
(video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Moderator: Moderatorer
- To-Takt-Trond
- 0.7 bar
- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
kjenner meg litt igjen i den " dunk dunk dunk" lyden, kamerat av meg bytta på traktoren sin. da fikk han skada kjedet, så det subba borti noe aluminum 

dagens vits, BMW på vinterføre!
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Høres mer ut som lyden kommer fra noen ventilløftere som er i ferd med å gå til H******...
Men, utenkelig at det er oljepumpa? Må det være relatert til toppakningsbyttet?
Men, utenkelig at det er oljepumpa? Må det være relatert til toppakningsbyttet?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- To-Takt-Trond
- 0.7 bar
- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
hadde skjekka ventllløfterene og jegEmil N2221 skrev:Høres mer ut som lyden kommer fra noen ventilløftere som er i ferd med å gå til H******
Men, utenkelig at det er oljepumpa? Må det være relatert til toppakningsbyttet?

dagens vits, BMW på vinterføre!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Hvis det kom gradvis skal du ikke se bort fra at det er tette oljekanaler. Det kan ha kommet dritt i systemet ved toppakningsbytte som etter hvert følger oljestrømmen opp gjennom kanalene til toppen. Så setter det seg fast når kanalen smalner inn, og du mister oljetrykk til toppen. Har vært ute for det selv, kan være vanskelig å feilsøke siden man kan måle oljetrykket som helt ok nede på blokka.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Det er akkurat dette jeg tror har skjedd. Men hvordan skal man gå fram for å få løsnet kanalene?EdHunter N815 skrev:Hvis det kom gradvis skal du ikke se bort fra at det er tette oljekanaler. Det kan ha kommet dritt i systemet ved toppakningsbytte som etter hvert følger oljestrømmen opp gjennom kanalene til toppen. Så setter det seg fast når kanalen smalner inn, og du mister oljetrykk til toppen. Har vært ute for det selv, kan være vanskelig å feilsøke siden man kan måle oljetrykket som helt ok nede på blokka.
Har prøvd å blande inn 50/50 diesel og olje og la den gå ca. 1 min på tomgang for så å tømme. Gjorde dette 2 ganger og satte etterpå inn ny olje og nytt filter. Forslag? Er ikke bare gode råd som er dyre nå gitt...
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Har du hatt av toppen og sjekket om pakningen ligger rett vei nå?
Mvh
Eimund
Eimund
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Nei ikke enda! Er som sagt ikke den kyndigste mekanikeren i gata, så kvier meg litt for å gjøre det. Er du sikker på at det går an å legge toppakning feil vei? Mener å huske at den kun kunne bli plassert én vei. Skal sies at jeg ikke fysisk var tilstede idet pakningen ble lagt på.eiluN506 skrev:Har du hatt av toppen og sjekket om pakningen ligger rett vei nå?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Hei igjen. Kikket på den gamle toppakningen som satt på:

Går jo ikke an å sett denne på feil på noen måte? Den er jo ikke symmetrisk...man ser jo hvor den skal sitte...?
Går jo ikke an å sett denne på feil på noen måte? Den er jo ikke symmetrisk...man ser jo hvor den skal sitte...?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
alt går an

nå finnes jo 8v motoren i ein B-utgave og ein H-utgave. uten at eg vett om det e någen forskjell på toppakningen der så kan det jo ver du har fått te feil motor. sjøl om begge e 8v

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Husker vi sjekket ny toppakning med gammel og passet på at de var like med tanke på hull og form. Skal ta en prat med han som hjalp meg om han husker mer enn det jeg gjør.
Lurer på om jeg ikke skulle fått tak i en ny topp og, ettersom ventilene absolutt ikke høres bra ut.
Lurer på om jeg ikke skulle fått tak i en ny topp og, ettersom ventilene absolutt ikke høres bra ut.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Du kan jo forsøke en litt grundigere dieselrens. Tapp av oljen og hell på ca. 3 liter diesel. Så tar du ut tennplugger og sikring til bensinpumpe, slik at motoren går lett rundt uten kompresjon. Sviv den på starteren i 30sek, vent noen minutter, sviv rundt i 30sek, gjenta 3-4 ganger. Så lar du den stå over natten, og tapper av dieselen. Det er en fordel å rengjøre bunnpannen før du tapper på ny olje, det vil ligge mye dritt der som setter seg i bunnsilen. Så fyller du på olje, gjerne billigste sort tilgjengelig, f.eks. biltema. Deretter starter du opp og venter i et par minutter, og så bytter du olje igjen. Bytt så etter rundt 500 og 5000 km. Bruk "skikkelig" olje når du bytter etter 500km. Grunnen til alle oljebyttene er å få ut all dieselen fra systemet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Å rengjøre bunnpannen på en OG900 er en litt mer omfattende operasjon i og med at bunnpasse og girkasse er samme del.
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Flott med tips!EdHunter N815 skrev:Du kan jo forsøke en litt grundigere dieselrens. Tapp av oljen og hell på ca. 3 liter diesel. Så tar du ut tennplugger og sikring til bensinpumpe, slik at motoren går lett rundt uten kompresjon. Sviv den på starteren i 30sek, vent noen minutter, sviv rundt i 30sek, gjenta 3-4 ganger. Så lar du den stå over natten, og tapper av dieselen. Det er en fordel å rengjøre bunnpannen før du tapper på ny olje, det vil ligge mye dritt der som setter seg i bunnsilen. Så fyller du på olje, gjerne billigste sort tilgjengelig, f.eks. biltema. Deretter starter du opp og venter i et par minutter, og så bytter du olje igjen. Bytt så etter rundt 500 og 5000 km. Bruk "skikkelig" olje når du bytter etter 500km. Grunnen til alle oljebyttene er å få ut all dieselen fra systemet.
Litt usikker på hvordan jeg får tatt av bunnpanna - regner med dette står beskrevet i Haynes boka (evnt. en liten how-to?

Når man har tatt av bunnpannen, er det da lett å se hvor bunnsilen og få tatt av og rengjort denne?
Tenkte kanskje dette kunne vært en fin sysle i morgen - har igjen noen liter fra forrige forsøk og del-syntetisk biltema-olje.
Hva slags olje anbefaler dere å bruke til vanlig?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Bunnpanna er girkassa, så det er ikke akkuratt en liten jobb å ta den av/ut.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Enkleste måten å ta av girkasse/bunnpanne er vel å ta ut hele motoren, noe som er en ganske omfattende jobb...