Ikke for å tvære dette temaet ut, men billig og billig..?
Fikk en 2011 VW Caddy TDI i jobben i høst. Ikke sikker på om det er gamle pumpedysemotoren eller commonrail, VW gikk visst over til commonrail rundt de tider. Første måling viste 0,94/mil. Omtrent det samme som 9000i'en min fra 1990... Med sommerdekk er begge ned ca 0,2. Forskjellig kjøremønster, javisst. Men 0,94
![Wierd Face :wierdface:](./images/smilies/icon_weirdface.gif)
...
På 90-tallet hadde jeg en Opel Astra 1,7 TD som aldri var over 0,6 i budkjøring. Har lest at flere dieselbil-eiere, spesifikt BMW, hevder at nyere BMW diesel bruker mer enn eldre. Med min ringe kunnskap slutter jeg at økt effekt og vekt drar mer drivstoff, t o m for dieselbiler.
Et grovt regnestykke kan f eks være at en dieselbil bruker for kr 3,- mindre pr mil. Ved kjørelengde 20.000 km blir det kr 6.000,- i året. Man skal vel ikke legge så mange kronene i en ny bil før det beløpet er brukt opp?
Leste i går at OECD anbefaler vestlige land å øke avgiftene på diesel. Fordi en dieselmotor slipper ut 12% mer CO2 pr liter. Veldig beleilig, fordi myndighetene er NØDT til å øke avgiftene på dieselen for å beholde (øke) den totale summen av avgifter inn.