlegg 9-5
Husk at det er antagelig vis en grunn til at dette har skjedd; friksjon. Smør opp spjeld om det er treigt.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]