Problemer med Saab 900 turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dalle
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 13 okt 2011, 10:58
Medlemsnummer: N2284
Navn: Daniel Kampesveen
Bil: Saab 900 Turbo Coupe
Sted: Filefjell / Valdres

Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Dalle » 22 okt 2011, 11:41

Hei!

Igår var jeg i Arendal og henta meg en Saab 900 Turbo coupe. Halveis på tur hjem (hadde kjørt ca 25 mil) begynte den å fjuske ved høyt turbotrykk, virka som den bare sperra. Jeg tenkte så at det var vell bare pluggene igjen siden de akkurat er bytta, men det er ikke BCPR7ES som sitter i den nå, det er BCPR6ES og når jeg tok de ut i dag så jeg at de var helt hvite. Noen som har en formening om hva som har skjedd ? Er det bare feil plugger som gjør det eller går den for magert ?

Mvh Daniel
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2011, 12:00

Siden det er resistorplugger så regner jeg med at dette er en 900 fra mellom 94 og 98. Den motoren skal ha 7ere.

Pluggene skal normalt sett være lys, lys grålig eller ørlite brunlig. Er de kritt hvite så tyder det på mager blanding. Normalt sett så kommer dette av sliten bensinpumpe, bytt da også bensinfilter.

Er bilen original?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dalle
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 13 okt 2011, 10:58
Medlemsnummer: N2284
Navn: Daniel Kampesveen
Bil: Saab 900 Turbo Coupe
Sted: Filefjell / Valdres

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Dalle » 22 okt 2011, 12:13

95 modell. Speedparts har chippa den. Er steg 2 chip.

Kjørte også ganske hardt på tur hjem, så har vell blitt ganske varmt,veit ikke om det har så mye å si da.
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av EdHunter N815 » 22 okt 2011, 13:30

Med steg 2 trim, hard kjøring, og plugger med 6 i varmeverdi kan jeg nesten si helt sikkert at pluggene har tatt skade av det... Sett i riktige plugger du, før du begynner å feilsøke noe mer. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Dalle
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 13 okt 2011, 10:58
Medlemsnummer: N2284
Navn: Daniel Kampesveen
Bil: Saab 900 Turbo Coupe
Sted: Filefjell / Valdres

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Dalle » 22 okt 2011, 13:33

Skjønte nesten det kom til å skje noe ja, da jeg hadde lest inne her at det skal være 7`er plugg på de her bilene. Og man er jo litt hard på gassen når det drar så godt :)

Håper det ordner seg med 7`er plugg :D

Burde jeg la bilen stå til jeg får nye plugger ?
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2011, 13:43

Du kan fint kjøre med 6ere så lenge du kjører forsiktig. Sjekk også at den får nok bensin.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dalle
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 13 okt 2011, 10:58
Medlemsnummer: N2284
Navn: Daniel Kampesveen
Bil: Saab 900 Turbo Coupe
Sted: Filefjell / Valdres

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Dalle » 22 okt 2011, 13:45

Selv om 6`er pluggen nå er kvite ? Noen enkel måte så man kan sjekke at den får godt med bensin ? Den går veldig fint før man drar på. Er ingen stor mekaniker :P
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2011, 13:52

Få den målt med bredbåndslambda eller få målt leveringsmengden fra pumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dalle
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 13 okt 2011, 10:58
Medlemsnummer: N2284
Navn: Daniel Kampesveen
Bil: Saab 900 Turbo Coupe
Sted: Filefjell / Valdres

Re: Problemer med Saab 900 turbo

Legg inn av Dalle » 22 okt 2011, 19:07

Tok ut pluggene og børsta de med stålbørste til det kvite var borte. Kjørte en liten runde rolig, vart ikke hvit igjen iallefall :) Får mest sannsynelig nye riktige plugger mandag, så lar vell bilen stå til da.
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994

Svar