Kortslutning i ledningsnett på tilhenger

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Kortslutning i ledningsnett på tilhenger

Legg inn av EdHunter N815 » 07 aug 2011, 12:26

Jeg opplevde en litt snurrig greie her om dagen da jeg leide en tilhenger på Statoil. Det som skjedde var at jeg hentet tilhengeren, koblet den på 9000, og kjørte dit jeg skulle for å hente et lite flyttelass. Da jeg vred om nøkkelen etter å ha parkert skjedde følgende;

Alt av elektrisk utstyr; radio, ACC osv. slår seg av som normalt. Lys ikke slås av slik de skal, derimot dempes de bare litt. Motor stanser ikke, den fortsetter å gå som om ingenting har skjedd.
Med mistanke om tullete tenningslås, noe som jo ikke er usansynlig på en gammel bil, forsøker jeg litt av og på og forsiktig banking på låsen uten resultat. Det ender med at jeg til slutt bare må kvele bilen for å få stoppet den. Dette gjentar seg også både ved ankomst til destinasjon og ved tilbakelevering av tilhenger. Jeg tenkte ikke mer på det da jeg fremdeles trodde det var defekt tenningslås.

Da jeg kom hjem etterpå merket jeg derimot at bilen stoppet som den skulle uten tegn til tull, og dette har fortsatt hver dag i to uker nå. Derfor begynner jeg å mistenke at tilhengeren kan ha vært årsak til feilen, men synes dette virker litt snodig. Har kjørt mye med min egen tilhenger uten tegn til samme feil.

Så, kan det altså være slik at kortslutning i ledningsnettet på en tilhenger kan medføre såpass alvorlige feil, og altså at motor og lys på bilen i praksis forblir i gang utelukkende gjennom denne kortslutningen?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Kortslutning i ledningsnett på tilhenger

Legg inn av Johan N828 » 08 aug 2011, 08:20

Strøm kan finne på mye tull. Og jeg er ikke overasket over at en Statoil henger har ledningsnett fra helv***. Jeg sette aldri i kontakten på leiehenger fra bensinstasjon pga slike feil. :wink:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kortslutning i ledningsnett på tilhenger

Legg inn av EdHunter N815 » 09 aug 2011, 00:39

Johan N828 skrev:Strøm kan finne på mye tull. Og jeg er ikke overasket over at en Statoil henger har ledningsnett fra helv***. Jeg sette aldri i kontakten på leiehenger fra bensinstasjon pga slike feil. :wink:
Joda, som elektroniker vet jeg alt om snodige effekter man kan få når strøm skal fra ett sted til et annet (spesielt når den havner der den ikke skal). Det jeg funderte meg over var at ledningsnettet kunne "overstyre" alt annet og holde motor og lys i live på bilen gjennom en 7-pols kontakt. Så vidt jeg vet har ikke denne 12V tilførsel annet enn gjennom de forskjellige lysene, og her blir jo kontakten brutt når tenningen slås av. Hadde det vært snakk om 13-pols kontakt kunne jeg forstått det siden det der finnes konstant 12V tilførsel for kjøleskap o.l, og at dette da hadde gitt jordfeil på grunn av kortslutning.

For å omformulere det opprinnelige spørsmålet; hvordan kan en kortslutning på en tilhenger uten konstant 12V tilførsel kunne medføre slike feil?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar