9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutlufting

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutlufting

Legg inn av Daniel2.3t » 05 aug 2011, 15:03

Har hatt problemer med fusking på 9-5en min, som jeg har luftet på forumet før.. Dette var i forbindelse med fylling av full tank.. Bensinmåleren på bilen hadde sluttet og fungere, så igår byttet jeg hele armaturet... Har kjørt bilen 20 km nå med fungerende bensinmåler og bil uten problemer.. Hadde nå tenkt til å fylle opp tanke for å se om fuske problemet også hadde gitt seg, men tenkte først at jeg skulle prøve og kun åpne tanklokket for å se om det hadde noe å si.. så jeg åpnet opp tanklokket og skrudde opp. Det kommer da et veldig sug, som ikke har vært på bilen før det siste halve året når fuske problemet har vært.( derfor jeg skulle se om dette hadde noe å si) Jeg la deretter ut på en kjøre tur.. Når jeg skulle ut på E6 akselerte jeg, men når jeg nådde 3000 rpm så ville ikke bilen dra mer! Den begynte og nøkke og ordne noe veldig.. Bilen går som normalt opp til ca 2500 rpm, men når jeg klemmer pedalen i bånn da gir den opp.. :/ Veeeeeeldig spess at dette skjer etter jeg bare åpner tanklokket(sikkert bare tilfeldighet), bilen gikk jo som en kule før det! Tror monteringen av bensinarmaturet er riktig også.. strek mot strek, fungerende måler og 20 km uten problemer..

En annen ting er at turbotrykket er som normalt mens fuskingen pågår? Prøvd en tur igjen nå.. De første meterene så ville bilen plutselig dra igjen, så kom problemet tilbake. Den mistet draget.. Så prøvde jeg å holde gassen inne og da begynte tilslutt motorlampa og blinke, så gikk den bort igjen... Fikk også opp feilkode i opensid, med fcod = 4864 (tror jeg.. pixelfeil i sid)

Har lest meg grønn på forumet og nettet for å finne oppgitt feilkode og lignende problemer, men finner ikke noe som passer helt! please HJELP!!
Sist redigert av Daniel2.3t den 10 aug 2011, 15:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Daniel V
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 23 mai 2009, 00:13
Medlemsnummer: N1694
Navn: Daniel Valderhaug
Bil: 03 9-5 2.0t
Sted: Karmøy
Kontakt:

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel V » 05 aug 2011, 22:08

Ikkje skyt meg, men fant denne ved et søk på Google..
http://forum.ecuproject.com/archive/ind ... 563f916ef8
4864 Dec is 1300 Hex > Misfire Catalyst Temperature
Som sagt ikkje skyt meg :?
Mvh Daniel V

03, SAAB 9-5 2.0t, Magic by SAAB!
11, VW Tiguan 2.0TDI 4Motion drittbil

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 05 aug 2011, 22:30

Lurt litt på om det er den der jeg også. Omgjorde til hexadesimal og da fikk jeg 1300. Som jeg tolket som "P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected"

Så hvis det stemmer, så er det vell fler alternativer til feilen.. Byttet plugger for 20 000km siden,, Kjøpte på speedparts så skal være av det rette merket. Tok ut disse idag, det var litt sot på de, men ikke veldig mye. Kan det være tennkassetten? Men blir det SÅ voldsomt fusking da, at bilen egentlig ikke er kjørbar...?

Andre meninger forslag?

Brukeravatar
Daniel V
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 23 mai 2009, 00:13
Medlemsnummer: N1694
Navn: Daniel Valderhaug
Bil: 03 9-5 2.0t
Sted: Karmøy
Kontakt:

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel V » 05 aug 2011, 22:48

Nå vet jeg ikke med saab, når min tennkasett var gåen, så var den bare tungstartet og fikk opp CE lyset..
Men på min gamle bil, en Mitsu. Carisma 1,6. Så hadde jeg en coil som fjusket litt, og ved pådrag og stor belastning så humpet den bortover veien som en frosk.. #-o
Så det kan kanskje være tennkasetten :?:
Mvh Daniel V

03, SAAB 9-5 2.0t, Magic by SAAB!
11, VW Tiguan 2.0TDI 4Motion drittbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2011, 08:28

Har du konfigurert SIDI slik at du får opp misfire på hver enkelt sylinder? Er pluggene svarte, så tipper jeg for feit blanding, f eks pga falsk luft som jeg også har skrevet til deg i en annen tråd. Trykksett innsugssystemet fra der LMM vanligvis sitter med trykkluft, så finner du enkelt lekkasjer. Dette er iallfall der jeg ville ha begynt, da veldig mange 9-5 har samme feilen. Du har selvsagt korrekte NGK plugger?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 06 aug 2011, 08:41

Nei, ganske sikker på at jeg kun får opp missfire på alle samlet.. Tok opp pluggene, det var jo litt sot, men ikke veldig mye. Sjekket også om noen slanger hadde hoppet av eller var gåene, men det så ikke sån ut. Har ikke noe utstyr til å trykksette med det første iallefall, men får prøve og få lånt meg noen greier..

Hadde egentlig mest troa på tennkassetten jeg? Eller er det lite sannsynlig? Isåfall, hvis det ikke er falsk luft, hva er neste vei å gå?


Har også en chippet motorstyrenhet der opensid er innstallert.. Har egentlig lyst til å sette tilbake den gamle nå, men gjør dette noe med tanke på feilkoden? Den vil vell dukke opp igjen så snart jeg kjører bilen med den orginale styrenheten?

Takker så meget for svar! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2011, 09:44

Gjør dette systematisk nå, og ikke hopp over ting du ikke har mulighet til å sjekke selv, det blir garantert bare rot. Har du ikke mulighet til å feilsøke selv, så vil jeg anbefale deg å sette bort bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 06 aug 2011, 10:32

Joda, skal få tak i utstyr så jeg får trykktestet. Men hvis det var falsk luft, burde ikke feilen være der konstant da? jeg skrudde ut plugger og skrapet bort det lille det var av sot, så satt jeg de inn igjen og prøvde entur nå.. Da var plutselig ikke feilen der lenger.. Missfire kom opp i 30 på den lille turen, men den voldsomme fuskingen og ce lampen var borte... Hadde det vært at den trakk falskluft burde vell feilen være der konstant?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Ingvar N629 » 06 aug 2011, 10:40

Forsåvidt, men det vil avhenge av kjørestil og gjeldende adapsjon... men det er ikke så lett å foreta feilsøking basert på gjetning, altså må man ta ting systematisk.

Du som har SIDI, hva ligger amul-verdien på?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 06 aug 2011, 11:26

Prøvde en tur nå.. amul lå på -317.. Men la merke til at nerr ikke viste feilkode mer og fcod ikke var der lenger. Så skjedde det noe fantastisk! bilen stoppet og vil ikke starte igjen.. Men var ikke noen suselyd i bensinpumpa når jeg skrudde på tenninga :/ byttet den jo for 2 dager siden... Offffffff.....

Meeeen, så var det bare sikringen som hadde gått! Så fikk kjørt den i garasjen, stod den på tomgang, trykket litt på gassen og stopp igjen... Får ikke start.. Ny feilkode : 5697 :/
Heksadesimal = 1641 = Malfunction Indicator Lamp (MIL) Control Circuit. Dette fant jeg ut var feilkode på releet til bensinpumpa ( pussig at relleet og sikringa skal ryke rett etter skifting av armatur?) Så jeg byttet releet med et relee til lysene. Da kom det ny feilkode igjen.. 4880 = p1310? men selvom jeg byttet relee med det til lyset, så funket jo lysene :/ Kommer jo feil på feil etterhvert som jeg prøver å fikse de jo... ???????????????????? p1310 er vell noe relatert til feilkoden p1300?(Ignition Discharge Module Not Powered Bank 1) Men nå starter bilen, går litt på tomgang og stopper igjen.. Da får jeg ikke start på den igjen før jeg har ventet en halv times tid..

Begynner jo litt lure i og med at jeg byttet bensinarmaturet for to dager siden og alt skjærer seg plutselig nå! ?
Vet ikke om det har noe å si, men iallefall når tempen næremer seg 70 så stopper den brått opp.. ikke noe fuskin, den bare stopper.. dette har skjedd 3 ganger nå ved samme temperatur...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Paradigm N558 » 07 aug 2011, 13:37

Veivakselgiver? o.0;
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 07 aug 2011, 14:02

Kan veivakselgiveren ha sammenheng med missfire og lugging/nøkking (feilkode p1300), eller er symtomene der kun at motor ikke vil starte når den er varm, og stopper når den blir varm?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Paradigm N558 » 07 aug 2011, 14:22

Daniel2.3t skrev:Kan veivakselgiveren ha sammenheng med symtomene der kun at motor ikke vil starte når den er varm, og stopper når den blir varm?
Kuttet ned quote, og ja.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av wanvik » 07 aug 2011, 15:47

Når jeg begynte å lese den førse posten din, tenkte jeg med en gang at her får du ikke bensin, men etterhvert som jeg kom lenger ut i posten og tråden, skjønte jeg at det er vel ikke riktig så enkelt likevel..
Men uansett; det virker til at du har vakuum i tanken din. Har du dette fremdles, eller var det bare den ene gangen?
Jeg er såpass fersk på Saab at jeg kan ikke være noe spesifikk, men er det noen mulighet for at du kunne ha montert noen slanger feil når du holdt på der bake, evt kunne du ha klart å tette utluftinga?
(Ja jeg vet det ikke stemmer med sot på pluggene, men du skal vel uansett ikke ha vakuum i tanken..)

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 07 aug 2011, 16:28

Jeg byttet hele armaturet i tanken, så det skal ikke være noen slanger i klem eller noe liknende.. Vakum i tanken har det vært en stund nå, men nå har jo også bilen fusket en stund.. Hvordan får jeg sjekket om tankutluftinga er tett i tilfelle?

Prøvde metoden og blokke den øverste slangen som sitter på magnetventilen og skrudde igjen bensinlokket, men dette hjalp ikke...
Sist redigert av Daniel2.3t den 09 aug 2011, 19:10, redigert 1 gang totalt.

Svar