Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 24 nov 2011, 22:04
Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Noe som har erfaring med oljelekkasjer på Saab?
Oppdaget nettopp en liten oljedråpe som hang på høyre bjelke under bilen. La en papp-plate under bilen for å se om det rant mye, men rant eller dryppet ikke. Pøvde dette både når bilen gikk og var varm men også over natta for å se om det rant eller dryppet noe over tid, men det var ingen tegn til at det renner. Har peilet motor og servoolje over tid og ser at bilen ikke bruker olje. Når jeg ser ned på hjulene hvor generator-reima (den gummi-reima på høyre side av motoren) sitter, så ser jeg at det glinser litt i lyset (kan se ut som litt oljesøl der). Noe tips til hva det kan være?
Oppdaget nettopp en liten oljedråpe som hang på høyre bjelke under bilen. La en papp-plate under bilen for å se om det rant mye, men rant eller dryppet ikke. Pøvde dette både når bilen gikk og var varm men også over natta for å se om det rant eller dryppet noe over tid, men det var ingen tegn til at det renner. Har peilet motor og servoolje over tid og ser at bilen ikke bruker olje. Når jeg ser ned på hjulene hvor generator-reima (den gummi-reima på høyre side av motoren) sitter, så ser jeg at det glinser litt i lyset (kan se ut som litt oljesøl der). Noe tips til hva det kan være?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Hei!
Oppgi bilmodell, type motor og årsmodell, ellers blir det vanskelig å hjelpe deg.
Oppgi bilmodell, type motor og årsmodell, ellers blir det vanskelig å hjelpe deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 24 nov 2011, 22:04
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Selvfølgelig, gikk litt fort i går 
Saab 9-3 1,8t, 2006 mod, automatgir, bensin,

Saab 9-3 1,8t, 2006 mod, automatgir, bensin,
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Kan komme fra simringen på veiva, men det er jo ikke godt å si når det er såpass lite.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Kan ikke være overtrykk i veivhus?Ingvar N629 skrev:Kan komme fra simringen på veiva, men det er jo ikke godt å si når det er såpass lite.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
kan være det dersom det er simringen det lekker fra ja. Så dersom lekkasjen viser seg å komme derfra bør veivhusventilasjonen sjekkes samtidig.Pål N526 skrev:Kan ikke være overtrykk i veivhus?Ingvar N629 skrev:Kan komme fra simringen på veiva, men det er jo ikke godt å si når det er såpass lite.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 24 nov 2011, 22:04
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Oki. Ja har også mistenkt lekasje fra simring. Nå har jeg lagt en papplate under bilen mens motoren er i gang og ser at det slynges bitte-små dråper i en stripe på plata i perfekt linje med de hjulene på høyreside av motoren. Er veihusventilajsjonen noe jeg kan sjekke selv? Hva tenker dere på når dere sier at det er for høyt trykk i veihuset? Kan det komme av for mye olje på motoren, for i så tilfelle så har jeg bare 3/4 fult i følge peilepinnen.
Tror dere det er en dyr jobb å få skiftet simringen på veivhuset på verksted?
Takk for svar så langt
Tror dere det er en dyr jobb å få skiftet simringen på veivhuset på verksted?
Takk for svar så langt

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Høyt veivhustrykk på den motoren kommer sannsynligvis av en defekt enveisventil, slange eller oljefelle, men det kan være så enkelt som bare å bytte simringen. Bør ikke være dyrt å bytte simringen. Veihusventilasjonen kan du sjekke ved å demontere og blåse/suge. Flowretning på ventilere er angitt med pil, skal være flow i pilene retning og tett andre veien. En krets er åpen når motoren har negativt manifoldtrykk, og den andre når det er overtrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 24 nov 2011, 22:04
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Burde ikke det motorlyset ha begynt å lyse hvis det blir feil på trykket, eller? Lekkajse på simring vil vel ikke bli varslet før det er for lite olje i motoren. Tenker bare høyt her 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Liten oljelekkasje fra motorens høyre nedre side
Nei det finnes ikke overvåking av veivhustrykk i systemet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan