9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutlufting

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Arne N79 » 08 aug 2011, 15:12

Prøv å kjør uten tank lokk

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 08 aug 2011, 15:50

DÆVEN! Starter bilen nå å lot den gå på tomgang. Den stoppet igjen på 67-68 grader.. Så skrudde jeg av tanklokket og prøvde og starte. Da funket det jaggu meg! Da er det tankutluftinga som er problemet da? Forekommer det missfire av det? Er det slik at det er de blå enveisventilen som må byttes da?

Hjertelig for svar! :)

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av wanvik » 08 aug 2011, 16:20

Ut ifra det du har skrevet, tror jeg det kan være litt tidlig å konkludere med at det er luftinga som er problemet så fort.
At tett utlufting kan gi problemer er det overhode ingen tvil om, da du til slutt vil få for lite bensin! Pumpa klarer ikke å levere nok dersom den må slite for å få tak i bensin.

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 08 aug 2011, 17:16

Er jo litt spesielt at bilen plutselig vil starte og gå på tomgang igjen når jeg tar av tanklokket da? Men hvis det er utluftinga, hvilke tiltak må gjøres for å utbedre dette?

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av wanvik » 08 aug 2011, 17:34

Det finnes sikkert mange her som er mye bedre kvalifisert til å svare på det enn meg da jeg ikke kjenner disse bilene så godt enda..
Mitt forslag er å sjekke at slangen (antar det er en slange - går ofte opp mot påfyllingslokket) ikke ligger i klem, evt ta den av og blås den ren med trykkluft.
Om det finnes en enveisventil eller noe slikt der, kan det også være feilkilder.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Ingvar N629 » 08 aug 2011, 18:08

Det sitter ventiler i tanken med forskjellige funksjoner, en av dem har vel satt seg fast... Når du fyller helt full tank, hender det at du får en liten sprut idet fyllepistolen slår ut?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 08 aug 2011, 19:17

Ja, det er tilfelle. Når pistolen slår ut, slår bensinen opp slik at jeg ser bensinen. Må man ut med tanken for å ordne disse ventilene? eller hvordan er fremgangsmåten? Men legger merke til at missfire teller feil når jeg gir gass når bilen står på tomgang, selvom med bensinlokket av.. Har ikke fått prøvd å kjøre bilen uten tanklokket på, skal prøve dette entur i morgen å se da.

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Daniel2.3t » 09 aug 2011, 18:25

Nå har jeg vært ute å prøvekjørt bilen litt.. Det virker som problemet er bensinutluftinga. så fort jeg skrur av bensinlokket fungerer bilen som den skal. Bensinpumpen hørtes ut som den sleit veldig når fuskingen starter med bensinlokket igjen, men dette ga seg også når jeg skrudde av lokket.. Så da er jeg rimlig sikker på at jeg har funnet ut hva problemet er, men vet ikke helt hva det kommer av.. Problemet ble jo voldsomt forverret når bensinarmaturet ble byttet også.. Hva gjør at utluftinga er "tett"? Er det mange steder feilen kan være, eller er det en lett fiks?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Ronny_N169 » 09 aug 2011, 20:01

Du kan jo sjekke magnetventilen som slipper bensindampen tilbake til innsuget i motoren. Sitter på luftmengdemåleren. Enkel sjekk er jo rett og slett å plukke av slangen som går inn på ventilen fra tanken. Men er vel ikke noen vanlig feil da.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Arne N79 » 09 aug 2011, 20:06

Finner du ikke ut av noe, så borr ett hull i lokket, eller kanskje et annet lokk gjør susen. Mulig lokk fra andre bilmerker passer ?

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf

Legg inn av Daniel2.3t » 09 aug 2011, 20:29

Ja, er jo vært et forsøk iallefall :) Men kan det være ventilen på selve tanken som er gåen?
Har jo gjerne lyst til å få det fikset, slik at alt er som det skal.. Hadde det vært en bil til 10 000,- så hadde det ikke vært noe problem :p

Men det er fremdeles missfire på bilen da.. hjem fra jobben idag som er 4 km kom missfire opp i 100.. Er det normalt at det er så mye? hva betyr det når amul er på minus 100 til minus 200. Er det mye eller er det akseptabelt?

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf

Legg inn av Daniel2.3t » 11 aug 2011, 16:26

YESS! Takk Ronny! Da er jeg rimlig sikker på at feilkilden er magnetventilen som sitter på lmm! Bilen gikk iallefall uten problemer når jeg koblet av slangen.. Så da håper jeg problemet løser seg med en ny magnetventil :)

Takk for all hjelp :)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Gunnar N326 » 21 aug 2011, 13:25

Ingvar N629 skrev:Det sitter ventiler i tanken med forskjellige funksjoner, en av dem har vel satt seg fast... Når du fyller helt full tank, hender det at du får en liten sprut idet fyllepistolen slår ut?
Hva kan dette være en indikasjon på, Ingvar?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 i sid

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2011, 15:29

Gunnar N326 skrev:
Ingvar N629 skrev:Det sitter ventiler i tanken med forskjellige funksjoner, en av dem har vel satt seg fast... Når du fyller helt full tank, hender det at du får en liten sprut idet fyllepistolen slår ut?
Hva kan dette være en indikasjon på, Ingvar?
Da er det noe som er tett, det er ventil i selve tanken som har til oppgave å ventilere ut luft som fortrenges ved tanking. Står en del om dette i WIS.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: 9-5 motor problemer! Feilkode 4864 missfire

Legg inn av Karl N1641 » 22 nov 2011, 22:04

Hei

Motoren på min har nølt litt innimellom i det siste. Etter at den daua fredag, får eg opp 1 stk feil; fcod=4864 (grunnen til at eg låner tråden her).

Får også opp bl.a. flg verdier i SID:

Bilde
Bilde

Etter dette fekk eg så start 2 ganger med kald motor, før den nådde ~65 grader etter 6-7 minutter, og daua igjen. Å åpne tanklokket hjalp ikkje, ei heller å koble av slangen frå magnetventilen.
Etter siste forsøket slår ikkje bensinpumpa inn lenger. Sikring og relé til pumpa er ok.

Veivakselsensor er nettopp bytta. Bensinpumpeelementet bytta eg i vår (kjører ikkje på E85). Tennkassett TK3.7. Pluggar er sjølvsagt NGK (BCPR7ES-11) og ser ok ut i mine auger (tatt bilder frå to ulike sider for å vise totalbildet. Fra venstre; syl nr 1,2,3,4)

Bilde
Bilde

Mulig eg har gjort noko feil ifm bensinpumpeskiftet, men kan igrunnen ikkje tenke meg kva det skal vere. Har bestilt ny bensinpumpe, samt nytt bensinfilter m.m. Har ingen mulighet til å feilsøke etter falsk luft (hvis det skulle vere det) så lenge bilen står. Så snart eg får start sjekker eg dette (fint å sjekke uansett, iom at falskluft er no good for motoren).

Har prøvd å finne ut av tipsene vedr tankutluftningen i sjølve tanken vha WIS, er det check valve det refereres til her?

Mvh. Karl
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Svar