Nå ble jeg litt usikker på jeg skal gjøre videre gitt...
(video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Moderator: Moderatorer
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Hmm. Fryktet det. Kjapt spørsmål, Hvis girkassa er bunnpanna, hvordan har det seg da at man fyller på både girkasseolje og motorolje hvis det er samme enheten?
Nå ble jeg litt usikker på jeg skal gjøre videre gitt...

Nå ble jeg litt usikker på jeg skal gjøre videre gitt...
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Girkassa og bunnpanna består av hvert sitt kammer, slik at bunnpanna er separert fra girkassen, derfor fylles det olje på begge to 
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Aha, glemte i iveren at det var og900 det var snakk om. I så fall ville jeg gått for å skippe delen med å ta ned bunnpannen 
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
jaja, vi får prøve like vel! Kikket på sila det var snakk om på et bilde, satser på at dieselen tar å løser opp det som evnt. har samlet seg.EdHunter N815 skrev:Aha, glemte i iveren at det var og900 det var snakk om. I så fall ville jeg gått for å skippe delen med å ta ned bunnpannen
Skal nevnes at dieselen kom ut ren og fin forrige jeg spyla systemet med diesel. Får satse på at dette gjør susen. Tenker å gjøre som du sa og deretter fylle på diesel og la det godgjøre seg i et døgn for så å tappe ut.
Krysser fingra, som vanlig.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Akkurat kommet opp fra garasjen etter å ha kjørt igjennom ca. 3 liter diesel et par ganger med startmotoren. Dieselen ligger nå i bunnpanna og godgjør seg. Tapper av i morgen og fyller på ny olje med nytt filter. Håper på det beste, frykter det verste..
Tenker å legge ved en video i morgen hvor lyd og tomgang kan høres
.
Tenker å legge ved en video i morgen hvor lyd og tomgang kan høres
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Ventiltikking og mye annet surr B201 Turbo
Hei igjen.
Da har jeg tappet ut dieselen og fylt på ny olje med nytt filter.
Dieselen jeg tappet ut så mørkere ut denne gangen iforhold til forrige gang, tror det har noe med at den fikk ligge lengre denne gangen. Kom ikke noen tydelige "biter" eller grums når jeg åpnet bånnpluggen. Filteret som jeg satte i hadde iallefall fått diesel i seg når jeg tok det ut, så det betyr iallefall at det hadde klart å bli pumpet sålangt iallefall.
Tok å filmet litt i forbindelse med oppstart av bilen.
Video nummer 1( http://www.youtube.com/watch?v=6ECAsEUrfhw ): ca. 30 sekunder etter oppstart. Prøvde å vise at tomgang var litt ujavn i starten, gikk så for å justere opp tomgangen, også tilbake igjen.
"tikke"-lyden, om man kan kalle det det, er ganske skarp i forhold til hva den er i virkeligheten. Her høres det ut som ventilene skal fly igjennom ventilkåpa innen 10 sekunder, tror det har noe med mikrofonen på mobilen å gjøre.
Video nummer 2( http://www.youtube.com/watch?v=fD9d5cEZ0mw ): Etter at motoren har fått gått et par minutter. Hvit røyk ut av eksos og svigende tomgang. Justerte etter dette tomgangen til maks.
Video nummer 3( http://www.youtube.com/watch?v=v05nG1Q9Zho ): Etter justert tomgang. Tomgangen ble stabil etter at den fikk gå ca. 1 minutt til.
I denne videoen prøver jeg å vise to forskjellige tikkelyder (mest sannsynlig vanskelig å høre). Den ene som går hele tiden, samt den andre som kommer og går. Tror det kan høres fra 2/3 av videoen og utover.
------------
Skal åpne ventilkåpa i kveld å sjekke kamakselen fikk olje iløpet av testen. Hvis ikke - så tror jeg det bare er å starte på blanke ark og nye idéer
.
Da har jeg tappet ut dieselen og fylt på ny olje med nytt filter.
Dieselen jeg tappet ut så mørkere ut denne gangen iforhold til forrige gang, tror det har noe med at den fikk ligge lengre denne gangen. Kom ikke noen tydelige "biter" eller grums når jeg åpnet bånnpluggen. Filteret som jeg satte i hadde iallefall fått diesel i seg når jeg tok det ut, så det betyr iallefall at det hadde klart å bli pumpet sålangt iallefall.
Tok å filmet litt i forbindelse med oppstart av bilen.
Video nummer 1( http://www.youtube.com/watch?v=6ECAsEUrfhw ): ca. 30 sekunder etter oppstart. Prøvde å vise at tomgang var litt ujavn i starten, gikk så for å justere opp tomgangen, også tilbake igjen.
"tikke"-lyden, om man kan kalle det det, er ganske skarp i forhold til hva den er i virkeligheten. Her høres det ut som ventilene skal fly igjennom ventilkåpa innen 10 sekunder, tror det har noe med mikrofonen på mobilen å gjøre.
Video nummer 2( http://www.youtube.com/watch?v=fD9d5cEZ0mw ): Etter at motoren har fått gått et par minutter. Hvit røyk ut av eksos og svigende tomgang. Justerte etter dette tomgangen til maks.
Video nummer 3( http://www.youtube.com/watch?v=v05nG1Q9Zho ): Etter justert tomgang. Tomgangen ble stabil etter at den fikk gå ca. 1 minutt til.
I denne videoen prøver jeg å vise to forskjellige tikkelyder (mest sannsynlig vanskelig å høre). Den ene som går hele tiden, samt den andre som kommer og går. Tror det kan høres fra 2/3 av videoen og utover.
------------
Skal åpne ventilkåpa i kveld å sjekke kamakselen fikk olje iløpet av testen. Hvis ikke - så tror jeg det bare er å starte på blanke ark og nye idéer
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Hei igjen!
Liten oppdatering i dag;
Åpnet opp ventilkåpen etter at jeg hadde latt bilen gå litt på tomgang. Kamakselen så ut til å ha fått olje. Tok en prøvetur og bilen gikk fint bortsett fra at jeg har nå tennbank fra en annen verden + at bilen høres ut som en traktor pga ventiltikkinga. Mer enn halv gass lager begynner motoren å lage "gnistre"-lyder.
Ingen som har noen idéer til hva som jeg bør gjøre videre? Skal åpne opp ventilkåpa i dag og for å se om kamakselen har fått smøring. Krysser fingra, regner med ting hadde gått galt før jeg hadde rukket å kjøre en halvtime.
Noen som forresten har en komplett porta topp med kam og ventiler som de ønsker å selge meg?
Liten oppdatering i dag;
Åpnet opp ventilkåpen etter at jeg hadde latt bilen gå litt på tomgang. Kamakselen så ut til å ha fått olje. Tok en prøvetur og bilen gikk fint bortsett fra at jeg har nå tennbank fra en annen verden + at bilen høres ut som en traktor pga ventiltikkinga. Mer enn halv gass lager begynner motoren å lage "gnistre"-lyder.
Ingen som har noen idéer til hva som jeg bør gjøre videre? Skal åpne opp ventilkåpa i dag og for å se om kamakselen har fått smøring. Krysser fingra, regner med ting hadde gått galt før jeg hadde rukket å kjøre en halvtime.
Noen som forresten har en komplett porta topp med kam og ventiler som de ønsker å selge meg?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Hvor mange grader står tenninga di på da?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Sjekk også at tenninga forskyves når du trykksetter trykklokka som står på fordeleren. Husker jeg brukte en sykkelpumpe en gang til å sjekke dette.Pål N526 skrev:Hvor mange grader står tenninga di på da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Hei igjen. Vært å kjørt litt med bilen i går og har akkurat vært å åpnet opp ventilkåpa. Ikke mye ny olje der gitt.
Olja fra bunnpanna er nesten like lys som da jeg helte den oppi. Den lille olja som lå rundt ventilene og kamakselen var mer mørk/svart. Er det da bare å begynne på scratch med idéer da eller? Virker ikke som det hjalp særlig med dieselrens gitt :/.
Tennbanken er jo en bagatell akkurat nå, i forhold til at vitale deler ikke får olje
.
Olja fra bunnpanna er nesten like lys som da jeg helte den oppi. Den lille olja som lå rundt ventilene og kamakselen var mer mørk/svart. Er det da bare å begynne på scratch med idéer da eller? Virker ikke som det hjalp særlig med dieselrens gitt :/.
Tennbanken er jo en bagatell akkurat nå, i forhold til at vitale deler ikke får olje
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Hva med å sjekke topppakninga?
Jeg klarte altså å sette den feil vei. Ikke er jeg stolt over det heller
Må ha gjort jobben med øynene lukket
Lenge siden da....
Uansett, symptomene er nøyaktig slik som dine er. Jeg oljet inn alt godt, så jeg hadde meg en kjøretur på 40min før det begynte å klakke godt.
Hvis du ser på bildet under, så er det oppe til venstre på pakningen en rød innringet del av pakningen.
Det er her oljen kommer til toppen. ca 5mm i diameter er hullet.
For å teste om pakningen sitter feil vei, så kan du helle olje ned der den skal renne ned. Så får du kjapt svar på om den sitter riktig vei. Det er nede til høyre på pakningen.
Du får derimot ikke svar på om det er tett mellom topp-blokk i oljekanalen.

Jeg klarte altså å sette den feil vei. Ikke er jeg stolt over det heller
Uansett, symptomene er nøyaktig slik som dine er. Jeg oljet inn alt godt, så jeg hadde meg en kjøretur på 40min før det begynte å klakke godt.
Hvis du ser på bildet under, så er det oppe til venstre på pakningen en rød innringet del av pakningen.
Det er her oljen kommer til toppen. ca 5mm i diameter er hullet.
For å teste om pakningen sitter feil vei, så kan du helle olje ned der den skal renne ned. Så får du kjapt svar på om den sitter riktig vei. Det er nede til høyre på pakningen.
Du får derimot ikke svar på om det er tett mellom topp-blokk i oljekanalen.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
For å være sikker på at jeg ikke misforstår. Du snakker om det lille hullet som er i øvre venstre hjørne for sylinder nummer 1 rett under et av hullene til topp-boltene?
Hvordan kan jeg sjekke dette uten å måtte ta av toppen? Vedkommende som satte på pakningen var temmelig sikker på at han satte den riktig...
Edit: For all del, jeg er åpen for å ta av toppen, men gjør ikke det med mindre jeg må
.
Et annet spørsmål. Hadde du fortsatt denne type "tikking" etter at du fikk satt toppakningen riktig eller måtte du bytte ventilløftere osv.?
Jeg antar også at toppakningen sitter riktig på bildet?
Hvordan kan jeg sjekke dette uten å måtte ta av toppen? Vedkommende som satte på pakningen var temmelig sikker på at han satte den riktig...
Edit: For all del, jeg er åpen for å ta av toppen, men gjør ikke det med mindre jeg må
Et annet spørsmål. Hadde du fortsatt denne type "tikking" etter at du fikk satt toppakningen riktig eller måtte du bytte ventilløftere osv.?
Jeg antar også at toppakningen sitter riktig på bildet?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
[
Det stemmer.
Stemmer det.For å være sikker på at jeg ikke misforstår. Du snakker om det lille hullet som er i øvre venstre hjørne for sylinder nummer 1 rett under et av hullene til topp-boltene?
Hell olje ned i returhullet.(Hullet som er "utenfor" pakningen nede til høyre) Fyller du det opp, så er pakningen feil vei.Hvordan kan jeg sjekke dette uten å måtte ta av toppen? Vedkommende som satte på pakningen var temmelig sikker på at han satte den riktig...
Det ble betydelig mindre, og løfterne måtte shimses på nytt.Et annet spørsmål. Hadde du fortsatt denne type "tikking" etter at du fikk satt toppakningen riktig eller måtte du bytte ventilløftere osv.?
Jeg antar også at toppakningen sitter riktig på bildet?
Det stemmer.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Emil N2221
- 1.2 bar

- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
*løpe ned til garasjen* 
Edit: åssen er det meningen at jeg skal få helt olje ned i det hullet du hadde bildet av når toppen med kam fortsatt er montert?
Edit2: Åja, returhullet ja. Da tenker du på hullet som er nederst i høyre hjørne? Se bilde; er det hullet som jeg har markert med en svart firkant?

Edit: Om det er dette hullet du referer til, prøvde jeg i går kveld å blåse luft igjennom her. Da kjente jeg en luftstrøm opp fra hullet hvor registerkjedet befinner seg. Så der er det åpent.
Edit: åssen er det meningen at jeg skal få helt olje ned i det hullet du hadde bildet av når toppen med kam fortsatt er montert?
Edit2: Åja, returhullet ja. Da tenker du på hullet som er nederst i høyre hjørne? Se bilde; er det hullet som jeg har markert med en svart firkant?
Edit: Om det er dette hullet du referer til, prøvde jeg i går kveld å blåse luft igjennom her. Da kjente jeg en luftstrøm opp fra hullet hvor registerkjedet befinner seg. Så der er det åpent.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: (video side 3!)Ventiltikking og mye annet surr B201 Turb
Stemmer.Pakningen sitter da riktig. Da har du et annet problem.
Har du oljetrykk?
Tenner oljetrykkslampen når tenningen blir satt på og slukker når motoren starter?
I og med at du fikk problem etter at toppakningen ble byttet, så er det der og oppover i motoren problemet sansynligvis er.
Er liksom ikke noen annen mulighet enn å skru av toppen igjen, og starte feilsøkingen derfra, hvis du har oljetrykk.
Har du oljetrykk?
Tenner oljetrykkslampen når tenningen blir satt på og slukker når motoren starter?
I og med at du fikk problem etter at toppakningen ble byttet, så er det der og oppover i motoren problemet sansynligvis er.
Er liksom ikke noen annen mulighet enn å skru av toppen igjen, og starte feilsøkingen derfra, hvis du har oljetrykk.
lawicel CanUsb, og Tech2!
