UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 03 des 2011, 18:29

Hei! Er ny her,så dere for unnskylde evnt tabber.
Har en 95 2.3T fra 2001.
Når jeg gir gass tar den først i,så synker trekkraften litt for så å komme igjen.
Aksellerasjonen er altså ikke jevn oppover i turtalls-registeret. Akser jevnere ved
forsiktig gassing.For evnt andre fra bygda så minner det litt om ei motorsag med mager
lavdyse-innstilling :)
Er verre i varmt sommervær og ved chipping. Hender tomgangen er litt ujevn også,særlig hvis
jeg har gitt på litt.
Har ingen feilkoder og har riktige plugger.
Har bytta bensinfilter,trykkfølere og veivgiver.
Prøvd to LMM,men ble ikke bra,selv om de ga litt ulik ytelse (brukte).
Går nå på 95,men 98 hjelper heller ikke.
Har lett etter vakumlekkasjer,men fant ingen.
Noen forslag??

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Pål N526 » 04 des 2011, 07:12

hei.

få lest av adapsjonen på bilen med tech2.

Har du testet om bilen fungerer uten tuning også?

Forsøk å trykksette systemet for leting etter lekasje. Ligger noen poster her på forumet ang. tema.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 05 des 2011, 12:27

Pål N526 skrev:hei.

få lest av adapsjonen på bilen med tech2.

Har du testet om bilen fungerer uten tuning også?

Forsøk å trykksette systemet for leting etter lekasje. Ligger noen poster her på forumet ang. tema.

/ Pål
Trykk-testet hos Haugli på Hønefoss og skal være greit.
Går nå på originalprogram og da er symptomene mindre,men det er jo vanlig.
Men bilen går veldig mye bedre og virker klart mer villig på vinterstid med lave temperaturer.
Har fundert på bensinpumpe eller spjeldhus (dårlig potmeter?) eller hva med bensintrykk-regulator?
En stund siden,men mener jeg målte trykket på tomgang til litt under 2.5. Hvor nøye er det?
Er feks 2.3 helt krise?
Vet du forresten om det er andre filtre/ventiler i bensintilførselen enn det ved høyre bakhjul?
Takk så langt :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 des 2011, 12:54

Les ut multiplikativ adapsjon, der ville jeg ha startet. Er den høy og du er sikker på at det ikke er noen vakuumlekkasjer, så prøv med ny LMM. Ut fra symptomene så høres det veldig ut som om luft/drivstoffblanding beregnes feil. Åpent luftfilter?

Dersom bensinpumpa synger på siste verset så vil du ofte se det på pluggene, de blir kritt hvite av mager blanding. Filteret kan du forsåvidt bytte uansett, det er forebyggende vedlikehold. Det sitter også filter i pumpearmaturet nede i tanken, men det bruker det ikke å være noe problem med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 05 des 2011, 17:07

Ingvar N629 skrev:Les ut multiplikativ adapsjon, der ville jeg ha startet. Er den høy og du er sikker på at det ikke er noen vakuumlekkasjer, så prøv med ny LMM. Ut fra symptomene så høres det veldig ut som om luft/drivstoffblanding beregnes feil. Åpent luftfilter?

Dersom bensinpumpa synger på siste verset så vil du ofte se det på pluggene, de blir kritt hvite av mager blanding. Filteret kan du forsåvidt bytte uansett, det er forebyggende vedlikehold. Det sitter også filter i pumpearmaturet nede i tanken, men det bruker det ikke å være noe problem med.
Bensinfilteret er nytt og har prøvd med flere LMM,riktignok brukte.
Pluggene var sist jeg sjekka ikke kritthvite men lyse,lyse grå. Ingen antydning til lysebrunt...
Jeg tror også den går litt vel magert,men spørsmålet er hvorfor?
Idag er det runt 0 grader ute og da er den nesten ok,i hvertfall uten chipping.Men vent til neste sommer :(
Bruker kjøre originalt på vinteren. Er min eneste bruksbil og bor på bøgda :D
Er ukjent med multiplikativ adapsjon og har ingen Tech2-guru å støtte meg på. Får evnt prøve et verksted,men
da på en varm sommerdag,for da er den som regel temmelig slapp og uvillig...
Kan det være lurt å bytte trykk-reg på slump? Koster vel ikke all verden.
Kunne tenkt meg å prøve et annet spjeldhus også,men det er ikke akkurat gratis. Noe tro på det?
Takk for svaret forresten! Dette forumet
er jo genialt =D>

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 10 des 2011, 01:12

[quote="Klontis"][quote="Ingvar N629"]Les ut multiplikativ adapsjon, der ville jeg ha startet. Er den høy og du er sikker på at det ikke er noen vakuumlekkasjer, så prøv med ny LMM. Ut fra symptomene så høres det veldig ut som om luft/drivstoffblanding beregnes feil. Åpent luftfilter?

Glemte å nevne at jeg har originalt luftfilter.
Misstenker sterkt spjeldhuset. Hvis jeg tramper gassen inn på et lavt gir virker
det som det tar en liten stund før turtallet følger opp.Får nesten ikke til å spinne på glatta engang :(
Men kraften kommer etterhvert...

Er det mulig at stegmotoren tuller?
Kan en framprovosere Limp-home sånn at gass-spjeldet dras direkte av gass-wiren
for å se om det hjelper på reaksjonen?
Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 des 2011, 17:24

Klontis skrev:Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...
Jeg skjønner at du ikke har tech 2 selv, men det er rimelig håpløst å feilsøke en såpass komplisert motorstyring på slump.

Vil anbefale deg å ta en tur til et verksted eller en av forumbrukerne her som har utstyr, så skal nok det der gå temmelig kjapt. Hvor bor du?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 10 des 2011, 20:58

Ingvar N629 skrev:
Klontis skrev:Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...
Jeg skjønner at du ikke har tech 2 selv, men det er rimelig håpløst å feilsøke en såpass komplisert motorstyring på slump.

Vil anbefale deg å ta en tur til et verksted eller en av forumbrukerne her som har utstyr, så skal nok det der gå temmelig kjapt. Hvor bor du?
Har faktisk vært hos SAAb i Hønefoss med den,men de mente at det ikke var noe feil med bilen.
Var selvsagt ikke varmt nok i været til at de verste symptomene viste seg den dagen jeg hadde time...
Men mekke-fyren på Speedparts kjente med en gang at ikke alt var som det skulle da jeg ba han
prøve bilen ifb med at jeg var og fikk montert 2,5" anlegg. Bytta fra kat og bakover.

Bor ved Vikersund,mellom Hønefoss og Drammen :D

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 13 des 2011, 21:26

Ingvar N629 skrev:
Klontis skrev:Har ikke Tech,så må ta i bruk andre metoder...
Jeg skjønner at du ikke har tech 2 selv, men det er rimelig håpløst å feilsøke en såpass komplisert motorstyring på slump.

Vil anbefale deg å ta en tur til et verksted eller en av forumbrukerne her som har utstyr, så skal nok det der gå temmelig kjapt. Hvor bor du?
Fikk motorlampe på tomgang idag og TCS OFF, samt altfor lavt tomgangsturtall. Har ikke fått lest av koden,
men regner med at den er gått i LIMP HOME og da er det vel bare
å bytte spjeldhus??

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 13 des 2011, 21:53

Hører du tikking når du skrur på tenninga? Isåfall er det spjeldhuset. Kan godt hente det er skyld i nappinga også, hvis du uansett må bytte det så finner du det jo ut.

Du kan resette det fysisk (søk litt, så finner du ut hvordan) samtidig som du sletter koden. Mulig det kan brukes en stund til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 13 des 2011, 22:22

Ja,tikker 5-6 ganger. Så da er det vel spjeldhuset.
Får kjøpe et på Speedparts.Er vel billigst der?
Går vel bra å bruke bilen et par dager med fornuftig kjøring?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Pål N526 » 14 des 2011, 14:39

Klontis skrev:Ja,tikker 5-6 ganger. Så da er det vel spjeldhuset.
Får kjøpe et på Speedparts.Er vel billigst der?
Går vel bra å bruke bilen et par dager med fornuftig kjøring?
Er en relativt lett affære å demontere, resne og resette det. Da tipper jeg det varer en stund til om det ikke er noe kritisk feil på elektronikken.
Det pleier å legge seg smuss ved selve plata i spjeldet, noe som gjør at den kan "henge" litt. Dette kan også være grunnen til at LIMP HOME har blitt aktivert.

/pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 14 des 2011, 22:06

Skrudde av skjermen over fjæra,tok av gasswiren og minuspolen på batteriet,
så jeg kom til og fikk den ut av LIMP HOME. Funker nå,men har bestilt ny.
sjangser på å bytte nå,siden jeg har hatt endel fusk og tull. Var litt svart
rundt gass-spjeldet,men virka som det ikke hang igjen. Får satse på at det
går til nytt spjeldhus er på plass :D

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Klontis » 28 des 2011, 19:33

Ingvar N629 skrev:Hører du tikking når du skrur på tenninga? Isåfall er det spjeldhuset. Kan godt hente det er skyld i nappinga også, hvis du uansett må bytte det så finner du det jo ut.

Du kan resette det fysisk (søk litt, så finner du ut hvordan) samtidig som du sletter koden. Mulig det kan brukes en stund til.
Nytt spjeldhus på plass og bilen går jevnere :D
Litt usikker på om det er full suksess.Det får vi svaret på i varmere vær.
Men virker noe kraftløs. Har 2 LMM og den jeg har i nå går jevnt,men ikke altfor friskt.
Den andre LMMen jeg har gir bilen klart mere futt,men nøkker mer.
Ingen av dem gir feilkode,men finnes det en glup måte å sjekke dem på???

Har forresten vært sånn siden jeg bytta turbo etter ras ifjor. Kanskje jeg bør sjekke grunntrykket?

Stussa litt da jeg satte inn nytt spjeldhus. I det firkanta kammeret der slangen fra trykk-
avlastnings-systemet sitter var det en del olje. Er det normalt? Ikke grisete noen andre steder...

Steike,detta ble masse gitt :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: UJEVN AKSELLERASJON 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 28 des 2011, 20:22

Klontis skrev: Har forresten vært sånn siden jeg bytta turbo etter ras ifjor. Kanskje jeg bør sjekke grunntrykket?
Aha, tør jeg gjette på at det sitter en Kina-kopi der nå?? Ville ikke være første gang det ikke funker!

LMM sjekker jeg ved å se på multiplikativ bensinadapsjon, det hjelper deg vel ikke all verden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar