saab 95 04 Kjede strammer.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

saab 95 04 Kjede strammer.

Legg inn av Macisen85 » 09 sep 2011, 17:26

Hey lurte på om noen har peilling på om man trenger noe spesial verktøy til å demontere kjede strammeren og skifte pakkning?
Lurte også på om man trenger å ta av topplokket for å være sikker på at den ikke har hoppet en tann eller 2.

Noen som har en fin fremgangs måtte?
Mvh Macisen85

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: saab 95 04 Kjede strammer.

Legg inn av Jim S. N1578 » 09 sep 2011, 21:27

Kan i hvertfall svare deg på at du trenger en 27 mm hylse for å få av kamkjedestrammerhuset. Hullet som er i "braketten" som holder dynamo, spennrullen til viftereim m.m. er ikke stort nok til den hylsen. På kamkjedestrammerhuset sitter det en 13 mm bolt/"fjærhylse" eller hva en skal kalle det. Tar du av denne vær obs på at det innenfor fjæren er et endestykke i plast... Du kan jo selvsagt reise på Biltema og kjøpe deg en 27 mm hylse og modifisere den med vinkelsliper slik at du får tredd den på plass over kamkjedestrammerhuset i mellomrommet mellom nevnte brakett. Den satt i hvertfall ikke så grasat hart fast på min motor. Brukte latmansarm da sef. Skal bare være dratt til med 63 Nm etter rephandboka.

For å sjekke om kjedet har hoppet over, er det jo bare å nullstille veiva, og sjekke om begge kammene også står på merket (tror jeg)....

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: saab 95 04 Kjede strammer.

Legg inn av Pål N526 » 09 sep 2011, 21:39

Jim S. N1578 skrev: Hullet som er i "braketten" som holder dynamo, spennrullen til viftereim m.m. er ikke stort nok til den hylsen.
Avspenn multireima, og skru ut strammehjulet litt, så kommer du til igjennom braketten som beskrevet. Husk å skru ut den 12 mm da du må fjerne forspennet på strammeren (obs fjær og plast dings). når dette er ute, så er det bare å skru ut hele greia med 27mm kopp + forlenger. Mål å se om strammer er mer uten en 15mm, er den det, så bytt regsats.

Husk å resette strammeren ved å klemme inn den lille mothaka og trykk inn arma.

/ Pål
Sist redigert av Pål N526 den 10 sep 2011, 00:10, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 95 04 Kjede strammer.

Legg inn av Ingvar N629 » 09 sep 2011, 23:01

12mm, ikke 13. Og den pluggen må ut før selve strammeren løsnes, ellers går den ut til maks når den skrus ut. Husk å resette strammeren før den skrus tilbake på plass.

Kjedet vil ikke hoppe av når strammeren tas ut, men ikke turn motoren uten strammeren på plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar