Problemer med Saab 900 turbo
Moderator: Moderatorer
- Dalle
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 46
- Registrert: 13 okt 2011, 10:58
- Medlemsnummer: N2284
- Navn: Daniel Kampesveen
- Bil: Saab 900 Turbo Coupe
- Sted: Filefjell / Valdres
Problemer med Saab 900 turbo
Hei!
Igår var jeg i Arendal og henta meg en Saab 900 Turbo coupe. Halveis på tur hjem (hadde kjørt ca 25 mil) begynte den å fjuske ved høyt turbotrykk, virka som den bare sperra. Jeg tenkte så at det var vell bare pluggene igjen siden de akkurat er bytta, men det er ikke BCPR7ES som sitter i den nå, det er BCPR6ES og når jeg tok de ut i dag så jeg at de var helt hvite. Noen som har en formening om hva som har skjedd ? Er det bare feil plugger som gjør det eller går den for magert ?
Mvh Daniel
Igår var jeg i Arendal og henta meg en Saab 900 Turbo coupe. Halveis på tur hjem (hadde kjørt ca 25 mil) begynte den å fjuske ved høyt turbotrykk, virka som den bare sperra. Jeg tenkte så at det var vell bare pluggene igjen siden de akkurat er bytta, men det er ikke BCPR7ES som sitter i den nå, det er BCPR6ES og når jeg tok de ut i dag så jeg at de var helt hvite. Noen som har en formening om hva som har skjedd ? Er det bare feil plugger som gjør det eller går den for magert ?
Mvh Daniel
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994
Saab 900t coupe 1994
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med Saab 900 turbo
Siden det er resistorplugger så regner jeg med at dette er en 900 fra mellom 94 og 98. Den motoren skal ha 7ere.
Pluggene skal normalt sett være lys, lys grålig eller ørlite brunlig. Er de kritt hvite så tyder det på mager blanding. Normalt sett så kommer dette av sliten bensinpumpe, bytt da også bensinfilter.
Er bilen original?
Pluggene skal normalt sett være lys, lys grålig eller ørlite brunlig. Er de kritt hvite så tyder det på mager blanding. Normalt sett så kommer dette av sliten bensinpumpe, bytt da også bensinfilter.
Er bilen original?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dalle
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 46
- Registrert: 13 okt 2011, 10:58
- Medlemsnummer: N2284
- Navn: Daniel Kampesveen
- Bil: Saab 900 Turbo Coupe
- Sted: Filefjell / Valdres
Re: Problemer med Saab 900 turbo
95 modell. Speedparts har chippa den. Er steg 2 chip.
Kjørte også ganske hardt på tur hjem, så har vell blitt ganske varmt,veit ikke om det har så mye å si da.
Kjørte også ganske hardt på tur hjem, så har vell blitt ganske varmt,veit ikke om det har så mye å si da.
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994
Saab 900t coupe 1994
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Problemer med Saab 900 turbo
Med steg 2 trim, hard kjøring, og plugger med 6 i varmeverdi kan jeg nesten si helt sikkert at pluggene har tatt skade av det... Sett i riktige plugger du, før du begynner å feilsøke noe mer. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Dalle
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 46
- Registrert: 13 okt 2011, 10:58
- Medlemsnummer: N2284
- Navn: Daniel Kampesveen
- Bil: Saab 900 Turbo Coupe
- Sted: Filefjell / Valdres
Re: Problemer med Saab 900 turbo
Skjønte nesten det kom til å skje noe ja, da jeg hadde lest inne her at det skal være 7`er plugg på de her bilene. Og man er jo litt hard på gassen når det drar så godt
Håper det ordner seg med 7`er plugg
Burde jeg la bilen stå til jeg får nye plugger ?

Håper det ordner seg med 7`er plugg

Burde jeg la bilen stå til jeg får nye plugger ?
Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994
Saab 900t coupe 1994
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med Saab 900 turbo
Du kan fint kjøre med 6ere så lenge du kjører forsiktig. Sjekk også at den får nok bensin.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dalle
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 46
- Registrert: 13 okt 2011, 10:58
- Medlemsnummer: N2284
- Navn: Daniel Kampesveen
- Bil: Saab 900 Turbo Coupe
- Sted: Filefjell / Valdres
Re: Problemer med Saab 900 turbo
Selv om 6`er pluggen nå er kvite ? Noen enkel måte så man kan sjekke at den får godt med bensin ? Den går veldig fint før man drar på. Er ingen stor mekaniker 

Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994
Saab 900t coupe 1994
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med Saab 900 turbo
Få den målt med bredbåndslambda eller få målt leveringsmengden fra pumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dalle
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 46
- Registrert: 13 okt 2011, 10:58
- Medlemsnummer: N2284
- Navn: Daniel Kampesveen
- Bil: Saab 900 Turbo Coupe
- Sted: Filefjell / Valdres
Re: Problemer med Saab 900 turbo
Tok ut pluggene og børsta de med stålbørste til det kvite var borte. Kjørte en liten runde rolig, vart ikke hvit igjen iallefall
Får mest sannsynelig nye riktige plugger mandag, så lar vell bilen stå til da.

Saab 900t coupe 1995 Steg 2
Saab 900t coupe 1994
Saab 900t coupe 1994