Hei
Opplevde i dag at min 9-5 stoppet under kjøring. Check Engine lampe begynnte å lyse. Når jeg forsøkte å vri om tenninga igjen, mens "sjekken" før start pågår hørte jeg en klikkelyd fra motorrommet. Bilen starter igjen, men kveles dersom jeg ikke gir gass. Gir jeg gass, fungerer den helt som normalt med unntak av lysende motorlampe.
Bilen er en 98 modell 9-5 2.0 turbo uten trim. Den har gått 230000km.
Søkte litt på nettet og kom frem til at det hørtes ut som skjeldhus som måtte renses/byttes? Finnes det en "guide" for dette eller er det andre ting som kan være problemet?
98 9-5 stopper på tomgang
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: 98 9-5 stopper på tomgang
Youtube er vel det enkleste,http://www.youtube.com/results?search_q ... +saab&aq=f
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Sjekk vakumslanger.
Min ville heller ikke gå på tomgang. Og jeg fikk motorlampe. Lekkasje i slange.
Men spjeldhus er også et bra tips.
Vakumslanger er billigere enn spjeldhus. Så begynn med slangene.
Min ville heller ikke gå på tomgang. Og jeg fikk motorlampe. Lekkasje i slange.
Men spjeldhus er også et bra tips.
Vakumslanger er billigere enn spjeldhus. Så begynn med slangene.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Når det klikker i solenoiden så er det jo ingen tvil om at det er spjeldhuset. Husk at du må slette feilkodene ved å gjøre bilen strømløs før du starter opp igjen, ellers vil feilkoden bli liggende og spjeldhuset vil gå tilbake til limp home før motoren har startet.
Selv om det er spjeldhuset som ser ut til å være synderen her, så er det et godt tips å sjekke/bytte vakuumslangene, disse er garantert morkne og modne for utskifting på en 98-modell hvis de ikke har vært byttet før. Bør gjøre sitt for kjørbarhet og motorgange, det skal ikke rare lekkasjen til før det gir feilmåling av luftmasse.
Selv om det er spjeldhuset som ser ut til å være synderen her, så er det et godt tips å sjekke/bytte vakuumslangene, disse er garantert morkne og modne for utskifting på en 98-modell hvis de ikke har vært byttet før. Bør gjøre sitt for kjørbarhet og motorgange, det skal ikke rare lekkasjen til før det gir feilmåling av luftmasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk for alle svar!! Skal resette limp home i morgen. Ja skal få bytta vakumslanger. Må spjeldhuset også byttes, eller skal jeg resette limp home og se hvordan det går?Ingvar N629 skrev:Når det klikker i solenoiden så er det jo ingen tvil om at det er spjeldhuset. Husk at du må slette feilkodene ved å gjøre bilen strømløs før du starter opp igjen, ellers vil feilkoden bli liggende og spjeldhuset vil gå tilbake til limp home før motoren har startet.
Er det skadelig for motor å kjøre i limp home?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Resett spjeldhus, slett feilkoden og se hvordan det går.
Det er ikke skadelig å kjøre i limp-home, det som skjer er at det er gasswiren isteden for spjeldmotoren som driver spjeldet.
Det er ikke skadelig å kjøre i limp-home, det som skjer er at det er gasswiren isteden for spjeldmotoren som driver spjeldet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!