Tennkassetten skrud du til med håndmakt, ville ikke strulet med noe moment derlittle_e skrev:Ok.
Hvilket moment skal tennkassetten og toppdekselet skrus til med?
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Har skrudd mye bil, sågar avanserte biler som Audi V8, men aldri Saab
2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Hva med toppdekselet? 10 nm? 15 nm?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
15 mener jeg å huske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Ah. Takk for god støtte. Da får jeg finne frem verktøyet og skru fra hverandre bilen til moren min i morgen.
Hyggelig at dere er så hjelpsomme mot et ikke-medlem =o)
Hyggelig at dere er så hjelpsomme mot et ikke-medlem =o)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Nå har jeg skrudd, og foretatt en lettere motorvask. Resultatet er at det renner olje på samme sted som før.
Siden moren min ikke har særlig peiling på bil, får jeg nok innhente et par prisoverslag fra merkeverksted i Norge og utlandet før bilen blir reparert.
Positivt er derimot er hvordan det så ut under toppdekselet etter 205 998 km.
http://little-e.com/saab/topp1.JPG
http://little-e.com/saab/topp2.JPG
Siden moren min ikke har særlig peiling på bil, får jeg nok innhente et par prisoverslag fra merkeverksted i Norge og utlandet før bilen blir reparert.
Positivt er derimot er hvordan det så ut under toppdekselet etter 205 998 km.
http://little-e.com/saab/topp1.JPG
http://little-e.com/saab/topp2.JPG
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Moren min fikk skiftet toppakning på bilen sin da verkstedet (Saab-verksted) mente at toppakningen var defekt. Dette ble gjort for flere mnd siden, og bilen lekker like forbannet. Regningen er selvfølgelig ikke betalt.
Etter en kjøretur hvor oljen blir skikkelig varm kommer det en større og en mindre oljedråpe på høyre side under motoren.
Alle tetninger i forbindelse med oljepumpe, registerkjedestrammer etc er skiftet. Det har også blitt byttet registerkjedestrammer.
Hva annet kan lekke? Pakningen til registerdekselet?
Etter en kjøretur hvor oljen blir skikkelig varm kommer det en større og en mindre oljedråpe på høyre side under motoren.
Alle tetninger i forbindelse med oljepumpe, registerkjedestrammer etc er skiftet. Det har også blitt byttet registerkjedestrammer.
Hva annet kan lekke? Pakningen til registerdekselet?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Du kan ha tett veivhus vent. Dette kan skape trykk i motor hus og presse olje ut tetninger ol.
Olje trykk bryter kan også lekke. Spyl reint og lokaliser lekasjen..
/ Pål
Olje trykk bryter kan også lekke. Spyl reint og lokaliser lekasjen..
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
o-ringene til slangene til oljekjøler kan også lekke litt hvis de ikke sitter riktig..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
På 9-5^en jeg hadde ble registret byttet. Året etter hadde jeg bilen inne til turbosjekk for å se om den var i orden. Da sa verksmesteren at jeg hadde en større oljelekkasje fra dekslet til registret. Jeg var og klar over at det kom olje fra høyresiden av motoren, men klarte ikke å lokalisere det selv.little_e skrev:Moren min fikk skiftet toppakning på bilen sin da verkstedet (Saab-verksted) mente at toppakningen var defekt. Dette ble gjort for flere mnd siden, og bilen lekker like forbannet. Regningen er selvfølgelig ikke betalt.
Etter en kjøretur hvor oljen blir skikkelig varm kommer det en større og en mindre oljedråpe på høyre side under motoren.
Alle tetninger i forbindelse med oljepumpe, registerkjedestrammer etc er skiftet. Det har også blitt byttet registerkjedestrammer.
Hva annet kan lekke? Pakningen til registerdekselet?
Men for å få bytta pakningen til dekslet måtte toppen av og ergo toppakningen og byttes.
Det var bare å bla opp av feriepengene da...
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Toppen må ikke av for å demontere og montere registerdekselet, iallfall ikke om mekanikeren vet hva han eller hun gjør. Dekselet kan fint tas av og på med både topp og bunnpanne på plass, legger man dekselet i fryseren så krymper det nok til at det er "god" klaring, har gjort dette flere ganger. Å gjøre det med motor i bil derimot, er TRANGT.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
+1Ingvar N629 skrev:Toppen må ikke av for å demontere og montere registerdekselet, iallfall ikke om mekanikeren vet hva han eller hun gjør. Dekselet kan fint tas av og på med både topp og bunnpanne på plass, legger man dekselet i fryseren så krymper det nok til at det er "god" klaring, har gjort dette flere ganger. Å gjøre det med motor i bil derimot, er TRANGT.
Gjorde dette i sommer ved bytte av lager. Hadde da av bunnpanna, men toppen stod påmontert.
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Re: 2002 Saab 9-5 2,0t oljelekkasje
Så med andre ord hadde jeg sluppet å betale 15k for jobben hvis mekanikeren hadde kunnet jobben sin? 
Mazda 6
VW Polo
VW Polo