(video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

(video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 11 sep 2011, 20:15

Hei!

Fått gradvis ventiltikking etter toppakningsbytte. Tomgang er ujavn og beveger seg mellom 500-1000 rpm etter ca. 1 minutt. Spytter også til tider vann ut fra eksosen. Var vann i olja når jeg byttet den etter toppakningsbytte.

Bilen ble satt bort og kamakselen var tørr når jeg åpnet opp ventildekselet, bortsett fra ventil 1 og 2 + kjede.

Bilen står nå i håp om at noen kan gi meg råd på hva jeg skal gjøre og hva som er galt.

Prøvd 3 forskjellige oljetyper med nytt filter for hver gang, uten suksess.

Noen som ser noe uvanlig ut ifra bildene jeg har lastet opp? Husk at bildene er tatt etter at jeg for hånd har smurt opp kamakselen.

Bilde
Bilde
Bilde

Takker og bukker for alle svar jeg kan få :)
Sist redigert av Emil N2221 den 26 sep 2011, 11:33, redigert 1 gang totalt.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Tor N12 » 11 sep 2011, 21:29

Ser ut som at du (eller den som har skrudd på bilen) har byttet om på boltene til kamoverfallene. De MÅ sitte på riktig plass for at oljen skal komme frem. Noen av boltene er hule slik at de fører fram olje til lageret ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 11 sep 2011, 23:34

Hei og takk for svar!

Godt mulig det er noen bolter som har vært byttet om, men hvilke bolter er det du snakker om? Tenker du på boltene som fester toppen til blokka, eller boltene som holder kamakselen/ventilene på plass?

Har nummerert de ulike skruene/boltene jeg så på bildet med 1,2 og 3. Hvilken/hvilke bolter siktet du til? Han som gjorde jobben for har riktignok aldri skrudd på saab før.

Edit: Kanskje greit med bilde :)

Bilde
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Eirik N396 » 12 sep 2011, 06:04

Det er snakk om boltene til lagrene på kammen :)

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 12 sep 2011, 10:15

Er ikke helt sikker på hvilke bolter som du sikter til. Er tross alt ikke noen mekaniker som sådan.

Skal nevnes at det eneste boltene som har vært rørt er jo toppboltene (som holder toppen og blokka sammen). Har jo ikke rørt noen andre bolter når toppakning ble byttet?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Frode N073 » 12 sep 2011, 10:50

Emil N2221 skrev:Er ikke helt sikker på hvilke bolter som du sikter til. Er tross alt ikke noen mekaniker som sådan.

Skal nevnes at det eneste boltene som har vært rørt er jo toppboltene (som holder toppen og blokka sammen). Har jo ikke rørt noen andre bolter når toppakning ble byttet?
hadde du ikkje av kammen?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 12 sep 2011, 11:10

Nei tok bare av toppen med kamaksel og ventilene fortsatt sittene i.

Har jeg driti meg ut :reading: ?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av john n04 » 12 sep 2011, 14:32

Sitter toppakningen feil vei? Jeg har gjort den feilen sjøl. Oljepassasjen til toppen ble blokkert. Litt flaut men...
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 12 sep 2011, 16:22

Mener å huske at dette ble sjekket opp, men skal spørre vedkommende en gang til om han kan være sikker på at toppakning ble satt på den riktige vei.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Atzz » 12 sep 2011, 16:24

Hvis du ikke finner ut av dette, er det vel bare å røske av toppen å sjekke? Dette var vel i orden før dere skifta pakninga, så da må det vel ha skjedd noe når den ble skiftet!

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 12 sep 2011, 17:30

Frykter at det blir til det Atzz. Kan jeg bruke samme pakning eller bør den byttes?

Men som Tor og Eirik sier her ser det ut som noen av boltene sitter feil. Mulig det er noe med det?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Atzz » 12 sep 2011, 19:15

Etter hva jeg har forstått, så er det snakk om boltene som holder selve kamakslingen på plass, disse har spor for olje. Disse har jo ikke du rørt, så da skal det ikke være noe som er satt feil. Boltene som holder toppe fast i blokka har ikke noe slik spor for olje.

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 12 sep 2011, 23:35

Skjønner. Da er det altså et eller annet med toppakningen å gjøre. Eller noe helt annet?

Hva med gåen oljepumpe osv, ødelagt oljedrev? Eller er det slik at dette må være relatert til toppakningsbyttet? Synes det gikk en "stund" før jeg merket til tikkingen :roll:
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av john n04 » 13 sep 2011, 04:25

Det gikk en stund før du merket tikkingen fordi du hadde oljet inn alt. Etterhvert, så forsvinner den oljefilmen du hadde laget, og da begynner det å tikke gitt.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo

Legg inn av Emil N2221 » 13 sep 2011, 07:39

Hmm, tok jo ikke å konsekvent oljet inn kammen etter toppakningsbytte.

Når jeg smurte opp kammen var etter tikkinga hadde tatt av som verst, dette hjalp litt helt til etter ca. 1 min tomgang så kom lyden tilbake. "dung dung dung dung dung" :)
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Svar