jeg vurderer og kjøpe meg en saab 9000 2.0 t 1997 mod til førstegangs bil og lurer på om den har brekk framme eller bak? Har hørt noen rykter om at saab liker å plassere brekk på forhjul?? og er 200.000 km langt for denne bilen?klarer den 50.000 km til uten noe mye skruing?
Hei, dette var min første post på saab forumet!
9000 Brekk på bak eller forhjul?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 04 aug 2011, 23:51
- Medlemsnummer: N2548
- Navn: Ole
- Bil: Saab 9000 2.0t 97
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?
Hei og velkommen hit
Saab har ikke hatt brekket på framhjulene siden 1987 på 900, og 9000 hadde brekket på bakhjulene da sen kom i 85.
Ellers er ikke 200 000 spesielt mye på de , heller ikke de fleste andre Sabber, men alt kommer an på vedlikehold og bruk gjennom hele livet dens. Det gjelder også om den går 50 000 uten mye skruing

Saab har ikke hatt brekket på framhjulene siden 1987 på 900, og 9000 hadde brekket på bakhjulene da sen kom i 85.
Ellers er ikke 200 000 spesielt mye på de , heller ikke de fleste andre Sabber, men alt kommer an på vedlikehold og bruk gjennom hele livet dens. Det gjelder også om den går 50 000 uten mye skruing

-
- Innlegg: 3
- Registrert: 04 aug 2011, 23:51
- Medlemsnummer: N2548
- Navn: Ole
- Bil: Saab 9000 2.0t 97
Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?
Ok takker for kjapt og godt svar! gleder meg til å kjøpe saab nå!!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?
Er nok ikke bare Saab, Citron Xantia har dem på forrhjuleneTurboSaabben skrev:Har hørt noen rykter om at saab liker å plassere brekk på forhjul??

- To-Takt-Trond
- 0.7 bar
- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?
lærte at saab hadde brekk på framhjula den tungvinne måten, det bar rett i ei snøfonn 

dagens vits, BMW på vinterføre!
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?
Hei
200.000km er ikke mye for en 9000, men sjekk for rust rundt dører, skjermer, dempertårn bak, bakluke og rundt frontrute.. Er de stedene jeg kommer på sånn i farten.
Du kan også kjenne etter slakke i turboen, det gjør du ved og ta av røret på innsugssiden av turboen. Litt slakke opp-ned er tillatt, men inn-ut bør det ikke være noe av. Men regner med det er en 150hk (lavtrykker) du skal kjøpe, da er det nok ingen fare uansett, min 2.3t (lavtrykker - 170hk) gikk 290.000km før den tok kveld, men fra 272.000km og opp til 290.000 så gikk den som fulltrykker (200hk), var nok det som tok livet av den.
Se om motoren er forholdsvis tørr og fin for olje på utsiden, det er ikke noe uvanlig at en 9000 motor er noe fuktig heller, så lenge den ikke lekker olje.
Er mye man bør sjekke ved kjøp av bil, men det nevnte her skal dekke litt av det som gjelder for 9000 i allefall.
200.000km er ikke mye for en 9000, men sjekk for rust rundt dører, skjermer, dempertårn bak, bakluke og rundt frontrute.. Er de stedene jeg kommer på sånn i farten.
Du kan også kjenne etter slakke i turboen, det gjør du ved og ta av røret på innsugssiden av turboen. Litt slakke opp-ned er tillatt, men inn-ut bør det ikke være noe av. Men regner med det er en 150hk (lavtrykker) du skal kjøpe, da er det nok ingen fare uansett, min 2.3t (lavtrykker - 170hk) gikk 290.000km før den tok kveld, men fra 272.000km og opp til 290.000 så gikk den som fulltrykker (200hk), var nok det som tok livet av den.
Se om motoren er forholdsvis tørr og fin for olje på utsiden, det er ikke noe uvanlig at en 9000 motor er noe fuktig heller, så lenge den ikke lekker olje.
Er mye man bør sjekke ved kjøp av bil, men det nevnte her skal dekke litt av det som gjelder for 9000 i allefall.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 04 aug 2011, 23:51
- Medlemsnummer: N2548
- Navn: Ole
- Bil: Saab 9000 2.0t 97
Re: 9000 Brekk på bak eller forhjul?
Ok den er greiRambraut N1491 skrev:Hei
200.000km er ikke mye for en 9000, men sjekk for rust rundt dører, skjermer, dempertårn bak, bakluke og rundt frontrute.. Er de stedene jeg kommer på sånn i farten.
Du kan også kjenne etter slakke i turboen, det gjør du ved og ta av røret på innsugssiden av turboen. Litt slakke opp-ned er tillatt, men inn-ut bør det ikke være noe av. Men regner med det er en 150hk (lavtrykker) du skal kjøpe, da er det nok ingen fare uansett, min 2.3t (lavtrykker - 170hk) gikk 290.000km før den tok kveld, men fra 272.000km og opp til 290.000 så gikk den som fulltrykker (200hk), var nok det som tok livet av den.
Se om motoren er forholdsvis tørr og fin for olje på utsiden, det er ikke noe uvanlig at en 9000 motor er noe fuktig heller, så lenge den ikke lekker olje.
Er mye man bør sjekke ved kjøp av bil, men det nevnte her skal dekke litt av det som gjelder for 9000 i allefall.