Lekkasje Register deksel.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Macisen85 » 22 aug 2011, 19:31

Hey lurte på om noen har demontert Registerdeksel på Saab 95 2004 Vector 2.0T
Har en litt kraftig svetting.
Lurte bare på om det er rett fram arbeid eller om det er noe jjeg må passe på eller bare noen gode tips til hvordan dette skal gjøres.
Angående alt som har med registeret å gjøre er det noe jeg bør skifte der siden jeg allerede har av register dekselet?


MVH Stian
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Ingvar N629 » 22 aug 2011, 22:34

Kommer lekkasjen fra simringen bak reimhjulet, så kan registerdekselet sitte, for den simringen er enkel å bytte. Du kan også sjekke om det kommer fra en av tettingene til registerkjedestrammeren i bakkant på toppen, det er også en enkel sak.

Skal du av med registerdekselet så synes jeg det enkleste er å ta ut motoren, og da kan du like godt bytte komplett registersats i samme slengen. Kommer selvsagt an på hvor langt bilen har gått og hvor langt ute strammeren er, da men...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Lekkasje Register deksel.

Legg inn av doo-kie » 23 aug 2011, 11:42

Du må sjekke at du ikke har trykk i bunndelen av blokka de. Kan være enveisventilen (lille hvite) som er gåen. Eller at veivhusventilasjonen din er tett.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Macisen85 » 23 aug 2011, 19:00

Veivusventilasjonen er ikke tett den er sjekket.
Pluss er vel ikke noe problem der på min bil den erjo oppgradert?

Bilen er kjørt 203.000 km
Ta ut motoren for å skifte en simmering åå slenge på noe ny pakkning stoff?
Hørtes ut som utrolig mye unødvendig arbeid.

Er jo ikke så dårlig plass nedimellom der vel?
vet ikke om noen har har skiftet register reim på en Toyota 1cd motor? som stå i Avensis, Rav og Previa?
Der snakker vi trangt :)

Pluss noen som haren formening eller erfaring om når som regel et komplett register skal byttes?

Var vel noe problemer med den eldre modelen noe med balangse akslingne og noe greier?

MVH meg
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Paul N1176 » 23 aug 2011, 19:56

Macisen85 skrev:Veivusventilasjonen er ikke tett den er sjekket.
Pluss er vel ikke noe problem der på min bil den erjo oppgradert?

Bilen er kjørt 203.000 km
Ta ut motoren for å skifte en simmering åå slenge på noe ny pakkning stoff?
Hørtes ut som utrolig mye unødvendig arbeid.

Er jo ikke så dårlig plass nedimellom der vel?
vet ikke om noen har har skiftet register reim på en Toyota 1cd motor? som stå i Avensis, Rav og Previa?
Der snakker vi trangt :)

Pluss noen som haren formening eller erfaring om når som regel et komplett register skal byttes?

Var vel noe problemer med den eldre modelen noe med balangse akslingne og noe greier?

MVH meg
for å sjekke om du skal bytte register så må du ta ut strammeren å måle denne hvor langt ut den er... mener å huske att det i følge saab skal byttes hvis den er 14 mm eller mer ute..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av doo-kie » 23 aug 2011, 20:17

Veivhusventilasjonen kan bli tett, slangene er av gummi og de blir seige som tyggis over tid. Men om du har sjekket de er det jo ok.
Du kan jo hive på en skvett med omega 917. Det funker utrolig bra. har kun hørt skryt om det, men det koster jo 400kr for ei lita flaske. men absolutt vert forsøket om du ikke vil ta ut motoren.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Macisen85 » 23 aug 2011, 22:14

doo-kie skrev:Veivhusventilasjonen kan bli tett, slangene er av gummi og de blir seige som tyggis over tid. Men om du har sjekket de er det jo ok.
Du kan jo hive på en skvett med omega 917. Det funker utrolig bra. har kun hørt skryt om det, men det koster jo 400kr for ei lita flaske. men absolutt vert forsøket om du ikke vil ta ut motoren.

