check ACS
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
check ACS
Ble en stolt eier av en 96mod saab 900S Turbo m sensonic kasse for ca 3 mnd siden. Kjempebehagelig m sensonicen til i dag...Får plutselig ikke bilen i gir og lampa i dæsjen står å blinker. Er d sensonic systemet som har klikka for meg el kan d være så enkelt som at det er for lite olje på kassa??
Noen som har vært utfor dette problemet?
Dyrt for ny styringsenhet til sensonnicen?
Trenger hjelp!!!
Noen som har vært utfor dette problemet?
Dyrt for ny styringsenhet til sensonnicen?
Trenger hjelp!!!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: check ACS
Tror det må leses utav med Tech II hos en forhandler, blir litt vanskelig å si hva som kan være galt sånn på direkten.
Kan jo være andre her som har opplevd tilsvarende og kan svare bedre, men om du får bilen til en forhandler hadde nok det vært det beste.
Kan jo være andre her som har opplevd tilsvarende og kan svare bedre, men om du får bilen til en forhandler hadde nok det vært det beste.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: check ACS
Om eg ikkje huskar heilt feil er vel et vanlig problem med sensonicen at det løsnar bitar av slangane innvendig, slik at du ikkje får sett bilen i gir. Antek det er pga. for lavt trykk i systemet.
-
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Re: check ACS
Takker for svarene.
Hjalp lite å kjøre en diagnose på bilen
Kommer opp skjermen at det ikke er noe feil. Blir vel manuel kasse da...
Er det mye kostnader/ jobb med å konvertere fra sensonic til manuel???
Hjalp lite å kjøre en diagnose på bilen


Er det mye kostnader/ jobb med å konvertere fra sensonic til manuel???
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: check ACS
Det er en grunn til at det er vanlig å konvertere sensonic til manuell; det koster litt når det ryker, og bilene med dette systemet begynner å bli gamle.
Jeg er ikke så god på den modellen, men for å konvertere til vanlig manuell så trenger du iallfall kasse og pedalsett, og så avhenger resten litt av om du vil ha wire- eller hydraulisk clutch. Jeg vil STERKT anbefale deg å bygge om til hydraulisk.
Du kan søke på det svenske forumet, er nok flere som har gjort ombyggingen der. forum.saabturboclub.com
Jeg er ikke så god på den modellen, men for å konvertere til vanlig manuell så trenger du iallfall kasse og pedalsett, og så avhenger resten litt av om du vil ha wire- eller hydraulisk clutch. Jeg vil STERKT anbefale deg å bygge om til hydraulisk.
Du kan søke på det svenske forumet, er nok flere som har gjort ombyggingen der. forum.saabturboclub.com
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: check ACS
Kasse treng du ikkje, det er fullt mulig å konvertere til vanlig manuell, samt beholde den gamle kassa. Sensonic er jo i utgongspunktet ei manuell kasse, men det er betjeninga av kløtsjen som er automatisert.
Vil du gjere det enkelt og greit reiser du på SAAB og spør etter sats 51 71 517, der skal alle delane du treng for ombygging være inkludert. Kjøper du ombygginssettet til SAAB får du konvertering til hydraulisk kløtsj meinar eg å huske.
Monteringsguide på SAAB sitt sett finn du her: http://www.genuinesaab.com/psi/files/Hy ... clutch.pdf so kan du jo gjere deg opp ei meining om det er noko du kan gjere sjøl. Prisen er nok 6-7 000 vil eg tru, men sjekk på SAAB. Kan jo også være at satsen er utgått.
Ellers har du muligheita til å kjøpe deler på høggen og følge denne howto-en: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 30&t=72966
I begge tilfella er det en fordel å også bytte kløtsjen når du ført er igong. Kan jo spare deg for litt jobb ved ei seinare anledning, avhengig av standen på kløtsjen sjølvsagt.
Vil du gjere det enkelt og greit reiser du på SAAB og spør etter sats 51 71 517, der skal alle delane du treng for ombygging være inkludert. Kjøper du ombygginssettet til SAAB får du konvertering til hydraulisk kløtsj meinar eg å huske.
Monteringsguide på SAAB sitt sett finn du her: http://www.genuinesaab.com/psi/files/Hy ... clutch.pdf so kan du jo gjere deg opp ei meining om det er noko du kan gjere sjøl. Prisen er nok 6-7 000 vil eg tru, men sjekk på SAAB. Kan jo også være at satsen er utgått.
Ellers har du muligheita til å kjøpe deler på høggen og følge denne howto-en: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 30&t=72966
I begge tilfella er det en fordel å også bytte kløtsjen når du ført er igong. Kan jo spare deg for litt jobb ved ei seinare anledning, avhengig av standen på kløtsjen sjølvsagt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Re: check ACS
Du kan sende en PM til saab9000aero her på forumet, vet han har bygget om flere sånne biler med sensonic om til vanlig manuell
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: check ACS
trenger ikke ned med kassen for og bygge om til hydraulisk clutch.... slaven er der allerede..er en lett jobb men tar litt tid....letteste er og kjøpe originalsats hvis den er og oppdrive....bor du i bergen eller i nårheten kan eg være behjelpelig med arbeidet... send PM om du har noen spørsmål
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Re: check ACS
Takker for svar
Sender bilen på verksted i morgen. Hørte noe om at sensoren som sitter på girstanga kan være røket.
Får se om jeg kan heve kjøpet, har ikke lyst til dette da 900 turbo`n er en kjempebil

Sender bilen på verksted i morgen. Hørte noe om at sensoren som sitter på girstanga kan være røket.
Får se om jeg kan heve kjøpet, har ikke lyst til dette da 900 turbo`n er en kjempebil

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: check ACS
Eg hadde en make bil som det samme skjedde på.. men der var det selve sensonic boksen som var røket.den som ligger rett bak batteriet..ble manuell clutch på meg da den på den tiden kostet 30000 kr.. kostet meg 4000 kr og bygge om 

Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Re: check ACS
Tok av girstanga i dag og fikk se at den lille svarte "plata" som jeg tror er sensoren har en liten sprekk i seg. Kandet være grunnen tro? Noen som har denne sensoren på girstanga liggende?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: check ACS
Hvis du får tak i den personen som eiger en saab 900 med reg nummer DH 84609 så har han den føleren på girstangen.. For det er den bilen eg en gang for mange år siden bygget om. Skiftet bare ikke girstangen. Så den har den føleren 

Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Re: check ACS
Var jo en veldig grei sak å konvertere fra sensonic til vanlig manuell:) Fikk tak i deler fra en 99 mod 9-3. 
