ACC-kran 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

ACC-kran 9-5

Legg inn av Klontis » 21 des 2011, 22:48

På torpedo-veggen på 9-5en (2.3 2001) sitter det ei vakumstyrt varmeapp-kran,
populært kalt blekksprutventilen. Noen som vet hvordan den funker?
Varmen i ACC reguleres jo av venstre og høyre stegmotor med flaps...
Når skal det være vakum der så vannstrømmen stenges? Og er den enten
åpen eller stengt eller blir den puls-regulert sånn som wastegaten på turboen?
Kan det være en ide å tette vakum-tilførselen på vinteren så krana er garantert åpen?
Er den røde og hvite tilbakeslagsventilen noe problem her?
Mange spørsmål,men med så mage eksperter som er innpå her så gjelder
det å benytte anledningen :D

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: ACC-kran 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 22 des 2011, 09:53

vet ikke når den skal være åpen eller stengt,men det er nok vakum der hele tiden.. også er det vel den lille magnetventilen som får beskjed fra en plass om den skal være åpen eller stengt..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: ACC-kran 9-5

Legg inn av john n04 » 23 des 2011, 14:43

lawicel CanUsb, og Tech2!

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: ACC-kran 9-5

Legg inn av Klontis » 23 des 2011, 18:36

john n04 skrev:Utdrag fra WIS:
http://johnarild-og-anne.net/Media/Wis.jpg
Takker :D
Da forstår jeg det sånn at det er en innretning for å stenge av varmen
om klima-anlegget trenger det på varme dager. Skulle vel ikke gjøre noe om
jeg setter på ei klemme på vakumledningen i vinter da,i fall el-ventilen skulle
tulle og sende gjennom uønsket vakum og dermed stenge for vannet?

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: ACC-kran 9-5

Legg inn av Klontis » 23 des 2011, 22:22

john n04 skrev:Utdrag fra WIS:
http://johnarild-og-anne.net/Media/Wis.jpg
Hvor får du tak i sånne tegninger og forklaringer egentlig? :D
Har noe surr med lyktepussera. Finnes det koblingsskjemaer å
oppdrive også?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: ACC-kran 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 24 des 2011, 15:04

Wis(Workshop Information System) er saab sitt eget verkstedprogram..

lyktepussere på 9-5 98 - 01 er vel ett kapittel for seg selv.. jeg har plukket bort mine.. problemet var att de aldrig stoppet på riktig plass, så den ene lå der den skulle den andre sto mitt over lykta..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: ACC-kran 9-5

Legg inn av Klontis » 28 des 2011, 22:47

Paul N1176 skrev:Wis(Workshop Information System) er saab sitt eget verkstedprogram..

lyktepussere på 9-5 98 - 01 er vel ett kapittel for seg selv.. jeg har plukket bort mine.. problemet var att de aldrig stoppet på riktig plass, så den ene lå der den skulle den andre sto mitt over lykta..
Hvordan får en tilgang til Wis da?
Mulig for en teknisk interessert menigmann å få ut ting derfra?

Svar