Hva hjelper den mot da?
Har ikkepeilling jeg men går ut ifra at du ikke trenger å ta ut motoren for å skifte pakningstoff på saaben?
er jo ikke så trangt liksom eller må den ut?
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2011, 22:44

Registeret skal byttes når strammeren er ute mer enn 15 mm.
Macisen85 skrev:
doo-kie skrev:Veivhusventilasjonen kan bli tett, slangene er av gummi og de blir seige som tyggis over tid. Men om du har sjekket de er det jo ok.
Du kan jo hive på en skvett med omega 917. Det funker utrolig bra. har kun hørt skryt om det, men det koster jo 400kr for ei lita flaske. men absolutt vert forsøket om du ikke vil ta ut motoren.

Hva hjelper den mot da?
Har ikkepeilling jeg men går ut ifra at du ikke trenger å ta ut motoren for å skifte pakningstoff på saaben?
er jo ikke så trangt liksom eller må den ut?
Nei du MÅ ikke ta den ut, men jeg har gjort det på begge vis og jeg bruker kortere tid på å ta den ut. Hvis du ser nedi der så ser du at alt som er skrudd i blokka på den sida også er skrudd i registerdekselet, så det er mye knot å jobbe med motoren sittende i bilen, synes jeg da. Du velger selvsagt metode selv. Men forsikre deg nå først om at det faktisk er i skjøten det lekker da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Macisen85 » 24 aug 2011, 16:52

Ingvar N629 skrev:Registeret skal byttes når strammeren er ute mer enn 15 mm.
Macisen85 skrev:
doo-kie skrev:Veivhusventilasjonen kan bli tett, slangene er av gummi og de blir seige som tyggis over tid. Men om du har sjekket de er det jo ok.
Du kan jo hive på en skvett med omega 917. Det funker utrolig bra. har kun hørt skryt om det, men det koster jo 400kr for ei lita flaske. men absolutt vert forsøket om du ikke vil ta ut motoren.

Hva hjelper den mot da?
Har ikkepeilling jeg men går ut ifra at du ikke trenger å ta ut motoren for å skifte pakningstoff på saaben?
er jo ikke så trangt liksom eller må den ut?
Nei du MÅ ikke ta den ut, men jeg har gjort det på begge vis og jeg bruker kortere tid på å ta den ut. Hvis du ser nedi der så ser du at alt som er skrudd i blokka på den sida også er skrudd i registerdekselet, så det er mye knot å jobbe med motoren sittende i bilen, synes jeg da. Du velger selvsagt metode selv. Men forsikre deg nå først om at det faktisk er i skjøten det lekker da...

Ok ja må ta en skikkelig sjekk først tar altid det verste først jeg.
håper selff at det bare er Register kjede strammeren som lekker litt :D
Så får ta ut strammeren uansett da å se hvor mye kjeden har strekt seg.

Bilen er kjørt 203.000 km så kan jo kannsje være strekkt litt.
Men uansett hva er det mest problemer med lekkasje i skjøten på registeret eller strammeren ? hvertfall der jeg jobber har vi hat mest tilfeler av strammeren men kan
ikke si det ikke har skjedd på skjøten heller :)

Så vi får kome tilbake til hvor omfatende dete er/blir.
Gleder/gruer meg :(

Men noen som vet hva som bør kjøpes inn av ting når du bytter kjede?
altså simmeringer slavehjull balanseakslinger o.s.v ?
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Paul N1176 » 24 aug 2011, 17:26

du får ferdige sett med register - balansekjede + drev og div o-ringer og pakningsstoff.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... c72ab99752
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Lekkasje Register deksel.

Legg inn av Macisen85 » 24 aug 2011, 17:30

Paul N1176 skrev:du får ferdige sett med register - balansekjede + drev og div o-ringer og pakningsstoff.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... c72ab99752
Takker og bukker.
Mvh Macisen85

Svar