Mye MiFi på en syllinder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Mye MiFi på en syllinder

Legg inn av Paradigm N558 » 17 des 2011, 01:22

Bø,

Merket her om dagen at bilen "rister" litt når jeg kjører med jevnt lavt drag på bilen.
eks. når jeg kjører i 60 km/t i fjerdegir, og skal holde farten gjevn. Gjelder også andre hastigheter.

Tenkte ikke mer over det men i kveld var jeg ute å leka meg, så da fulgte jeg med på SIDen, og den tellte oppover på Mis2, altså missfire på syllinder 2 når jeg kjørte i gjevn fart, som beskrevet over her.

På den syllinderen ble innsprøytningsdysa byttet for en måneds tid siden, til ei dyse som ikke kom fra samme serie, altså ikke flow-matchet.

Er jeg rett i mine antagelser om at det bare trengs noe softwarejusteringer på den dysa så burde alt ordne seg?

Under maks gasspådrag i tredjegiret og fjerdegiret så teller den ca. ingen miss, kommer en her og en der, men ikke noe mer enn det.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mye MiFi på en syllinder

Legg inn av Ingvar N629 » 17 des 2011, 01:42

Mulig å justere det i sw, men det er da en forutsetning at du får målt opp leveringsmengden på alle fire først. Siemens-dysene har, riktignok basert på de erfaringer jeg har lest om, store variasjoner i leveringsmengde.

Når det er sagt, så kjører jo du mye på E85. Husk da at pluggene må byttes oftere, på originale Bio-biler så er intervallet 15k km om jeg husker rett. Husk da også at pluggene dine skal ha 0,8mm gnistgap.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Mye MiFi på en syllinder

Legg inn av Paradigm N558 » 17 des 2011, 02:08

Kjører på E0 akkurat nå da, og pluggene er under 5000 km gamle :)
Men ja, gnistgapet er ikke justert i det heletatt.

På en skala fra 1 - 10, hvor skadelig er dette i et par uker til?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mye MiFi på en syllinder

Legg inn av Ingvar N629 » 17 des 2011, 11:42

Jeg ville ha målt at dysene leverer likt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Mye MiFi på en syllinder

Legg inn av Paradigm N558 » 17 des 2011, 14:12

noen gode og nøyaktige framgangsmetoder på dette?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mye MiFi på en syllinder

Legg inn av Ingvar N629 » 17 des 2011, 14:52

Jeg har kalibrert software mot dieseldyser en gang, da brukte jeg en 1000 bars Haskelpumpe og et pulsinstrument til å gi åpningspulser til dysene, kjørte et par hundre pulser, samlet opp dieselen og veide med nøyaktig vekt (hadde veid inn oppsamlingsflaskene først).

Du kan jo forsøke å ta av fuelrailen, sette hver dyse i åpningen på hver sin brusflaske (vei tomflaskene først) og så kjøre på starteren en stund (uten plugger). Tett godt rundt dysene, så ikke bensintåka stiger opp og ut. Jo mer du samler opp, jo mindre innvirkning får usikkerhetsfaktorer som dårlig veiing osv. Kan vel bli et problem å finne en bra nok vekt uansett... Da jeg gjorde dette brukte jeg en vekt som var så nøyaktig at lufttrykket i rommet hadde innvirkning. Gjør du dette med E85 i tanken og kald motor så blir injeksjonsratene størst.

Spørs om det beste hadde vært å levere dysene til noen som driver med dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar