Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 11 des 2011, 17:31

Hei

Sliter med at motoren har trykk i oljepåfyllinga. Det er en periodisk feil, ble slik etter å ha stått en stund, så sto den i to uker, før jeg startet den igjen, da var alt bra. Ikke trykk i oljepåfylling eller røyk av noe slag. Her om dagen skjedde det samme igjen, men da under kjøring.

Noen som har vært borti det samme før? Det er en m95 9000 2.3t det er snakk om.

Kan det være turboen som gjør det? Selv om jeg heller mer mot stempelringer selv, men det er fortsatt rart at det er en preiodisk feil...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 des 2011, 00:36

Ingen som har noen innvendinger?

Tenkte og gå løs på turbobytte før nyttår, må bare få bestillt nye vann/oljerør og wastegate til td04 turboen, men gidder ikke det om noen mener det kan være noen annet som er galt. :P

Lukt, farge og mengde minner meg veldig om en annen 2.3t jeg hadde, den røyk og luktet like ille, men sjekket aldri oljepåfyllinga på den...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Pål N526 » 15 des 2011, 00:50

Hei.

Snodig med periodisk. Hører/ser du noen forkjell på varm/kald bil?

Forsøk å ta en rens av sylinderene i form av en flush da det kan være ringene henger(har aldri opplevd og kan heller ikke tenke meg at dette skjer periodisk).

Om du har mulighet, så ta en komptest og deretter en leakdowntest. Da blir det litt lettere å lokalisere hvor feilen ligger.

Hører du no forbrennings lyd i oljepåfyllinga?

Har du noen slanger som på noen måte er koblet mellom trykksiden og veivhusvent som det er på feks. 9-5?

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 des 2011, 01:29

Pål N526 skrev:Hei.

Snodig med periodisk. Hører/ser du noen forkjell på varm/kald bil?

Forsøk å ta en rens av sylinderene i form av en flush da det kan være ringene henger(har aldri opplevd og kan heller ikke tenke meg at dette skjer periodisk).

Om du har mulighet, så ta en komptest og deretter en leakdowntest. Da blir det litt lettere å lokalisere hvor feilen ligger.

Hører du no forbrennings lyd i oljepåfyllinga?

Har du noen slanger som på noen måte er koblet mellom trykksiden og veivhusvent som det er på feks. 9-5?

/ Pål
Hei

Ja, det er veldig snodig at det skulle være en periodisk feil, bilen står for tiden hos en kompis, men skal få fraktet den til jobb med Falck en kveld så jeg får tatt komptest i det minste.

Rart om det plutselig skal mangle kompresjon også, for så og bli bra igjen en måneds tid før det begynner og ryke under kjøring. :p

Hørte en ''surkle'' lyd via oljepåfylling andre gangen det skjedde, men ikke første. Frykter at det kan være stempelringene, brent stempel er heller usannsynlig da bilen min er helt orginal.

Har en vanlig 3mm vacumslange med en enveisventil som går via toppdekselet og inn på innsuget, samt en 10mm slange som går fra toppdeksel og ned til innsugsiden på turbo.

Bestillte ny enveisventil på SP nå ikveld, sammen med toppakning og diverse annet. Skal rive av topp rett over nyttår hvis bilen ikke blir solgt før den tid slik den står. Kan jo være at toppakningen har sprukket mellom en cylinder og en oljekanal også. Selv om den ble byttet for 10mnd siden... :p

Kan legge til at bilen dro som vanlig like etter at det skjedde andre gangen nå, går også helt rent på tomgang.

EDIT: Ingen forskjell på varm/kald bil.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Ingvar N629 » 15 des 2011, 08:22

Tipper at den hvite enveisventilen som sitter på den tynne veivhusventilasjonsslangen mellom toppdeksel og manifold har skylda i dette. Det er iallfall MEGET enkelt og billig å bytte den og se om det gjør susen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 des 2011, 08:48

Ingvar N629 skrev:Tipper at den hvite enveisventilen som sitter på den tynne veivhusventilasjonsslangen mellom toppdeksel og manifold har skylda i dette. Det er iallfall MEGET enkelt og billig å bytte den og se om det gjør susen.
Den kommer i posten sammen med en del annet som skal på bilen samtidig som jeg skal bytte turbo. Kommer til og slenge på den der først når den kommer, bare for og se om det blir noe annet resultat. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 20 des 2011, 23:42

Tok enveisventilen i fra delebilen jeg har stående, ser ut til at trykket i bunnpanna forsvant, men den ryker fortsatt. Har enda ikke tatt komptest på bilen, men har stor tro på at det er turboen som er røket. Hadde en CC 2.3t som oppførte seg helt lik.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Pål N526 » 21 des 2011, 01:56

Eksos eller oljepåfyllinga som ryker?

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Mye røyk og trykk i oljepåfylling - periodisk. 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 des 2011, 11:22

Pål N526 skrev:Eksos eller oljepåfyllinga som ryker?

/ Pål
Det er eksosen som ryker, så det går olje inn i sylinderene, eventuelt rett fra turbo og ut i eksosen.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar