krise på ferie hjeelp
Moderator: Moderatorer
krise på ferie hjeelp
Saab 9000cs
Motor begynte plutselig å koke,trykk i eksp.tank å slange,kommer noen dråper fra eksos men motor gå fint,ikke vann i olje,kan det være toppakning eller termostat som har satt seg?trenger sårt noen gode råd,sitter bom fast på vigra
Hil
Tore
Motor begynte plutselig å koke,trykk i eksp.tank å slange,kommer noen dråper fra eksos men motor gå fint,ikke vann i olje,kan det være toppakning eller termostat som har satt seg?trenger sårt noen gode råd,sitter bom fast på vigra
Hil
Tore
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: krise på ferie hjeelp
Kan jo være begge deler, sjekk også at kjølevifta går.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: krise på ferie hjeelp
Takk, kjølevifta går ikke når jeg tenker etter,hva gjør jeg da?
Hil.tore
Hil.tore
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: krise på ferie hjeelp
Sjekke rele og sikring kan jo være en god start.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: krise på ferie hjeelp
Ok,men det trykket i tank og slange å at den koker kommer vel ikke pågrunn av at vifta ikke går?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: krise på ferie hjeelp
Den vil koke om du kjører sakte/står i ro, for da strømmer det ikke nok luft gjennom radiatoren. Ved større hastigheter sørger fartsvinden for denne luftstrømmen, men ved lave hastigheter og stillstand, er det vifta som sørger for dette. Vifta er termostatstyrt, så skal komme på før den koker 

Re: krise på ferie hjeelp
Takker,sitter termostaten på venstre side oppe på motor der den grove slangen fra radiator kommer?
Re: krise på ferie hjeelp
Har nå koblet kjølevifta slik at den går hele hele tiden når jeg kjører å da står temp. på normalt men hva kan være grunnen til at den ikke starter selv,temp.måler innei bilen fungerer
Hil.Tote
Hil.Tote
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: krise på ferie hjeelp
Bryter (føler), relè eller sikring. Evt. kan det være kabelbrudd.
Re: krise på ferie hjeelp
Temp.føler er ganske ny,hvor sitter bryter (føler) til vifta?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: krise på ferie hjeelp
Årsmodell??
Om det er en M94 eller eldre så har disse en egen tempføler til kjølevifta som sitter i nedkant på radiatoren, er det en 95-modell eller nyere så styres vifta av EDU/Trionic og da får den tempsignalet fra den føleren som sitter i enden av toppen.
Om det er en M94 eller eldre så har disse en egen tempføler til kjølevifta som sitter i nedkant på radiatoren, er det en 95-modell eller nyere så styres vifta av EDU/Trionic og da får den tempsignalet fra den føleren som sitter i enden av toppen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: krise på ferie hjeelp
Det er en 97 mod,kan det være føleren som du nevner, selv om tempnåa i ins
trumentet virker?d
trumentet virker?d
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: krise på ferie hjeelp
Sjekk releet og sikringa først. Lån/kjøp deg et multimeter og mål opp når motoren er så varm at vifta burde gå.123napp skrev:Det er en 97 mod,kan det være føleren som du nevner, selv om tempnåa i ins
trumentet virker?d
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: krise på ferie hjeelp
Problemet er løst,skiftet varmeapparatmotor å varm.reg for et par dager siden,glemte å koble fra batteriet,tok av batteriled.nå ,ventet noen min.koblet på igjen,vips så startet viften på riktig tidspunkt
Takk for alle svar
Tore
Takk for alle svar
Tore