krise på ferie hjeelp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 09 aug 2011, 20:53

Saab 9000cs
Motor begynte plutselig å koke,trykk i eksp.tank å slange,kommer noen dråper fra eksos men motor gå fint,ikke vann i olje,kan det være toppakning eller termostat som har satt seg?trenger sårt noen gode råd,sitter bom fast på vigra
Hil
Tore

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av Ingvar N629 » 09 aug 2011, 21:19

Kan jo være begge deler, sjekk også at kjølevifta går.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 09 aug 2011, 21:31

Takk, kjølevifta går ikke når jeg tenker etter,hva gjør jeg da?
Hil.tore

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av Ingvar N629 » 09 aug 2011, 21:55

Sjekke rele og sikring kan jo være en god start.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 09 aug 2011, 22:14

Ok,men det trykket i tank og slange å at den koker kommer vel ikke pågrunn av at vifta ikke går?

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av Atzz » 09 aug 2011, 22:20

Den vil koke om du kjører sakte/står i ro, for da strømmer det ikke nok luft gjennom radiatoren. Ved større hastigheter sørger fartsvinden for denne luftstrømmen, men ved lave hastigheter og stillstand, er det vifta som sørger for dette. Vifta er termostatstyrt, så skal komme på før den koker ;)

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 09 aug 2011, 22:29

Takker,sitter termostaten på venstre side oppe på motor der den grove slangen fra radiator kommer?

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 10 aug 2011, 14:34

Har nå koblet kjølevifta slik at den går hele hele tiden når jeg kjører å da står temp. på normalt men hva kan være grunnen til at den ikke starter selv,temp.måler innei bilen fungerer
Hil.Tote

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av wanvik » 10 aug 2011, 15:33

Bryter (føler), relè eller sikring. Evt. kan det være kabelbrudd.

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 10 aug 2011, 15:41

Temp.føler er ganske ny,hvor sitter bryter (føler) til vifta?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av Tor N12 » 10 aug 2011, 17:22

Årsmodell??

Om det er en M94 eller eldre så har disse en egen tempføler til kjølevifta som sitter i nedkant på radiatoren, er det en 95-modell eller nyere så styres vifta av EDU/Trionic og da får den tempsignalet fra den føleren som sitter i enden av toppen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 10 aug 2011, 18:31

Det er en 97 mod,kan det være føleren som du nevner, selv om tempnåa i ins
trumentet virker?d

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av Ingvar N629 » 10 aug 2011, 18:59

123napp skrev:Det er en 97 mod,kan det være føleren som du nevner, selv om tempnåa i ins
trumentet virker?d
Sjekk releet og sikringa først. Lån/kjøp deg et multimeter og mål opp når motoren er så varm at vifta burde gå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

123napp
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 26 sep 2009, 20:26

Re: krise på ferie hjeelp

Legg inn av 123napp » 10 aug 2011, 19:11

Problemet er løst,skiftet varmeapparatmotor å varm.reg for et par dager siden,glemte å koble fra batteriet,tok av batteriled.nå ,ventet noen min.koblet på igjen,vips så startet viften på riktig tidspunkt
Takk for alle svar

Tore

Svar