Bensinmålerfeil i Instrumentet?
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Bil: SAAB 9-5
Bensinmålerfeil i Instrumentet?
Har hatt defekt bensinmåler på bilen, og byttet for et par uker siden ut hele bensinarmaturet. Startet bilen og det virket som bensinmåleren funket igjen. Så skulle jeg fylle full tank når det var 1/4 igjen på måleren, men måleren stod fortsatt på 1/4 etter jeg hadde fylt opp tanken. Jeg kjørte et stykke og måleren gikk sakte oppover til den stoppet på nesten full. Nå vil ikke tankmåleren høyere enn 3/4 og det tar en stund før den går opp hit etter jeg har fylt full tank. Syntes også at måleren synker for raskt ned til tom tank igjen.. Så hvis det ikke er føleren i tanken, må det vell være i instrumentpanelet?
Hvordan får jeg fikset dette? Regner med at det må bli på et verksted. Noen som vet ca pris på noe slikt?
Hvordan får jeg fikset dette? Regner med at det må bli på et verksted. Noen som vet ca pris på noe slikt?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bensinmålerfeil i Instrumentet?
Sikker på at armaturet er korrekt montert, da? Fort gjort at dette ikke havner helt som det skal, har holdt på noen ganger med slike før jeg har fått det helt rett. Du kan ta opp armaturet og heve flottøren til maks, når du så skrur på tenninga så ser du om måleren går helt opp. Pass på at pumpa vil starte i et sekund når du skrur på tenninga, så da blir det søl hvis du ikke har tenkt litt på forhånd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
Virket jo som jeg fikk det rett. Strek mot strek og hørte at armaturen gikk ned på bunnen i tanken. Så presset jeg det ned slik at jeg fikk på låseskruen. Men Kan jo prøve å ta det opp igjen å prøve det du sier. Eneste er at det er noe dritt og presse nedi nipplene igjen 

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Såvidt jeg kan huske skal det ikke være nødvendig å presse ned for å få låseringen på plass, høres ut som noe er feil der...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Litt press skal det være..
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
-
- 1.2 bar
Okei, da har jeg fått somlet meg til å prøve og feilsøke litt.. Tok opp låseringen nå og dro opp flottøren. Det er da reaksjon der i forskjellige stillinger, men fikk den ikke helt på fullt. ( Sikkert fordi jeg ikke får dratt den helt opp. Gadd ikke ta armaturet ut.) Er det kanskje feilmontasje av armatur da? Men skjønner ikke helt hva som er feilen da.. Er det ikke bare strek mot strek og lukke igjen. Eller er det en plass/uthakk til pumpa i tanken?
Nå har jo også disse "armene" som setter press på armaturet tilpasset seg, så jeg rettet ut disse litt igjen for å få trykk på de når jeg skal prøve å plassere armaturet riktig..
Noen som kan komme med råd så raskt som mulig, siden jeg driver med dette nå?
Takk
EDIT: Har prøvd å plassere armaturet forskjellige steder og skrudd av å på tenning. La merke til at det virker som flottøren skraper borti noe på vei ned, som gjør den litt treg.. Har prøvd å skyve armaturet så mye jeg klarer på motsatt side av hvor flottøren sitter, men er jo ikke akkurat mye å justere på nedi der :/
Nå har jo også disse "armene" som setter press på armaturet tilpasset seg, så jeg rettet ut disse litt igjen for å få trykk på de når jeg skal prøve å plassere armaturet riktig..
Noen som kan komme med råd så raskt som mulig, siden jeg driver med dette nå?

Takk

EDIT: Har prøvd å plassere armaturet forskjellige steder og skrudd av å på tenning. La merke til at det virker som flottøren skraper borti noe på vei ned, som gjør den litt treg.. Har prøvd å skyve armaturet så mye jeg klarer på motsatt side av hvor flottøren sitter, men er jo ikke akkurat mye å justere på nedi der :/
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du bør sjekke at selve armen til flottøren ikke er bøyd. Når du har hele armaturet oppe og setter det på et plant underlag, så skal flottørens underside være helt plan mot armaturhusets underside, når flottøtren står på sitt laveste nivå.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- 1.2 bar
Tok ut armaturet nå.
Slik ser det ut:

Ingen ting feil med armen til flottøren som jeg ser. Eneste er jo at "hatten" er litt skjev pga plassering osv..
Men hva er det hvite "veggen" i tanken. Den gjør jo så jeg ikke får plassert armaturet rett ned, slik at det blir ståede og "vippe"!! Kan dette være grunnen?
En annen ting er jo at etter jeg har fylt tanken er den veldig treg på å bevege seg opp til 3/4 tank(det er fullt tydligvis:/) Hvis det hadde vært noe som hadde hindret flottøren å gå helt opp ville den jo ikke brukt så lang tid uansett...
Klarte jo å knekke den J***A nippelen til returslangen også da... Noen som har en god idê for hvordan jeg skal få den ut av hullet i ramaturet eller?
Slik ser det ut:
Ingen ting feil med armen til flottøren som jeg ser. Eneste er jo at "hatten" er litt skjev pga plassering osv..
Men hva er det hvite "veggen" i tanken. Den gjør jo så jeg ikke får plassert armaturet rett ned, slik at det blir ståede og "vippe"!! Kan dette være grunnen?
En annen ting er jo at etter jeg har fylt tanken er den veldig treg på å bevege seg opp til 3/4 tank(det er fullt tydligvis:/) Hvis det hadde vært noe som hadde hindret flottøren å gå helt opp ville den jo ikke brukt så lang tid uansett...
Klarte jo å knekke den J***A nippelen til returslangen også da... Noen som har en god idê for hvordan jeg skal få den ut av hullet i ramaturet eller?

- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Vold og vasselin! I grove trekk.
Du får kjøpt nye plugger på lokal delesjappe, kjøp det og 2 slangeklemmer og 8mm bensinslange, klipp av og skøyt på.
Du får kjøpt nye plugger på lokal delesjappe, kjøp det og 2 slangeklemmer og 8mm bensinslange, klipp av og skøyt på.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 1.2 bar
Nå har jeg hatt opp armatur og prøvd forskjellige posisjoner på flottøren. Det virker jo som den funker, for når jeg bytter posisjon viser den forskjellig i instrumentet.(må skru av å på tenninga for at måleren skal flytte seg) Har også kjent etter nede i tanken og det virker jo som det er lagd til en plass til armaturet. Har satt armaturet der og skrudd igjen. Men neeeeei da... Måleren stemmer ikke med hva som faktisk er i tanken og på 4 km brukte jeg tydligvis en kvart tank. ( lurer på om flottøren er lagd av bly eller noe
)
Nå gir jeg snart opp.. Skjønner ikke at jeg har montert feil nå heller. Følte at armaturet gled fint på plass. Hva mer er det å gjøre nå ? Eneste jeg lurer på er om den hvite "veggen" nede i tanken kødder det til?! Er den for å hindre for mye uro i tanken? å hvordan skal den være festet. Den er jo ganske bevegbar....
Dritt lei at tankmåleren ikke funker så vil fikse det!!

Nå gir jeg snart opp.. Skjønner ikke at jeg har montert feil nå heller. Følte at armaturet gled fint på plass. Hva mer er det å gjøre nå ? Eneste jeg lurer på er om den hvite "veggen" nede i tanken kødder det til?! Er den for å hindre for mye uro i tanken? å hvordan skal den være festet. Den er jo ganske bevegbar....
Dritt lei at tankmåleren ikke funker så vil fikse det!!

Hvorfor er det så knekk på trykkslangen på det bildet(slangen som går ned på T stykket)?
Om du ikke får plassert pumpa loddrett i tanken, så blir det ikke rett avlesning.
Armaturet ditt så jo temmelig utmattet ut, så kan være at det kommer skjæivt på plass i tanken
'
Når alt ligger på plass, så skal toppen ligge plant noen mm over selve tanken, så presser du videre ned og låser av med ringen.
Her har du litt bilder fra mitt armatur fra jeg kjøpte bilen. Var kraftig moddet for å si det mildt

/ Pål
Om du ikke får plassert pumpa loddrett i tanken, så blir det ikke rett avlesning.
Armaturet ditt så jo temmelig utmattet ut, så kan være at det kommer skjæivt på plass i tanken

Når alt ligger på plass, så skal toppen ligge plant noen mm over selve tanken, så presser du videre ned og låser av med ringen.
Her har du litt bilder fra mitt armatur fra jeg kjøpte bilen. Var kraftig moddet for å si det mildt

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Bare noe som slo meg, har du sjekket at flottøren er tett? Altså at den ikke er punktert og tar inn væske? I så tilfelle vil jo din tanke om at den skulle være laget av bly nærmere sannheten enn du tror. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Når toppen på armaturet står så skjevt som på bildet, så er det vanskelig å få armatur og flottør riktig. Rett det opp og monter det skikkelig, det er mest sannsynlig ikke mer som skal til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!