Topplocksbultar - EXD Custom

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Topplocksbultar - EXD Custom

Legg inn av Talker » 22 nov 2011, 16:11

Har et lite spørsmål angående toppboltene til exd.se som jeg stiller dere for raskere respons :p

Han skriver følgende i monteringsanvisningen:

"Dina nya pinnbultar skruvas ner med
en 4mm insexnyckel, endast för hand, utan överdriven kraft ”hand tight”. Släpp
sedan ned brickan över pinnbulten och olja insidan och undersidan av muttern."

"För jämnare klämkraft, drag först åt till 50Nm runt om. Dra sedan bult nr 1 till 110Nm och släpp.
Upprepa 4 gånger innan du drar slutgiltiga 130Nm, detta gör att friktionen minskar och blir jämnare
mellan bultarna. Gör sedan likadant för bult 2, 3, 4 o.s.v."

Sånn det står forklart virker det som man skal gjenta 4 ganger på 110Nm og avslutte på 130Nm på samme bolt, for så gå til bol nr 2 osv.. Men man skal vel heller gjenta 4 ganger på ALLE boltene i riktig ihht riktig rekkefølge og SÅ gå videre til neste steg??

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Topplocksbultar - EXD Custom

Legg inn av Ingvar N629 » 22 nov 2011, 17:56

Gjør som det står i anvisningen du, det fungerer fint. Spiller ingen rolle om man gjør som du skriver, men det tar litt lengre tid.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Topplocksbultar - EXD Custom

Legg inn av Talker » 22 nov 2011, 21:18

Jeg skjønte bare ikke hvorfor man skulle stå å jukke på samme bolt slik :p At det tar lengre tid gjør meg ikke noe.. :)

Svar