9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutlufting
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Er det orginal veivakselgiver du monterte? Har opplevd at flere av kopiene kan gi seg raskt.
Har du prøvd å tvangskjøre pumpa?
Multiplikativ adapsjon på 8.7% er også i meste laget, tommelfingerregelen er at man ikke bør ha et avvik større enn +/- 5%
Har du prøvd å tvangskjøre pumpa?
Multiplikativ adapsjon på 8.7% er også i meste laget, tommelfingerregelen er at man ikke bør ha et avvik større enn +/- 5%
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Takk for raskt svar, Tor
Original veivakselgiver.
Tvangskjører pumpa ved første anledning, takk for tips, gir tilbakemelding så snart eg har rukke det.
Beit meg spes merke i adapsjonsverdien her ja, meinte det var vel mykje.
Mvh. Karl
Original veivakselgiver.
Tvangskjører pumpa ved første anledning, takk for tips, gir tilbakemelding så snart eg har rukke det.
Beit meg spes merke i adapsjonsverdien her ja, meinte det var vel mykje.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Hei
@Karl
Får du pumpa til å gå om du tvangskjører 12v på den? Du kan evt forsøke å "tappe" på toppen av armaturet ved start av bil.
Målt spenning frem til pumpa?
/ Pål
@Karl
Får du pumpa til å gå om du tvangskjører 12v på den? Du kan evt forsøke å "tappe" på toppen av armaturet ved start av bil.
Målt spenning frem til pumpa?
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Heisann
Har ikkje rukke å tvangskjøre/teste pumpa enno, har fullt program heile dagane for tida. Tar det ved første anledning!
Mvh. Karl
Har ikkje rukke å tvangskjøre/teste pumpa enno, har fullt program heile dagane for tida. Tar det ved første anledning!
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Gamlepumpa er død. Hadde nokre minuttar ledig i dag og bytta pumpe. Takk til Birger som hadde ei ekstra liggande (det hadde eg òg fram til i vår...).
Verdiane er fine og vogna oppfører seg fint
Håpar å finne ut kvifor pumpa rauk etter så kort tid. Forrige gang bytta eg kun sjølve pumpemotoren. No bytta eg likegodt heile armaturet.
Reservepumpe er på veg frå Speedparts. Så får me sjå om det blir meg eller Birger som treng ny pumpe fyrst neste gong.
Mvh. Karl
Verdiane er fine og vogna oppfører seg fint
Håpar å finne ut kvifor pumpa rauk etter så kort tid. Forrige gang bytta eg kun sjølve pumpemotoren. No bytta eg likegodt heile armaturet.
Reservepumpe er på veg frå Speedparts. Så får me sjå om det blir meg eller Birger som treng ny pumpe fyrst neste gong.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Noen(ref. Karl) er bare uheldige
Så lenge pumpa har hatt et filter på seg og alt var/er rett montert så skal den surre noen 1xxxxx km
/ Pål

Så lenge pumpa har hatt et filter på seg og alt var/er rett montert så skal den surre noen 1xxxxx km

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Hvilken bensinpumpe monterte du? Har hørt om flere som har dårlige erfaringer med bensinpumper fra Scantech, men hos meg har den dog fungert knirkefritt i 40 000 km. Skal vel ikke se bort fra at de kan ha varierende kvalitet, og at du har hatt uflaks. Jeg har uansett en Walbro i backup just in case. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Har rast Walbro på få dager også, jeg. Nå har jeg en Deatschwerks pumpe som garanteres i tre år, koster ikke mye og den er også 100% E85-kompatibel. Viktig å montere med medfølgende filter, så kan man heller droppe filteret som originalt sitter i armaturet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Pumpeelementet eg bytta forrige gang er eg usikker på fabrikat på.
Dessuten tar eg det ikkje uten vidare for god fisk at det er pumpa i seg sjølv som var dårleg, mistenker at det meir var eitt symptom som avslørte at noko anna ikkje stemmer.
Beit meg merke i at det vesle filteret i bunnen av armaturet ikkje var på pumpearmaturet som stod i frå før (eg bytta som nevnt kun pumpeelement sist gang, då løfta eg ikkje opp armaturet ein gang (berre tull å ikkje ta det opp såg eg no, er jo berre å tilte armaturet på veg opp). Mistenker at det kan ha tatt knekken på pumpa eg monterte i vår. Det filteret som mangla på gamle armaturet er det vesle flate filteret nederst på bildet her, halvvegs "gøymt" under stanga for nivåmålaren:

Tippar dette er feilen. Låg ikkje restar etter gmlt filter i tanken.
Monterte Scantech armatur no.
Mvh. Karl
Dessuten tar eg det ikkje uten vidare for god fisk at det er pumpa i seg sjølv som var dårleg, mistenker at det meir var eitt symptom som avslørte at noko anna ikkje stemmer.
Beit meg merke i at det vesle filteret i bunnen av armaturet ikkje var på pumpearmaturet som stod i frå før (eg bytta som nevnt kun pumpeelement sist gang, då løfta eg ikkje opp armaturet ein gang (berre tull å ikkje ta det opp såg eg no, er jo berre å tilte armaturet på veg opp). Mistenker at det kan ha tatt knekken på pumpa eg monterte i vår. Det filteret som mangla på gamle armaturet er det vesle flate filteret nederst på bildet her, halvvegs "gøymt" under stanga for nivåmålaren:

Tippar dette er feilen. Låg ikkje restar etter gmlt filter i tanken.
Monterte Scantech armatur no.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Hei.
På de eldre armaturene var det ikke filter på snorkelen der. Uansett, så står jo pumpa i et eget filter-hus som tar seg av det meste av smuss.
Dog kan der være at det har lagt smuss i pumpearmaturet fra sist bytte, evt. tidligere bytte.
Man gjør uansett lurt i å ta opp armaturet og rense/bytte, som du gjorde denne gangen
Får håpe det varer, dog er det heldigvis en "easy fix"
/ Pål
På de eldre armaturene var det ikke filter på snorkelen der. Uansett, så står jo pumpa i et eget filter-hus som tar seg av det meste av smuss.
Dog kan der være at det har lagt smuss i pumpearmaturet fra sist bytte, evt. tidligere bytte.
Man gjør uansett lurt i å ta opp armaturet og rense/bytte, som du gjorde denne gangen

Får håpe det varer, dog er det heldigvis en "easy fix"

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 9-5 motor problemer! Feilkode missfire. Tett bensinutluf
Easy fix indeed, er jo gjort på under 10 min. det der.
Reservepumpa kom i dag, just in case.
Reservepumpa kom i dag, just in case.
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius