Feilkoder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 15 jun 2011, 21:21

De to følerne som sitter i kat. Lambdaene? Ca 10.000 siden service med bytte av plugger. Har BSR1 trim, som har vært på bilen i flere år.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 21 jun 2011, 10:04

Fått lest av kodene. Glemte så klart å få selve koden, men det var det samme som sist. Lamda, eller syremålerne som de kalte det, som ga bare 25%.
De hadde testet den framre med en ny uten at det ble endring. Den bakre hadde de ikke slik at de fikk testet. MEN den brukte kat. med følere som jeg satt i hadde bare gått 80.000 km. Snodig om det er samme feil på begge to.

Er det noen som har en bakre lambdaføler jeg kan låne og teste med? Ny koster ca 2500,- så det kan være greit å få testet den.

(2002 9-5 2.0t)
Sist redigert av Morten S. den 21 jun 2011, 17:51, redigert 1 gang totalt.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkoder

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jun 2011, 10:30

Morten S. skrev:Fått lest av kodene. Glemte så klart å få selve koden, men det var det samme som sist. Lamda, eller syremålerne som de kalte det, som ga bare 25%.
Hva betyr det at den bare gir 25%? Maks adapsjon er 25%, så det kan jo være det som menes, dette er neppe lambdaens feil, be dem lese av multiplikativ fueladapsjon. Tipper feilen ligger et annet sted enn i selve sonden.

Er det samme kode som sist, eller er det en ny kode?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Ronny_N169 » 21 jun 2011, 11:51

Morten S. skrev:Fått lest av kodene. Glemte så klart å få selve koden, men det var det samme som sist. Lamda, eller syremålerne som de kalte det, som ga bare 25%.
De hadde testet den framre med en ny uten at det ble endring. Den bakre hadde de ikke slik at de fikk testet. MEN den brukte kat. med følere som jeg satt i hadde bare gått 80.000 km. Snodig om det er samme feil på begge to.
Ser at det ikke er NGK plugger i. Jeg har kjøpt NGK i dag, og skal få skiftet de.

Er det noen som har en bakre lambdaføler jeg kan låne og teste med? Ny koster ca 2500,- så det kan være greit å få testet den.

(2002 9-5 2.0t)
det er vel bare den fremre sonden som brukes til adapsjon, så feilen ligger nok der. det er ikke uvanlig med jordingsfeil i ledningsnettet til sonden, oppe i koblingsstykket til ECU.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 22 jun 2011, 07:54

Må få sjekket dette skikkelig. Måtte koble av batteriet i går, og da resatte kodene seg.

På vei til jobben i dag "stanget" den ved pådrag med belastning. Eks. i oppoverbakke. Da blinker CE lampen - for så å slukke igjen.
"Alt" fra totakt til turbo

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Ronny_N169 » 22 jun 2011, 08:50

Morten S. skrev:Må få sjekket dette skikkelig. Måtte koble av batteriet i går, og da resatte kodene seg.

På vei til jobben i dag "stanget" den ved pådrag med belastning. Eks. i oppoverbakke. Da blinker CE lampen - for så å slukke igjen.
Hvordan ser bensinforbruket ut da?. Med +25% adapsjon hele tiden, går forbruket rett i taket.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 22 jun 2011, 10:32

Forbruket ligger på rundt 1,2 i snitt. Mest landveiskjørng. Hadde nylig en langtur til sør-sverige og da var den på 0,85.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 24 jun 2011, 05:31

Ronny_N169 skrev:
Morten S. skrev:...

Hvordan ser bensinforbruket ut da?. Med +25% adapsjon hele tiden, går forbruket rett i taket.
Jeg har ikke kommet meg så mye lengre enn forgasser og stift-tenning når det gjelder motorstyring m.m. :mrgreen: :wink:

Hva er adapsjon og hva påvirker denne?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkoder

Legg inn av Ingvar N629 » 24 jun 2011, 09:26

Adapsjon er en korreksjon i forhold til mappede verdier i styresystemet. Det finnes adapsjoner for flere ting, her er det fueladapsjon vi snakker om. Dersom motorstyringen registrerer avvik i i CO2/O2-forholdet som måles av lambdasensoren (den fremre, som Ronny skriver, verdiene brukes under en viss last, altså i lastområdet der det ikke er behov for anriking av blandingen og dermed lambda=1) i forhold til det som er beregnet av målt luftmengde fra LMM (brukes ved steady state, stabil motorbelastning) og beregnet injisert fuelmengde, så beregnes en multiplikasjonsfaktor for injisert fuelmengde for at måleverdiene skal stemme overens. Dette vil korrigere for eksempelvis lavt bensintrykk eller en LMM hvis måleverdier har driftet utenfor korrekte verdier. Denne multiplikative faktoren er det som kalles multiplikativ adapsjon, og denne har en maks verdi på +/- 25 %. Nås denne verdien så settes en feilkode.

Luftlekkasjer i luftens vei fra LMM og inn i motoren vil påvirke målingene, derfor vil luftlekkasjer gi utslag på adapsjon og også kunne forårsake feilkode dersom de er store nok. Det samme vil en eksoslekkasje oppstrøms (før) lambdasonden, fordi sonden vil måle for høy konsentrasjon av O2 pga at eksosen tynnes ut med luft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 06 okt 2011, 05:57

Da har jeg endelig fått rotet meg til å se mer på dette.
Tok turen over fjorden i går, til Tommy D.

Etter diverse feilsøking, deriblandt testing av annen LMM ble nok en LMM (begge brukte da han ikke hadde nytt liggende) så viste det seg at LMM var feilkilden. Så bruk aldri en brukt LMM!
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 01 des 2011, 21:26

Monterte ny LMM forrige torsdag, Bilen gått fint en uke, bl.a. med en langtur. Bensinforbruk falt med ca 0,4l/mil i snitt. Nå 0.85 på blandet kjøring.
MEN i dag, etter å ha stått på tomgang så kom CE lampa opp igjen!! :evil:
Skal få lest av koden(e) i morgen.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Feilkoder

Legg inn av Morten S. » 10 des 2011, 15:04

Fått rotet meg til å lese av feilkodene.
Er stadig P1181 som kommer tilbake.

Noen som har noen gode råd for hvor man kan lete videre etter feilkilden(e) ?
Som sagt er testet for lekkasjer, nytt spjeldhus, ny LMM.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkoder

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2011, 23:14

Hvordan har du testet for lekkasjer da? Er vanligvis det som er feilen, og man må vanligvis trykksette innsugssystemet for å finne dem. Når du har denne feilkoden, er da bensinadapsjonen positiv eller negativ? Hvordan er de andre adapsjonene, utluftingsadapsjon (kullfilter) og ladetrykksadapsjon? Har du testet bensintrykket? Kan være pumpa eller filteret som må byttes. Har du noen eksoslekkasje fra manifoldpakningen, eller pakningen mellom grenrøret og turboen? Isåfall kan lambdasensoren lese falsk overskuddsluft pga at det dras inn luft mellom eksospulsene, men det skal gjerne være lekkasje av en viss størrelse.

Feilsøkingstips:

Les av nevnte adapsjonsverdier
Les av begjært og faktisk luftmasse under kjøring, skal samsvare
Les av lambdakorreksjon under kjøring, skal pendle om omtrent samme verdi hele tiden (i lambdaregulert område).
Mål bensintrykk
Trykksett innsugssystemet for å lete etter lekkasjer (falskluft)
Sjekk for eksoslekkasje rundt grenrør, en papirbit kan være et godt hjelpemiddel (blafrer hvis den holdes inntil lekkasjepunkt). Sprekk i grenrør?
Sjekk at taktventilen til kullfilteret er tett når den skal være det (burde vises på utluftingsadapsjonen, men tings iboende f..skap osv)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkoder

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2011, 23:38

Hmmm etter å ha giddet å lese WIS så ser det ut til at koden er relatert til mager blanding, og at det er additiv adapsjon det gjelder. Sjekklista over blir den samme, men sjekk i tillegg at reell og begjært luftmasse er lik ved tomgang, og sjekk at alle tre trykkgivere (MAPsensor, trykkgiver innsugsrør og trykkgiver absoluttrykk) viser samme verdi når motor er av (tenning på) samt sjekk at de gir fornuftige verdier ved tomgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar