Fjæring/støtdempere 9-5 2001 Est

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Fjæring/støtdempere 9-5 2001 Est

Legg inn av LN-8PV N1601 » 30 aug 2011, 21:16

Noen spørsmål til dere SAAB eksperter. Anser mange her til å kunne mer om SAAB enn mitt lokale SAAB verksted :)
På site EU kontroll fikk jeg feil på en bakre støtdemper de mente det var lekasje på. For meg ser det ut til å være en enkel sak å bytte disse. Men det er jo mye forskjellige dempere å velge mellom. Jeg tenkte å sette på gule Koni FSD. Det er ikke alt for lenge siden foringene bak ble byttet, men det er kanskje lurt å bytte til Powerflex også?
Tror jeg har orginalt sportsunderstell som er noe senket (17" sommer og 16" vinter). Er det noe sted jeg kan sjekke dette ? Og skal jeg bestille forskjellige dempere avhengig om jeg har sportsunderstell eller ikke? Bør jeg bytte fjærer samtidig ? Bilen har gått ca 150.000.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fjæring/støtdempere 9-5 2001 Est

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 aug 2011, 22:08

Ang identifiseringa av fjørene kan du sjå på fargebandet på fjøra. Ser du etter og postar det som står på lappen, so finn vi nok ut kva fjør/dempar du skal ha om du vel eit originaloppsett.

Å bytte til noko anna enn originaldempar er nok ikkje so dumt, då originalen ikkje har so altfor long levetid.
Ellers er det nok ikkje dumt å bytte fjører når du fysst demonterar, tidligare har det vore mulig å kjøpe originalt sportschassis til en OK pris hjå SAAB, men etter det eg har høyrt er tilbudet over no.

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: Fjæring/støtdempere 9-5 2001 Est

Legg inn av Jossva N1079 » 01 sep 2011, 22:44

Koni FSD er fine dempere hvis du ikke ønsker å ha et for hardt oppsett. Ønsker du et hardere oppsett kan Gule Koni (justerbare) eller Bilstein Sport være et bedre alternativ. På alle disse kan du bruke originale sportchassi fjærer. Vær obs på FSD demperne at det er mulig å sette festet nederst på demperen i to ulike hakk, dvs et som er "normalt" sportchassi og et som er en cm lavere. Det fungerer på begge, men greit å vite om. Hvis du kjører med mye last så kan det være greit å velge det øverste. Vil uansett anbefale å bruke polyforinger på alle plasser det går an å skaffe. Utgjør stor forskjell! I samme slengen kan jeg også anbefale SAS krengehemmere (25mm foran og 22mm bak) med polyforinger. Dette gjorde veldig stor forskjell på chassiet hos meg. Det ble en ny bil!
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Svar