Død etter kvelning av motor

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Død etter kvelning av motor

Legg inn av Paradigm N558 » 26 okt 2011, 19:40

Broderen min ringte nettopp, han bruker pappa sin '97 9000 2.0i CSE.
Han kvalte motoren i innkjørselen i dag, og etter det var bilen helt død sa han.
Ingen lys i dashboard, ingen lyder, ingen ting som starter opp når han vrir om nøkkelen, hva man kan kalle for en 100% død bil.
Startsperre er forøvrig deaktivert på bilen.

Men etter den fikk summet seg i et par minutter så fungerte alt som tiltenkt.
Er det noen som vet hvorfor det skjedde, og om det er en overhengende fare for at det kan skje igjen?
Mistanken går jo mot tenningslås, men jeg vet ikke.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Død etter kvelning av motor

Legg inn av Helge » 26 okt 2011, 20:08

Off-topic. Men, hvordan har du deaktivert startsperre?
Jeg har en -97 9000 som jeg ikke får startet pga startsperre.
Saab påstår at det ikke er mulig, så de kan ikke hjelpe.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Død etter kvelning av motor

Legg inn av henrik » 27 okt 2011, 23:07

Har nu meire tru på at det e Svein som har bløffa dæ litt... :-P huske på kem du har med å gjøre.
Kan jo hende han tok spenntak i fotbrønn og trumfet den i revers når han egentlig sku ha den i andre på tur inn innkjørseln..

hehe
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Død etter kvelning av motor

Legg inn av Paradigm N558 » 28 okt 2011, 06:51

Hehe, ja, men, var å så på bilen i gårkveld, det var relativt mørkt ute, men:

Tilkoplingene på batteripolene så solide ut, ikke noe irr eller tegn på at de satt dårlig på plass.
Jordtilkoplingen nede ved girkassen så også hel, ren og pen ut...

Så at det han sa stemte, klokken var resatt og alle kanalene på radioen var borte, så den har nok vært HELT strømløs ei stund ja.
Men den fungerer helt fint nå... rart det der.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Død etter kvelning av motor

Legg inn av Terra N837 » 28 okt 2011, 17:57

Min første bil, en Toyota skjedde dette med. Eneste var at jeg hadde en cd spiller koblet rett til batteriet, denn hadde strøm. Men etter en liten titt under pansret viste det seg at strømkabelen fra dynamoen som går til batteriet via en koblingsboks var oppsmuldret. Byttet den, da var alt i orden igjen.
Kanskje noe å sjekke?
Mazda 6
VW Polo

Svar