Motorfester og clutch 1998 Saab 900 2.0i. Hva trenger jeg?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Azerty
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 15 jun 2011, 23:00
Medlemsnummer: N2263
Bil: 1998 Saab 900S 2,0i

Motorfester og clutch 1998 Saab 900 2.0i. Hva trenger jeg?

Legg inn av Azerty » 17 sep 2011, 14:25

Hei.

Skal bytte motorfestene i bilen min. Ser i nettbutikken til Speedparts at de har forskjellige muligheter når det gjelder det ene motorfestet.

Jeg tenker å bytte ut dette: http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... ste-2.html

med dette: http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 11330.html

Altså koste på meg 300,- for et mer solid feste. Er dette lurt?

Bare for å forsikre meg om at jeg har valgt riktige motorfester.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 16176.html

http://shop.speedparts.se/sv/prod/motor ... faste.html

http://shop.speedparts.se/sv/prod/motor ... 11330.html

Dette er alt jeg trenger for at motoren skal slutte å vingle i motorrommet?

Skal bytte clutchen også. Trenger jeg noe mer enn denne?: http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... e1816.html

Det er hydraulisk operert clutch på min bil. Bør jeg bytte noe utløserlager i samme slengen? Speedparts sitt utløserlager er kun til og med 1997 modell.

På forhånd takk.
98' Saab 900S 2,0i

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Motorfester og clutch 1998 Saab 900 2.0i. Hva trenger je

Legg inn av EdHunter N815 » 18 sep 2011, 22:22

Hvis det passer (jeg kjenner ikke til om de passer om hverandre annet enn hva som står på SP sine sider) så er det sikkert vel investerte 300kr, motorfester er jo litt knot å bytte så greit å slippe å gjøre det for ofte.
Det ser ut som du har fått med deg alt der ja, det burde hjelpe godt på hvis motoren henger og slenger.

Du bør absolutt ha utløselager og slavesylinder i tillegg til clutch, det er en billig forsikring å bytte disse når du likevel har girkassen av. Husk også å inspisere trykkplaten for sprekker/skader mens du har greiene demontert. Speedparts har slavesylinder komplett med utløselager, dette er grunnen til at du ikke finner lageret separat.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Motorfester og clutch 1998 Saab 900 2.0i. Hva trenger je

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 sep 2011, 22:41

Om du vel å kun kjøpe utløysarlager er det dette du skal ha: http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... -97-1.html
Går på M98 også, iflg. originalnummeret.

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Motorfester og clutch 1998 Saab 900 2.0i. Hva trenger je

Legg inn av Jim S. N1578 » 22 sep 2011, 00:40

På en del biler sitter det et sentreringslager i svinghjullet også som byttes ved cluch-bytte. Er ikke sikker på om det sitter et slikt på din bil... Men om det gjør - bytt dette også.

Svar