Skulle innom Saab-verkstedet i dag for å sjekke en finurlig oljelekkasje (avtalt "drop-in iløpet av uka"), men siden jeg ikke klarte å dra meg dit før i 14-tida i dag, så hadde de ingen ledige bukker, så vi ble enige om en tur over helga igjen.. Fyra opp og satte kursen hjemover, kom nesten en km. på vei, før check engine kom på besøk for første gang på over 3 år..
Vel, u-sving, nedatt til Autostrada, vente, kaffe,vente -så kom mannen med Tech2, leste av feilkode P1110 - bypassventil var kaputski.. Men uten videre forskning så mente verkstedmannen at det var dumpventilen som måtte byttes. "-Gjøra sjæl, har du på lager?" Takk, 400,- for en Scan-Tech dump

Får håpe den holder et par uker ihvertfall.. (Noen som har erfaring med disse? Er de like dårlige som alt annet fra Scan-Tech?)
Tut og kjør hjem, inn med ny dumpventil, sletta ny feilkode -

- ebay-obdII duppedingsen til $5 fra Hong Kong funka på feilkoder også!! Kjørte en test tur, ingen ny feilkode, så da er bilen klar for "langtur" i helga!
En liten ting jeg kom til å tenke på: Når man sletter feilkoder, så stilte multiplikativ adapsjon (Amul) seg til 0. Må man kjøre så bilen får adaptert seg på nytt, eller er det bare at siste "justering/avlesning" ikke ligger lagret i minnet, altså at man bare kan fortsette å kjøre som normalt?