Kobling av ekstralys (1000-metere)
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2263
- Bil: 1998 Saab 900S 2,0i
Kobling av ekstralys (1000-metere)
Dette er sikkert et tilbakevendende tema.
Jeg har: 2 stk. Hella Rallye 3000.
Jeg mangler: Ledningsnett.
Jeg skal: Montere dem.
Kan jeg kjøpe ledningsnettet til Biltema, eller bør jeg gå for noe bedre? Speedparts selger org ledningsnett til OG9-5, men vet ikke om det passer. Har sendt dem mail, men får ikke svar. Det settet har også en sånn tøff originalbryter. Alltid gøy å få fjernet sånne kjipe luker i dashbordet. Får meg til å lure på hva jeg går glipp av.
Så. Hva skal jeg kjøpe? Vil ha godt lys før jeg kjører over Dovre nattestid på vei hjem til jul.
Jeg har: 2 stk. Hella Rallye 3000.
Jeg mangler: Ledningsnett.
Jeg skal: Montere dem.
Kan jeg kjøpe ledningsnettet til Biltema, eller bør jeg gå for noe bedre? Speedparts selger org ledningsnett til OG9-5, men vet ikke om det passer. Har sendt dem mail, men får ikke svar. Det settet har også en sånn tøff originalbryter. Alltid gøy å få fjernet sånne kjipe luker i dashbordet. Får meg til å lure på hva jeg går glipp av.
Så. Hva skal jeg kjøpe? Vil ha godt lys før jeg kjører over Dovre nattestid på vei hjem til jul.
98' Saab 900S 2,0i
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Kobling av ekstralys (1000-metere)
Du kan bruke det på Biltema ja... Eller du kan kjøpe kun rele på Biltema og lage til sikkelig selv med kabler i riktig lengde. Og kjøpe det på SP er vel bortkastede penger etter min mening...
Jeg tok en org tåkebaklys bryter og satt den under grøftelys bryteren på min NG900 det funket bra det og.
Jeg har lagt ut koblingsskjema for ekstralys her før, du finner det sikkert om du søker

Jeg har lagt ut koblingsskjema for ekstralys her før, du finner det sikkert om du søker
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eg hadde nok ikkje kjøpt det settet til 9-5 nei, det blir nok meir plage enn nytte. Til GM900/9-3 heiter settet 400 100 871. Siktingsboksa er jo plassert på forskjellige plassar, og på GM900 ser eg releet skal plasserast utenom sikringsboksa (på 9-5 er det ledig plass for både sikring og rele i sikringsboksa).
På den bilen eg har no kjøpte eg det settet til 9-5, men er nok det settet eg har plagast mest med å montere. På forrige 9-5-en eg hadde laga eg nettet sjølv, og monterte på plass i den originale sikringsboksa, men det går utmerka godt å kjøpe en holdar for rele/sikring og feste på passande plass.
Det beste er faktisk å lage eit eige ledningsnett. Kjøp svarte plastrør på fks. Clas Ohlsson med passande diameter, kabel og krympestrømer i tillegg til kabelsko, so er du longt på vei med eit ledningsnett som også ser bra ut. Brytaren kan du som Aleks-ander_N948 kjøpe på skroten eller på SAAB, kjøper du originalt bør du også få med kontaktstykket og kabelsko som passar til, kjøper du en brytar på skroten klipper du ledningane slik at du har litt lengde på kablane å kople på.
Om du vil kan eg ta bilde av eit heimeprodusert ledningsnett til deg, so har du en liten ide om korleis det kan sjå ut.
På den bilen eg har no kjøpte eg det settet til 9-5, men er nok det settet eg har plagast mest med å montere. På forrige 9-5-en eg hadde laga eg nettet sjølv, og monterte på plass i den originale sikringsboksa, men det går utmerka godt å kjøpe en holdar for rele/sikring og feste på passande plass.
Det beste er faktisk å lage eit eige ledningsnett. Kjøp svarte plastrør på fks. Clas Ohlsson med passande diameter, kabel og krympestrømer i tillegg til kabelsko, so er du longt på vei med eit ledningsnett som også ser bra ut. Brytaren kan du som Aleks-ander_N948 kjøpe på skroten eller på SAAB, kjøper du originalt bør du også få med kontaktstykket og kabelsko som passar til, kjøper du en brytar på skroten klipper du ledningane slik at du har litt lengde på kablane å kople på.
Om du vil kan eg ta bilde av eit heimeprodusert ledningsnett til deg, so har du en liten ide om korleis det kan sjå ut.
-
- Grunnladetrykk
Tusen takk for svar.
Ser fort ut som om det greieste blir å lage selv. Kjøpe noen lengdemeter med litt grov ledning på Clas og et sett krympestrømper.
Bilder av andres montering og slikt mottas med en stor takk
Ser fort ut som om det greieste blir å lage selv. Kjøpe noen lengdemeter med litt grov ledning på Clas og et sett krympestrømper.
Bilder av andres montering og slikt mottas med en stor takk

98' Saab 900S 2,0i
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Slik ser ledningsnettet eg laga ut til min forrige 9-5:

Har kontaktstykke som eg let ligge i grillen, slik at eg kan demontere lyktene ved behov.
Har brukt 1.5mm2 ledning på alt untatt det som går ifrå rele til kontakta i enden av plastrøret, der er det 4mm2. Ellers er det brukt 0.75mm2 på det som går til styrestraum. Ein ting har eg gjordt feil på dette ledningsnettet, og det er at jordningsledninga til lyktene kjem opp ved releet att. (svart kabel med gul ringkabelsko på) Denne kabelen bør haldast so kort som overhodet mulig for best mulig lys.
Noterbart er at dette er eit opplegg for 3 lykter pluss parklys i ekstralysa, derfor er det mykje ledning etter kontakta på delen som går ut til lyktene. Ledningane til parklys kjem også att oppe ved relesokkelen. Desse tok eg straum til i sikringsboksa.
Ledningsnettet til brytaren (innvendig), der treng du egentlig berre to ledningar, men eg la opp meir pga lys i brytaren og muligheit for diming av styrken, slik som det er originalt.
På ledningane i relesokkelen ser det slik ut:

Tala i parantes finn du att på releet.
Den lilla ledninga (85) går til brytaren, men du må også ta ei ledning i retur ifrå brytaren som skal koplast til fjernlyssignal (56a), eg brukar ta signal i sikringsboksa. Droppar du brytar på ekstralysa kan du la 85 gå direkte til 56a.
Har kontaktstykke som eg let ligge i grillen, slik at eg kan demontere lyktene ved behov.
Har brukt 1.5mm2 ledning på alt untatt det som går ifrå rele til kontakta i enden av plastrøret, der er det 4mm2. Ellers er det brukt 0.75mm2 på det som går til styrestraum. Ein ting har eg gjordt feil på dette ledningsnettet, og det er at jordningsledninga til lyktene kjem opp ved releet att. (svart kabel med gul ringkabelsko på) Denne kabelen bør haldast so kort som overhodet mulig for best mulig lys.
Noterbart er at dette er eit opplegg for 3 lykter pluss parklys i ekstralysa, derfor er det mykje ledning etter kontakta på delen som går ut til lyktene. Ledningane til parklys kjem også att oppe ved relesokkelen. Desse tok eg straum til i sikringsboksa.
Ledningsnettet til brytaren (innvendig), der treng du egentlig berre to ledningar, men eg la opp meir pga lys i brytaren og muligheit for diming av styrken, slik som det er originalt.
På ledningane i relesokkelen ser det slik ut:
Tala i parantes finn du att på releet.
Den lilla ledninga (85) går til brytaren, men du må også ta ei ledning i retur ifrå brytaren som skal koplast til fjernlyssignal (56a), eg brukar ta signal i sikringsboksa. Droppar du brytar på ekstralysa kan du la 85 gå direkte til 56a.
-
- Grunnladetrykk
Hjelle, N6: Tusen takk. Dette var storveis. Da blir det å handle inn relé og noen lengdemeter med ledning imorgen. Jordingspunkt kan jeg finne bak fanger i rammevangen. Nærmeste jeg kommer på.
98' Saab 900S 2,0i
Er det opplegg for dette i sikringsboksen? Slipper jeg å koble/klippe meg innpå bilens orginale ledningsnett? Og slipper jeg å koble bak dashbordet?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Om du meinar for 9-5 Helge, so er det en ledig plass for både sikring og rele i sikringsboksa på 9-5. Uansett må en alltid kople seg inn på bilen sitt originalnett for å ta ut styrestraum til fjernlys (56a). Men ellers er dette eit tileggsnett, straumen til ekstralyset har eg tatt direkte ifrå batteri, men monge brukar å gå direkte ifrå generator for minst mulig spenningstap. Uansett er jo det berre ekstra ringkabelsko som en koplar eg inn med både for 12v og for jord, so det er ingen inngrep i ledningsnettet sånn sett.
So same kva løysing du vel (original vs heimelaga) er det egentlig kun fjernlysignalet som du må klippe i originalnettet for å få henta, samt på ei ledning i dashbordet om du vil ha lys og lysdimmingsfunksjon i brytaren.
So same kva løysing du vel (original vs heimelaga) er det egentlig kun fjernlysignalet som du må klippe i originalnettet for å få henta, samt på ei ledning i dashbordet om du vil ha lys og lysdimmingsfunksjon i brytaren.
Det er en 2000 9-5.
Jeg har ikke behov for bryter inni bilen.
Så da trenger jeg bare å koble meg på 56a i motorrommet?
Ledningsnett laget jeg for lenge siden. Har bare ikke fått koblet meg til. Men nå maser kona!
Jeg har ikke behov for bryter inni bilen.
Så da trenger jeg bare å koble meg på 56a i motorrommet?
Ledningsnett laget jeg for lenge siden. Har bare ikke fått koblet meg til. Men nå maser kona!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Ja. Ledninga ifrå 85 på releet lar du gå til 56a i sikringsboksa. Huskar ikkje i farta kva nummer sikringa har, men ledninga var kvit om eg ikkje huskar feilt feil. Et tips er å skaffe uisolerte kabelsko om du skal plassere rele og sikring på originalplassering.
Etter å ha lest denne tråden blir det sikring og rele i sikringsboksen.
Takker for hjelp.
Takker for hjelp.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Da har jeg fått koblet lys og alt virker. Ledningen var ikke hvit, men hvit og svart.
Men det er parklys i disse lampene også.
Noen tips om hvor jeg kan koble meg innpå?
Men det er parklys i disse lampene også.
Noen tips om hvor jeg kan koble meg innpå?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Tips: Parklysene 

Saab 9-3 SS Vector 2005
Jeg tenkte mer på nærlys, og om det finnes et sted i sikringsboksen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Parklysa må du nok til den store blåe kontakta under A-stolpen for å finne kontakta til, ellers får parklysa straumforsyninga si ifrå sikring 3 og 4 i sentralen inne i bilen, men det er jo litt opp til deg korleis du vil parklysa i 1000m skal lyse også, om dei skal lyse ilag med park, eller om det er styrt av hovudlys osv.Helge skrev:Jeg tenkte mer på nærlys, og om det finnes et sted i sikringsboksen.
Ellers finns det en sokalla "krimp" som du kan kople deg på, mellom det 80-polige kontakthuset under A-stolpen og TWICE-boksa, det er vel kanskje det enklaste om du vil ha det ordentlig.