AC kompressor problem??
Moderator: Moderatorer
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
AC kompressor problem??
Har nylig byttet koblingen på AC kompressoren da den begynte å lage stygge ulyder.
Har hatt en liten følelse av at alt ikke var som det skulle etter at jeg byttet koblingen.
Så litt på det idag og det ser ikke ut som AC kompressoren kobler ut når jeg skrur klimaanlegget over på eco.
Hva kan være galt?
Har hatt en liten følelse av at alt ikke var som det skulle etter at jeg byttet koblingen.
Så litt på det idag og det ser ikke ut som AC kompressoren kobler ut når jeg skrur klimaanlegget over på eco.
Hva kan være galt?
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Det gjelder en 1999mod 9-3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: AC kompressor problem??
Clutchen må shimses. Det sitter orginalt en eller 2 shims på akselen mellom, slik at avstanden mellom platene blir ca 0,6mm.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Hva mener du med shimses?Ronny_N169 skrev:Clutchen må shimses. Det sitter orginalt en eller 2 shims på akselen mellom, slik at avstanden mellom platene blir ca 0,6mm.

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: AC kompressor problem??
Shims er tynne skiveformede avstandsstykker som brukes nettopp for å få rett avstand mellom to tingTiller skrev:Hva mener du med shimses?Ronny_N169 skrev:Clutchen må shimses. Det sitter orginalt en eller 2 shims på akselen mellom, slik at avstanden mellom platene blir ca 0,6mm.

- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Ok. Så dere mener at det er det jeg trenger får å få fikksa problemet mitt? Burde sånt følge med når en kjøper ny kobling eller er det noe som må justeres? Er litt newbie på AC kompressor...Eirik N396 skrev:Shims er tynne skiveformede avstandsstykker som brukes nettopp for å få rett avstand mellom to tingTiller skrev:Hva mener du med shimses?Ronny_N169 skrev:Clutchen må shimses. Det sitter orginalt en eller 2 shims på akselen mellom, slik at avstanden mellom platene blir ca 0,6mm.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: AC kompressor problem??
Mest sansynlig stod det shims på tidligare, so du kan bruke oppatt dei.
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Har kasta den gammle delen...Hjelle, N6 skrev:Mest sansynlig stod det shims på tidligare, so du kan bruke oppatt dei.
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Noen som kan forklare og kanskje poste bilde av en shims? Er som sakt newbie på AC kompressor...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: AC kompressor problem??
Shims er enkelt og greit tynne stoppskiver som brukes på akslingen for å justere slik at man får rett klaring. Shims fås i ulike tykkelser slik at man kan kan justere klaring ved hjelp av forskjellige shims.
Kan se slik ut:

Kan se slik ut:
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Ok. De selger shims løse hos forhandleren? Eller er det andre steder det går an å få tak i det på også?
Og hvor stort mellomrom skal det være?
Og hvor stort mellomrom skal det være?
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Hadde bilen på værksted idag og det mellomrommet ble justert.
Men nå ser jeg på kompressoren at den ikke kobbler på når jeg skrur på AC....
Men kan det ha noe med at det er kaldt ute?
Men nå ser jeg på kompressoren at den ikke kobbler på når jeg skrur på AC....
Men kan det ha noe med at det er kaldt ute?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: AC kompressor problem??
Kompressoren kobler ut og inn ved behov. men for å sjekke at den kobler inn, kan du skru tempraturen helt ned til minimum, da skal den slå inn.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: AC kompressor problem??
Den slår ikke inn selv om jeg tar helt ned på minimum...Ronny_N169 skrev:Kompressoren kobler ut og inn ved behov. men for å sjekke at den kobler inn, kan du skru tempraturen helt ned til minimum, da skal den slå inn.
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: AC kompressor problem??
Har du sjekka trykket i anlegget, at du har nok gass på anlegget? Vil ikke slå inn om det er for lavt.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM