Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Legg inn
av Trond_ » 26 aug 2011, 18:44
Er det nødvendig å bytte pakninga på bunnpanna etter den blir tatt ned?
og ellers noen gode tips ellers anngåande rensing av bunnpanna?

-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 26 aug 2011, 22:06
Det er pakningsmasse som blir brukt der. Kjøp orginal pakningsmasse hos Saab, den er god.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 28 aug 2011, 06:32
som han andres sa..bruk orginal pakningsmasse fra saab.funker bra. derimot er det ganske vanlig å skifte o-ringen/pakningen på oljesil/pickuprør.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 28 aug 2011, 14:49
Bytt den o-ringen, koster 46kr på saab. dårlig o-ring kan resultere i dårlig opptak av olje.
Rensing av bunnpanne kan gjøres i kombinasjon av bensin og stålskrape/stålbørste. Oljesludge sitter ganske godt. Det var slik jeg gjorde det, men sikkert mange andre lure forslag ute å går her.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 28 aug 2011, 21:43
Helst bruk noe som er litt mykere enn stål. Spyl med steamer. Kjøp en børste du kan sette på drillen.
/ Pål
-
To-Takt-Trond
- 0.7 bar

- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Legg inn
av To-Takt-Trond » 31 aug 2011, 13:11
pass på å tørke skikkelig reint etter du har vaska!
viktig å ikke forurense olja for mye, jeg steama først, og så vaska med sprit fra würth

dagens vits, BMW på vinterføre!
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 31 aug 2011, 13:22
Har leid hobbyklubben sine lokaler i morgen til akkurat den jobben
Her kan aleksander vise sitt blide åsyn ved å tilbringe litt kvalitetstid
Men nå får jeg ei ferdig rensa bunnpanne fra en kompis på Saab, han hadde delevasker tilgjengelig så den skulle være "som ny"
Time will show, alt jeg kan si er at Garasjemafiaen i Bodø vil dokumentere med bilder

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 31 aug 2011, 14:57
Diesel løser og opp dritt rimelig bra.
Mazda 6
VW Polo
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 02 sep 2011, 11:21
brukte diesel på bunnpanna mi, fungerer bra det...spyl godt etterpå og la det tørke skikklig før du monterer.